Gevonden eitjes/cocons

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Gevonden eitjes/cocons

Bericht door kolhek »

Ik heb de volgende eitjes/cocons (?) gevonden toen ik een stoeptegel oplichten.
AfbeeldingAfbeelding

Maar nu eigenlijk de vraag, kan ik deze gebruiken om mijn huidige kolonie te boosten?
En ik neem aan dat ik dan niet die grote moet pakken :P
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Gevonden eitjes/cocons

Bericht door Phantom »

De grote cocons zijn geslachtsdieren en heb je niet veel aan. De kleine cocons kan je inderdaad gebruiken om mee te boosten. Persoonlijk ben ik daar geen fan van, overigens. Boosten zorgt voor een onnatuurlijke groei van de kolonie, bovendien riskeer je parasieten in je kolonie te brengen.

N.B. Dit zijn geen miereneitjes.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Gevonden eitjes/cocons

Bericht door XToF »

Er zijn 3 verschillende groottes te zien op jouw foto. De grote zijn zonder twijfel koninginnen, de middelste categorie zijn wellicht mannetjes en de allerkleinste waarschijnlijk werksters. Deze tijd van het jaar heb je niet al te veel zekerheid of cocons van L. niger al da niet geslachtsdieren of werksters zijn.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Gevonden eitjes/cocons

Bericht door Gortello »

Ik zal nu nog niet beginnen met boosten dit heb ik ook gedaan met mijn kolonie en ik heb er eigenlijk wel lichtelijk spijt van. Als je echt een keer wil gaan boosten kun je dit ook gewoon doen door met de bruidsvluchten een aantal gynes te gaan vangen en dan te boosten met 10 a 20 poppen. Als je nu gaat boosten zul je ook echt de grote verschillen zien in grote dus als je dat zou willen zien kun je met 1 a 2 poppen boosten, persoonlijk zou ik nu na mijn ervaring er mee zelf niet meer gaan boosten. Hoogstens als ik een keer een experimentje wil doen.
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Gevonden eitjes/cocons

Bericht door kolhek »

Dankjewel voor de snelle reacties en informatie ;)
Was het eigenlijk niet van plan om te boosten, maar doordat ik op deze kolonie stuitte, vond ik het wel de moeite waard om te vragen. :)
Plaats reactie