Mijn Messor Barbarus Kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Draco
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Mijn Messor Barbarus Kolonie

Bericht door Draco »

Er ligt voor mij een Messor Barbarus koningin met 30-50 werksters klaar en ik ben erg enthousiast! 8-)
Wil alles klaar hebben staan en alles in huis hebben voor ik ze laat verzenden.
Ik heb geleerd dat ik ze het best de eerste tijd nog in hun buis laat, voor ik ze verhuis naar een y-tongblok nest.
Zelf heb ik al een leuk gangenstelsel in een y-tongblok gemaakt (handmatig), die ik in een aquarium (80x35x50) zal plaatsen.
Hoe weet ik wanneer mijn kolonie klaar zal zijn voor hun nieuwe verblijf?
En hoeveel buitenwereld is nodig in de buisverblijf-fase?
Als voeding wil ik gemixt zaad voor kleine vogels gebruiken met een waterreservoir en af en toe wat insecten.
Verder wil ik wat aftasten wat ze zullen vinden van kleine stukjes fruit, honing etc, keuzes geven dus.
Ik wil het y-tongblok een kleur geven, maar weet niet wat wel en niet schadelijk zal zijn voor de mieren, tips?
De bodem in de buitenwereld wil ik niet bedekken met zand, omdat ze dit blijkbaar gebruiken om het glas af te plakken..
Waarschijnlijk doe ik dan kleine droge houtsnippers die ook in terrariums gebruikt wordt (droog bark?) en wat takjes en
blaadjes om het toch een beetje bos-achtig te laten lijken met wat obstakels om op/in te klimmen.
Ik heb alleen nog geen idee wat ik ga gebruiken om uitbraak te voorkomen.
Hier en daar heb ik wat gelezen over fluon, talk en nog wat.. wat bevalt jullie het best?
wil me niet dagelijks druk hoeven maken of ik wel optijd uitbraakpreventie vervang..
Ook zit bij het aquarium een lampenkap dus ik zou voor 'daglicht' kunnen zorgen.
Is het nodig dat in de buitenwereld een dag en nacht cyclus is?
Dit zou ik dan met een tijdschakelaar kunnen doen. Ik zal binnenkort nog wat foto's maken
zodat je een beter idee krijgt hoe het eruit zal komen te zien. Als alles volgens plan loopt zal ik over een maand mijn
kolonie kunnen ontvangen, maar eerst nog veel knutselen :lol: wish me luck!
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie

Bericht door jeroenbeekman »

Ik gebruik olijfolie ter uitbraak preventie. Ik raad het echter af om op verticale vlakken te gebruiken omdat het enorm loopt en je druppels krijgt enzovoort.
Afbeelding
Zo drupt het niet, en als je de randen afdekt droogt de olie ook bijna niet. Tot nu toe geen problemen gehad.
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie

Bericht door dondiablo »

1) Hangt van de grote van je ytong af dit kan nog wel een tijdje duren, als je buisje gewoon vol begint te raken kan je ze naar een ytong verplaatsen vergis je niet een ytong kamer is al gauw evengroot als een reageerbuisje dus hou het klein. Ik hou ze meestal in een 16mm buisje tot ze de bodem vullen met broed, dan verhuis ik ze naar een 32 mm reageerbuis en als die aardig vol zit (met je zaden voorraat gebeurd dat al best snel) dan kunnen ze naar een ytongkje.

2) Een klein buitenwereldje is genoeg, het is voldoende om een buitenwereld te hebben waar je wat eten in kan aanbieden.
3) gebruik de zoekfunctie even zou ik zeggen ....
topic1:http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... ers#p18490
topic2:http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=2531

4) wat je persoonlijk het handigst vind... Bij mij lopen al me mieren over een talklaag heen( ik zal het wel niet goed aanbrengen;)) dus ik gebruik fluon, je doet er lang mee en hoefd het niet of nauwelijks te vervangen daarnaast is het volgens mij het beste anti uitbraakmiddel. Enige nadeel is dat het wat prijzig is, maar dat is naar mijn mening de hele mierenhobby dus wat is anti-uitbraak middel dan om op te bezuinigen.

5) Ik denk wel dat de mieren een echte buitenwereld nodig hebben (met licht dus) maar valt er geen licht in je aquarium dan ? dat lijkt me toch wel voldoende (mijn kamer is ook redelijk donker)

Succes verder ;)
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Draco
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie

Bericht door Draco »

1) reageerbuisjes ga ik van de week ff aanschaffen en het ytong blok is 60x20x7.
ben met de kamers niet dieper gegaan dan de helft van het blok (3,5cm max dus).

4) bij een hobby praat ik niet over euro's en heb gelezen dat fluon wel het beste resultaat haalt.
verder zit ik met verticale glazen wanden dus de olijfolie zou niet werken, wel hele goeie tip!
dus fluon ook maar op mijn boodschappenlijstje..

5) wij hebben en erg grote zolder. er is wel een klein raam maar verder geen lichtinval..
ik heb gekozen hier mijn opstelling te plaatsen zodat ik het gangenstelsel niet al te veel hoef af te dekken
en er wel in kan kijken wanneer ik wil (licht op zolder aan).. de lampenkap is dan puur voor licht in de buitenwereld
en ik zou dus voor en dag en nachtcyclus kunnen zorgen met een tijdschakelaar indien nodig.

bedankt voor jullie inbreng! :)
meer tips altijd welkom
Plaats reactie