Weer een nieuw lid

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Draco
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Weer een nieuw lid

Bericht door Draco »

Hey mensen!

Weet niet hoe actief dit forum nog is, maar hier gaan we..
Ben 23, woon in het noorden van ons kikkerlandje en hoop hier veel nuttige info en tips te vinden.
Ben al jaren erg geïnteresseerd in het leven van dit dappere beestje en heb besloten als hobby een kolonie te gaan houden.
Er ligt voor mij een Messor Barbarus koningin met 30-50 werksters klaar en ik ben erg enthousiast! 8-)
Wil alles klaar hebben staan en alles in huis hebben voor ik ze laat verzenden.
Ik heb geleerd dat ik ze het best de eerste tijd nog in hun buis laat, voor ik ze verhuis naar een y-tongblok nest.
Zelf heb ik al een leuk gangenstelsel in een y-tongblok gemaakt (handmatig), die ik in een aquarium (80x35x50) zal plaatsen.
Hoe weet ik wanneer mijn kolonie klaar zal zijn voor hun nieuwe verblijf? En hoeveel buitenwereld is nodig in de buisverblijf-fase?
Als voeding wil ik gemixt zaad voor kleine vogels gebruiken met een waterreservoir en af en toe wat insecten.
Verder wil ik wat aftasten wat ze zullen vinden van kleine stukjes fruit, honing etc.
Ik wil het y-tongblok een kleur geven maar weet niet wat wel en niet schadelijk zal zijn voor de mieren, tips?
De bodem in de buitenwereld wil ik niet bedekken met zand, omdat ze dit blijkbaar gebruiken om het glas af te plakken..
Waarschijnlijk doe ik dan wat takjes en blaadjes om het toch een beetje bos-achtig te laten lijken en
wat obstakels om op/in te klimmen. Ik heb alleen nog geen idee wat ik ga gebruiken om uitbraak te voorkomen.
Hier en daar heb ik wat gelezen over fluon, talk en nog wat.. wat bevalt jullie het best?
Bij het aquarium zit een lampenkap dus ik zou voor 'daglicht' kunnen zorgen. Is het nodig dat in de buitenwereld een
dag en nacht cyclus is? Dit zou ik dan met een tijdschakelaar kunnen doen. Ik zal binnenkort nog wat foto's maken
zodat je een beter idee krijgt hoe het eruit zal komen te zien. Als alles volgens plan loopt zal ik over een maand mijn
kolonie kunnen ontvangen, maar eerst nog veel knutselen :lol:

Groeten!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: weer een nieuw lid

Bericht door Floris »

Draco schreef:weet niet hoe actief dit forum nog is
Activiteit gedurende de voorbije 24 uur
Nieuwe berichten: 48 • Nieuwe onderwerpen: 4 • Nieuwe gebruikers: 1

Waarschijnlijk het meest actieve Nederlandstalige forum over mieren. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Weer een nieuw lid

Bericht door XToF »

Welkom en bedankt om je voor te stellen!

Je hebt zo te zien heel wat vragen. Veel van jouw vragen werden reeds gesteld door mensen die net als jij met deze hobby aan de slag gingen. Daarom zal je verschillende antwoorden, suggesties en ervaringen terug vinden in het beginnersforum. Wellicht zal je niet op elk van je vragen een antwoord vinden, ik raad je daarom aan die vragen in het Beginnersforum te plaatsen. Dit gedeelte waar de leden zich voorstellen is daar helaas niet zo geschikt voor.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Weer een nieuw lid

Bericht door jeroenbeekman »

Welkom Draco,

Als je Messor barbarus kolonie ongeveer 50 werksters bevat zal ze wel klaar zijn voor een klein ytong nestje maar sommige mensen wachten nog even. Als ze in het ytong gaan graven willen ze duidelijk meer ruimte.
Draco
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Weer een nieuw lid

Bericht door Draco »

Geen probleem XToF, copy en paste wel wat en verplaats de conversatie. ;)
Nog wel een reactie op Jeroen; ik wil het zekere voor het onzekere en heb genoeg geduld..
Verder heb ik rekening gehouden met het graven in het ytong, dus niet te dicht bij de randen en niet dieper dan de helft van het blok (dit blok is 7cm dik).
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Weer een nieuw lid

Bericht door salamalfayed »

Van harte welkom!

Als Messor begint te graven, maakt de wanddikte niet echt uit hoor! Dat geeft een paar dagen meer tijd, maar dat is het dan. Je kunt beter het nest in een bak verwerken, of met gaas omspannen oid.

Zorg er voor dat de omstandigheden goed zijn en dat ze genoeg ruimte en eten hebben en dan is de kans dat ze gaan graven niet echt groot :D
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Draco
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Weer een nieuw lid

Bericht door Draco »

Goeie tip sala! ik heb in het beginnersforumgedeeltedingjeweetwel een topic gemaakt mocht je meer tips hebben ;)
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Weer een nieuw lid

Bericht door McK »

Welkom op het forum!
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Weer een nieuw lid

Bericht door ProXi »

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!
Welkom :D
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Weer een nieuw lid

Bericht door mn »

Welkom!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie