Miereneieren

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
FrankD
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 48

Miereneieren

Bericht door FrankD »

Hallo,
Ik weet niet of dit het juiste adres is voor mijn vraag maar ja je probeer wel eens wat.
Ik heb thuis tropische vogels die gek zijn op mieren eieren, maar deze zijn niet meer te koop in de dieren winkel.
Nu vroeg ik mij af of ik misschien via 1 van jullie aan mieren eieren kan komen?
Ieder zijn hobby toch.
groeten Frank
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Miereneieren

Bericht door XToF »

Welkom.
Poppen van mieren, die in de volksmond vaak als miereneieren worden aangeduid, zijn inderdaad bijzonder voedzaam.
Het is echter zo dat kolonies die de meeste mensen hier in hun bezit hebben wellicht niet voldoende poppen produceren om geoogst te kunnen worden en tegelijk het voortbestaan van de kolonie te garanderen.
FrankD
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Miereneieren

Bericht door FrankD »

Dat zou erg jammer zijn.
Mocht er nu wel iemand zijn die genoeg "poppen" kweekt dan hoor ik dat graag.
gr. Frank
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Miereneieren

Bericht door mn »

Het probleem is dat er meer voeding, dus andere insecten, nodig zijn voor een bepaalde hoeveelheid poppen, het is dus erg zinloos voor ons om poppen te gaan kweken als je minder insecten nodig hebt om aan dezelfde voedingswaarde te komen voor je vogels. Daarbij zal het de groei van de kolonie niet bevorderen, en is het verzamelen van de poppen (zonder mieren) erg moeilijk en tijdrovend.

In de komende maanden zul je bij mieren in de natuur veel poppen kunnen oogsten, er worden namelijk geslachtsdieren geproduceerd (mannetjes en prinsessen(koninginnen)), de koninginnenpoppen zijn erg groot en zeer voedzaam voor je vogels. Maar weer is het erg tijdrovend en de kans op succes is niet gegarandeerd.

Ik ben er van overtuigd dat je een prima samengesteld dieet kunt geven aan je vogels zonder 'miereneiren'.
Ik denk dan aan krekels, sprinkhanen, meelwormen, kakkerlakken, kevers, eieren, pissebedden, regenwormen, spinnen, duizendpoten, etc...
Wanneer hier een mengsel van wordt gemaakt, dus echt een papje, bekomt men een prima voer. Hier kunnen eventueel nog bessen en andere stukken fruit aan worden toegevoegd. Maar dit wist je hoogstwaarschijnlijk wel.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie