Mierenaquaria

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Antlover
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Mierenaquaria

Bericht door Antlover »

Hallo,

Ik doe onderzoek naar het verband tussen verschillende soorten mieren en hun graafgangen. Mijn plan is om dit te doen aan de hand van een zogeheten 'mierenaquarium'.
Aangezien mijn kennis op het gebied van mieren nog erg beperkt is, heb ik een aantal vragen. Deze zijn:

Zijn er al onderzoeken gedaan naar de graafgangen van mieren met behulp van een mierenaquarium?
Welke mierensoorten komen voor in Noord-Holland en kan je ook mieren bestellen?
Heeft iemand ervaring met graafgangen van mieren of dergelijke aquaria , die hij/zij met me wil delen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mierenaquaria

Bericht door Floris »

Antlover schreef:Ik doe onderzoek naar het verband tussen verschillende soorten mieren en hun graafgangen. Mijn plan is om dit te doen aan de hand van een zogeheten 'mierenaquarium'.
Aqua is Latijn voor water. Vandaar wordt de naam 'formicarium gebruikt. Een bak voor mieren.
Welke mierensoorten komen voor in Noord-Holland en kan je ook mieren bestellen?
Veel. De bekendste soort is Lasius niger. Je kunt mieren kopen, maar je kunt ze net zo goed zelf vinden. Betaal vooral niet teveel en laat je voorlichten voordat je geld uitgeeft.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mierenaquaria

Bericht door Phantom »

Zoiets heet een "Formicarium". Zoek hier naar op dit forum en je zal heel veel informatie vinden (en een forum dat zo heet..).

Mieren in N-Holland zijn standaardmieren die overal in Nederland voorkomen, zoals L.niger, L.flavus, M.rubra, Tetramorium spp., Formica spp. Lasius spp. zijn verreweg de meest voorkomende soorten, die in juli en augustus massale bruidsvluchten houden, waar bevruchte koninginnen letterlijk voor het oprapen liggen.

Mieren maken overigens niet zomaar "graafgangen", maar hele nesten onder de grond. Zelf vind ik het mooi om dat te zien, maar zeer lastig om ervoor te zorgen dat de mieren het glas niet bedekken. Zo'n formicarium met zand/grond/klei, ook wel zandnest genoemd, zitten namelijk vol met.. zand. Mieren gebruiken dat om zich af te zonderen van de wereld. Mieren leven namelijk voornamelijk in de duisternis en hebben er een hekel aan gestoord te worden. Jij zou immers ook de gordijnen van je slaapkamer dichtdoen als het kan.

Verder raad ik je vooral aan op het forum rond te zoeken. Er staat zo enorm veel informatie op dat je gemakkelijk moet kunnen beginnen met zo'n onderzoek. ;)
Antlover
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mierenaquaria

Bericht door Antlover »

Onwijs bedankt!
Floris schreef:Aqua is Latijn voor water. Vandaar wordt de naam 'formicarium gebruikt. Een bak voor mieren.
Met mierenaquarium bedoel ik dus een formicarium op waterbasis :mrgreen: , een volledig doorzichtige gel.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mierenaquaria

Bericht door Floris »

Gel is goed om mieren langzaam te zien doodgaan, zoek op het forum.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mierenaquaria

Bericht door Meesz »

Offtopic: Waar staat '-rium' trouwens voor in aquarium formicarium vivarium terarium aqua terarium etc.?
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierenaquaria

Bericht door Martijn »

Offtopic: Ik denk voor ''bak'' ofso.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mierenaquaria

Bericht door efbi »

Jup die zogeheten 'mierenboerderijen' zijn het slechtste wat een mier kan hebben.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mierenaquaria

Bericht door Phantom »

Offtopic: [quote="Meesz"]waar staat rium trouwens voor van aquarium formicarium vivarium terarium aqua terarium etc.[/quote]
[quote]-arium
A place associated with a specified thing.
A device associated with a specified function.[/quote]


Niet te verwarren met "ium"
[quote]From Latin -um (“neuter singular morphological suffix”), based on Latin terms for metals, such as ferrum.

Suffix
-ium

Used to form the names of metal elements, after the style of early-named elements.
By extension, appended to common words to create scientific-sounding or humorous-sounding fictional substance names.[/quote]
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mierenaquaria

Bericht door Mika »

Antlover schreef:Hallo,

Ik doe onderzoek naar het verband tussen verschillende soorten mieren en hun graafgangen. Mijn plan is om dit te doen aan de hand van een zogeheten 'mierenaquarium'.
Aangezien mijn kennis op het gebied van mieren nog erg beperkt is, heb ik een aantal vragen. Deze zijn:

Zijn er al onderzoeken gedaan naar de graafgangen van mieren met behulp van een mierenaquarium?
Welke mierensoorten komen voor in Noord-Holland en kan je ook mieren bestellen?
Heeft iemand ervaring met graafgangen van mieren of dergelijke aquaria , die hij/zij met me wil delen?

Bedankt!
Je vragen lijken inderdaad rechtstreeks te komen van het lezen van reclame voor gelfarms.

De discussie over de gelfarms is eigenlijk een non-discussie: voor leken lijkt het interessant, en iedereen die iets van mieren kent, weet dat het ondingen zijn. Vergelijk het met andere non-discussies zoals die over evolutie (is een feit), homeopathie (werkt niet beter dan placebo) en het perpetuum mobile (werkt ook niet).

Anderzijds is het gangengraven van mieren lange tijd niet bestudeerd gebleven. Mieren zijn geprogrammeerd om op een bepaalde manier het nest te construeren. Als de mieren als organismen onderdelen zijn van het superorganisme, dan is het nest de 'extra-organisme' matrix, voor mensen die vertrouwd zijn met histologie (ik vrees weinig mensen natuurlijk). Constructie van het nest is heel interessant, en wordt opnieuw bestudeerd. Zoek eens naar "Walter Tschinkel nest", op Google afbeeldingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mierenaquaria

Bericht door efbi »

Grappig ging net beginnen aan een hoofdstuk histologie in mijn cursus.
Over het 'maken' van het nest dat Mika aanhaalden bestaat trouwens een filmpje dat hier ergens op het forum staat je moet maar eens zoeken ;-)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Plaats reactie