Buitenwereld...?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joker12
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 april 2011
Gender:
Leeftijd: 34

Buitenwereld...?

Bericht door Joker12 »

Ik heb een kleine kolonie lasius niger van 11werksters en 1 gyne moet ik hier nu al een buitenwereld op aansluiten?

Alvast bedankt
Gr joker12 :D
NielsUtrecht
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 april 2011
Gender:
Leeftijd: 44

Re: buitenwereld...?

Bericht door NielsUtrecht »

Ik heb een beginnende kolonie met 3 werksters. Hun reageerbuis ligt in een 'buitenwereld', gewoon een klein ijsbakje waar de buis precies in kan. Ze komen alleen niet of nauwelijks 'buiten' :) Die buitenwereld is vooral om ze makkelijk te kunnen voeren. Een tip die ik hier veel zie is hem niet te groot te maken in ieder geval.
Gebruikersavatar
Joker12
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 april 2011
Gender:
Leeftijd: 34

Re: buitenwereld...?

Bericht door Joker12 »

moet ik de buitenwerled niet te groot maken? oke dat is zeker omdat het een kleine kolonie is en ze niet veel buitenkomen, dus als hij te groot is vinden ze het eten niet. En als ik ongelijk heb zeg het ff aub ;)
NielsUtrecht
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 april 2011
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Buitenwereld...?

Bericht door NielsUtrecht »

Dat zeg ik :) Als je het te groot maakt verdwalen ze en zijn ze veel tijd en energie aan het verstoken met rondwandelen :)
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Buitenwereld...?

Bericht door salamalfayed »

Het makkelijkste is om gewoon een plastic bakje te gebruiken waar de buis goed in past. Of je kunt een klein bakje pakken, waar je de buis aan maakt met behulp van een slangetje(zie blog van Elan voor een mooi voorbeeld)

Het enige waar de buitenwereld voor nodig is is om eten te kunnen geven zonder steeds het 'nest' te hoeven verstoren.
Mieren hebben niet net als scharrelkippen een enorme wei nodig :D

(tip: je kunt soms mooie gratis bakje krijgen bij de plaatselijke chinees. Wanden goed insmeren met ptfe/parafine en klaar is kees.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Buitenwereld...?

Bericht door Elan »

Bedankt voor de verwijzing ;), ik wilde net hetzelfde voorstellen. De grootte van het bakje dat ik momenteel gebruik vind ik ideaal :).
Gebruikersavatar
Joker12
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 april 2011
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Buitenwereld...?

Bericht door Joker12 »

Allemaal bedankt voor de reacties maar ik gebruik nu een ijsbak 0.5liter, en dit werkt uitstekend :)
Plaats reactie