Zijn meelwormen voedzaam genoeg?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Zijn meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Lvet »

Ik heb zojuist meelwormen bij de dierenwinkel gehaald voor mijn mieren, omdat ik fruitvliegjes eigenlijk maar irritant vond (fruitvliegjes pakken uit het bakje kost tijd en ze zijn klein dus ik moest er steeds meerdere geven). Nu lees ik echter dat meelwormen vooral vet zijn en dus minder voedzaam. Ik heb de zoekfunctie op het forum reeds gebruikt en ik las wel dat meelwormen gebruikt worden als voedseldieren, maar een aantal leden zeiden ook al dat ze niet zo voedzaam zijn.

Nu is mijn vraag, zijn meelwormen voedzaam genoeg om je kolonies uitsluitend hiermee te voeden? Dus genoeg eiwitten om de kolonie goed te laten groeien? Want ik vind ze lekker makkelijk, ze ontsnappen niet als je het bakje open doet en je kan ze er zo uitvissen.

Dan ga ik nu mijn kolonies voor het eerst met meelwormen voeren, kijken of ze het aannemen!

Edit: ohja, het gaat uiteraard om Lasius niger. En ik knip de meelwormen natuurlijk eerst door.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Lvet »

Ze smullen er in ieder geval wel van. ;)

Afbeelding
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Gortello »

Mijn lasius krijgt ook alleen maar meelwormen met suikerwater (af en toe een doodgeslagen vlieg ligt er aan of die in huis is ;) ) en ze doen het prima en groeien gewoon normaal, maar als iemand daar anders overdenkt? Zeg het maar dan weet ik dat ook weer :) . En de C. Vagus kolonie van Mika krijgt volgensmij ook vooral meelwormen en Mika is toch wel een ervaren mierenhouder dus ik denk dat ze voedzaam genoeg zijn.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door mn »

Generaties die zijn opgekweekt uit meelworm of uit een variabel dieet doen het even goed. Geen idee of de levensduur hier iets mee te maken heeft of eventuele andere gezondheidskwaaltjes.

Net vervelde of net verpopte meelwormen, de witte en nog redelijk malse, zijn het beste om te geven en hebben het meeste voedingstoffen.

Je kunt je meelwormenpotjes gewoon open laten staan, ze raken er niet uit zolang ze geen houvast hebben op de wanden.

Voed ze met havermout of iets dergelijks om ze voedzamer te maken, geef niet te veel, of zet een deel meelwormen apart om ze te voeden, in de meeste gevallen zullen de meelwormen die zich vol hebben gegeten verpoppen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Lvet »

Okee bedankt allebei, prima te gebruiken dus. Meelwormen zijn echt ideaal voor de kolonies die ik heb (enkele tientallen werksters), ze zitten er nu al uren aan te vreten. Zo'n meelworm erin mikken is veel makkelijker en gaat bovendien langer mee dan fruitvliegjes. Zolang ze niet verpoppen kan ik heel lang met dit bakje.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Gortello »

Lvet schreef: Zolang ze niet verpoppen kan ik heel lang met dit bakje.
De poppen kun je ook gewoon doormidden knippen en voeren vinden ze evengoed als meelworm en soms zelfs nog beter.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Lvet »

Zomaar een aanname, maar zouden die poppen niet nog voedzamer zijn dan de meelwormen? Aangezien ze moeten transformeren en daar veel eiwitten voor nodig zijn?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door mn »

De net verpopte meelwormen zijn het voedzaamst van al. Maar wanneer de transformatie naar kever begint neemt de voedingswaarde af. Deze poppen geef ik dan ook gewoon aan de kippen. Maar ze kunnen zeker dienen als voedsel, net zoals de kevers, ze zijn enkel minder voedzaam.

Meelwormen die zo goed als niet bewegen zijn al aan het veranderen in een pop.

Het is inderdaad prima voer, en zo'n bakje gaat redelijk lang mee. Tegenover fruitvliegen, je hebt een aantal keer poppen, en dus vliegen, en dan moet je nieuwe kweken opzetten. Zeker wanneer je een continu aanbod wil.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door efbi »

De voedingswaarde zit zeker goed, het al dan niet verpoppen hangt ook sterk af van de temperatuur.
Ze kweken vind ik minder handig.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door jeffrey432 »

Kweken vind ik juist heel gemakkelijk.
had ze op kamer temperatuur en liet ze tot kever opgroeien
Die gaan dan elk rond de 100 eitjes leggen
En dan heb je super veel wormpies :)
2x Lasius Niger
Nkkip
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 januari 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Nkkip »

Ach, duur zijn ze ook niet. Misschien ben je zelfs wel meer geld kwijt aan voer voor de wormen dan wanneer je ze gewoon koopt.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door jeffrey432 »

Als je ze niet gaat verkopen wel ja denk ik.
Want je hebt echt heel veel grote kolonie's nodig anders is die kweekbak zo overbevolkt :P
Zelf wel gemerkt..

Heb mijn kweek gestopt omdat het gewoon niet bij te houden was had veelste veel wormen :P
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Gortello »

Ik heb ook vorrig jaar juni wormen gekocht en er best veel tot kever laten transformeren. En die hebben weer jonkies gekregen en die voer ik nu nog en in de kou worden de wormen het dikst. Bij hogere temperaturen krijg je ook kleine wormen die gaan verpoppen en kleine kevertjes worden. Wel is het handig als je gaat kweken dat je ze een reageerbuisje met water geeft. Dit vinden ze namelijk erg fijn en ze maken erg erg goed gebruik van het water is zo op, voor zulke kleine wormpjes. En wat de poppen verder betreft ik geef ze gewoon altijd maar vaak wel als ze nog wit zijn omdat ik ze dan ook goed zie tussen alle "bruine" wormen.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door jeffrey432 »

Hé leuk!
Die water methode heb ik nog nooit gehoord!
Bedankt! :)
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Lvet »

Ik heb nu de meelwormen in een iets groter bakje gedaan, met tarwebloem (voer) en zand als bodembedekking. Een flessendopje met natte watten erbij (ze dronken er gelijk van). Ik zie wel wat ervan gaat worden, als ze zich gaan voortplanten is dat mooi meegenomen, maar het hoeft niet per se van mij.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door jeffrey432 »

Voortplanten gebeurt sowieso :)
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Gortello »

Tenzij je geen kevers hebt of geduld ;) .
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door jeffrey432 »

Hah, ja dat kan ook nog :)
2x Lasius Niger
NielsUtrecht
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 april 2011
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door NielsUtrecht »

mn schreef:Meelwormen die zo goed als niet bewegen zijn al aan het veranderen in een pop.
Die van mij liggen doodstil, maar dat heeft meer te maken met de omgevingstemperatuur van ongeveer 7 graden ;)
Kaburs
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 juni 2009
Leeftijd: 42

Re: Zijn meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Kaburs »

Een toevoeging op het gebied van meelwormen: Ik wacht altijd tot de meelworm in de popfase is, deze worden echt 100% leeggehaald door mijn lasius niger kolonies. De wormen zelf laten ze vaak onaangetast...

Verder is het "openwerken" een stuk minder rommelig, je trekt gewoon de kop er een beetje af en je mieren kunnen erin, het laat niet zoveel troep achter als de meelworm zelf waarbij toch altijd veel sappen uitlopen en soms willen de mieren de worm dan ook niet.

En nu ik op zoek ben aangezien mijn lokale dierenwinkel ze niet meer heeft zie ik dat levende meelwormen voor 9,99 euro voor een hele kilo worden aangeboden op diverse webshops!! Dat is een stuk goedkoper dan bij je lokale speciaalzaak ;). Het wordt aangeboden voor je vogels/vissen/terrariumdieren dus ik neem maar aan dat ze niet giftig zijn... :?
anoniempje
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 juli 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Zijn meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door anoniempje »

Er word gezegd dat meelwormen niert geschikt zouden zijn als levend voedsel dier omdat het een hard pantser heeft en kan bijten. Is het een gevaar voor mijn kolonie camponotus ligniperdus of kan een meelwormen niet veel kwaad en komen de mieren wel door het pantser heen?
Lasius niger.
Camponotus ligniperdus
Kaburs
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 juni 2009
Leeftijd: 42

Re: Zijn meelwormen voedzaam genoeg?

Bericht door Kaburs »

anoniempje schreef:Er word gezegd dat meelwormen niert geschikt zouden zijn als levend voedsel dier omdat het een hard pantser heeft en kan bijten.
Daarom bieden de meesten de meelworm dood en opengesneden (gewoon in tweeën) aan. Geen gevecht en makkelijk om naar binnen te komen. Mocht je mieren hebben met sterke kaken dan is het pantser minder problematisch, zeker wanneer je de meelworm aanbied direct na het vervellen (als ze nog een lichte kleur hebben), dan is het pantser een stuk zachter en dus makkelijker door te bijten.
Plaats reactie