Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Bericht door Gortello »

Volledige titel:
'Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp'

Auteur(s):
Dennis Rijnvis

Gepubliceerd in:
NU.nl

Jaar van publicatie:
22 juni 2011

Abstract:
AMSTERDAM - Steekmieren van de soort Pachycondyla chinensis ontvoeren een soortgenoot als ze hulp nodig hebben bij het dragen van voedsel. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

Webadres:
de link
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Bericht door AlmeloRW »

Is dit niet het Social Carrying waarover hier weleens gesproken werd op dit forum?
Leuk stukje om te lezen trouwens in dat artikel!!!
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Reckneya
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 juli 2011
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Bericht door Reckneya »

Ik ben de term "Social Carrying" al zo vaak tegengekomen dat ik bij het lezen van het (best interessante) artikel het idee krijg dat men opnieuw het wiel heeft uitgevonden. De zoekopdracht "social carrying ants" geeft in google een waslijst van links naar sites die hetzelfde beschrijven, echter bij andere soorten en niet met uitzondering jaren geleden gepubliceerd. Mijn wenkbrauw moet nog herstellen omdat die zo hoog opgeheven werd :lol:

(edit: woops, ik had er ants achter gezet)
Laatst gewijzigd door Reckneya op 16 aug 2011, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
« Hunger is the fuel of greed - enough is less than we need - to keep the sweetest dream - charmed by routine... preserved »
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Bericht door AlmeloRW »

Ik zat zelf ook op google te zoeken bij social carrying, maar ik zag zoveel dingen staan en ook wat niets met mieren te maken heeft (volgens mij) dat ik me er niet eens meer mee bezig heb gehouden.
Offtopic: Beterschap met je wenkbrauw Reckneya :lol: 8-)
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Bericht door Floris »

De vinding is inderdaad uit het verband getrokken.
Social carrying komt algemeen voor. Recruteren naar een voedselbron komt algemeen voor. De combinatie van social carrying en recrutering was blijkbaar niet bekend, nu wel. Dat is alles.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Reckneya
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 juli 2011
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Bericht door Reckneya »

Dat moet dan inderdaad sterk uit zijn verband getrokken zijn.
Like many other ant species, Oecophylla workers exhibit social carrying behavior as part of the recruitment process, in which one worker will carry another worker in its mandibles and transport it to a location requiring attention.
Dit is een quote uit het artikel van Wikipedia over Weaver ants. Hier staat niet dat social carrying niet wordt toegepast om zwaar voedsel naar het nest te brengen. Het zou mij eigenlijk verbazen als de soort dat ook niet zou doen.
« Hunger is the fuel of greed - enough is less than we need - to keep the sweetest dream - charmed by routine... preserved »
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Bericht door Mika »

Ik denk dat het verband echt wel nieuw is: ik neem aan dat social carrying voor de meeste mieren wilt zeggen: wat vind je van deze plaats om naar te verhuizen? Net het feit dat het zo gebeurt, geeft het die betekenis.

Als ze social carrying zouden gebruiken om voedsel te verzamelen en om oorlog te voeren, dan zouden er bijkomende signalen moeten tot stand komen, die duidelijk maken waarom de ene mier de andere transporteert.

Ik ging impliciet uit van deze uitleg bij het interpreteren van social carrying (dat wilt niet zeggen dat hij juist is... maar geef eens een betere reden? )
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Bericht door AlmeloRW »

@ Mika

Het komt er dus eigelijk op neer dat ze alleen social carrying mbt. voedsel hier als nieuw wordt gezien in dit artikel? En dat het algemeen bekende social carrying naar een nieuw nest al langer bekend was?
Toen ik het artikel las, had ik zoiets van wat is hier nieuw of bijzonder aan, maar na jouw uitleg snap ik wel hoe ze het bedoelen.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren ontvoeren soortgenoten bij gebrek aan hulp

Bericht door Mika »

Inderdaad.

We zouden dit wel moeten verplaatsen; het is geen peer-reviewed wetenschappelijk artikel, maar komt van nu.nl. Alle opgeklopte info in verband met ontvoeren is natuurlijk overdreven.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie