Fruitvliegjes praktisch

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Umskimov
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 juni 2011
Locatie: Zuiderkempen
Gender:
Leeftijd: 40

Fruitvliegjes praktisch

Bericht door Umskimov »

Hoi hoi,

Heb van mijn leven nog nooit een fruitvlieg bestudeerd, en ik heb een paar praktische vragen bij de kweek hiervan voor mijn kolonie mieren.

Geef je effectief het vliegje als voedsel aan je kolonie? Of kun je ook de larven hiervan geven aan de mieren?

Neem nu dat je een vliegje wil nemen uit je kweek om te voederen aan je kolonie, hoe voorkom je dat de rest van de vliegjes wegvliegt uit de doos of pot als je deze opendoet? En hoe vang je zo'n klein vliegje gemakkelijk?

Ik zie waarschijnlijk iets stom over het hoofd. :D
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Fruitvliegjes praktisch

Bericht door XToF »

De fruitvliegjes die je gebruikt als voederdier kun je kopen in een dierenspeciaalzaak. Deze vliegjes zijn vleugellam en kunnen dus niet vliegen.
Enkel de vliegjes worden gegeven, niet de larven.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Fruitvliegjes praktisch

Bericht door mn »

Wanneer je de vliegjes uit hun doosje wilt halen moet je het doosje constant ergens tegen tikken, dit kan je handpalm zijn, maar ook gewoon een hard voorwerp als een tafel. De vliegjes vallen bij iedere tik terug naar beneden in het doosje. Je kunt dan het deksel openen, zolang je het potje ergens tegenaan blijft tikken zullen ze er niet uit geraken. Je kunt nu het doosje met vliegjes schuin houden om de vliegjes er uit te kloppen. Je kunt ze meteen in de buitenwereld van de mieren doen of eerst in een ander potje om ze eerst te doden.

Je kunt ook 1 kant van het doosje opendoen om er dan met een pincet vliegjes uit te vangen. Het nadeel is dat de vliegjes onder de gleuf van het deksel kruipen, je kunt het dan niet meer sluiten zonder er tientallen te pletten.

Voor een jonge kolonie is het beter de vliegjes te doden en ze in hun proefbuisje aan te bieden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Umskimov
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 juni 2011
Locatie: Zuiderkempen
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Fruitvliegjes praktisch

Bericht door Umskimov »

Ah dit verklaart al enorm veel :D

Zaterdag spring ik binnen in de lokale dierenspeciaalzaak en steek ik daar mijn licht eens op. Bedankt jullie twee voor de uitleg!

Offtopic: PS: Ik heb vandaag een vliegenmade in twee gesneden en voor de ingang gelegd. Het was alsof het kermis was voor hen!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Fruitvliegjes praktisch

Bericht door Beffie »

Mijn ervaring is dat de fruitvliegjes uit de dierwinkel/reptielenwinkel alles behalve vleugellam zijn. Ze vliegen echt als de beste! Ik haal de vliegen als volgt uit hun bakje:

Ten eerste pak ik een grotere bak met deksel. Deze bak zet ik zonder deksel 30 minuten in de diepvries. Na deze 30 minuten pak ik het bakje met de vliegjes en doe voorzichtig het dekseltje en panty er af. Ik klop de vliegjes dan in de grotere bak, die erg koud is door de diepvries, uit. Wanneer ik genoeg heb "geoogst" sluit ik beide bakjes weer. De grotere bak zet ik weer in de diepvries. Mijn ervaring is dat je vliegjes redelijk lang in de diepvries kan bewaren.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Fruitvliegjes praktisch

Bericht door mn »

Het kan zijn dat een wilde fruitvlieg in de kweekjes is gekomen. Wanneer deze paart met de vleugellamme vliegjes gaat alles terug vliegen. Heb ik hier op de moment ook voor, het enige wat je kunt doen is nieuwe vleugellamme vliegjes gaan kopen en hiermee nieuwe kweken opzetten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Fruitvliegjes praktisch

Bericht door jeffrey432 »

Je kunt er niet 100% op vertrouwen dat ze vleugellam zijn, zo schrok ik vorige week toen er één ineens wegvloog :shock:

Ik schud de vliegjes altijd uit op de wasmachine en daarna plet ik ze dood met me vinger en leg ze een beetje rond de ingang van het proefbuisje.
Waarom ik ze plet op de wasmachine? De wasmachine is wit en zie je gelijk waar de vliegjes lopen en het heeft een groot oppervlak.

Andere manier waar ik ook achter ben gekomen is om het bakje boven een grotere bak te zetten en dan vliegjes eruit schudden deksels erop doen en even in heet water zetten, en gaan de vliegjes snel dood en heb je geen vieze vingers :)
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Umskimov
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 juni 2011
Locatie: Zuiderkempen
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Fruitvliegjes praktisch

Bericht door Umskimov »

Stuk voor stuk goeie tips! Tijdens 't weekend laat ik weten hoe het verlopen is, keep your fingers crossed! :D
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Fruitvliegjes praktisch

Bericht door Phantom »

Als ik het mij wel herinner is het vleugellamme gen recessief aan het wel-kunnen-vliegen gen. Een mutatie of "besmetting" van buitenaf kan dit gen gemakkelijk uitschakelen.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Fruitvliegjes praktisch

Bericht door Lvet »

Het niet voldoende ontwikkelen van de vleugels is inderdaad recessief en wordt veroorzaakt door één gen, wat een terugmutatie vast wel mogelijk maakt.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie