Kolonie uitgraven

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Kolonie uitgraven

Bericht door Meesz »

Hey, allemaal ik ga binnekort op vakantie naar zuid Frankrijk en daar zitten een paar leuke mieren soortjes die ik hopelijk ga vinden ;) . Ik wil voor het eerst is proberen er 1 uit tegraven maar ik heb helemaal geen idee hoe dit moet? Ik hoop dat iemand die hier ervaring mee heeft me wat tips zou kunnen geven, hier alvast wat vragen.

Wat gebruiken jullie allemaal als je een kolonie aan het uitgraven bent?

Het lijkt mij dat als je een doos hebt en daar dat aarde in gooit en die mieren (tijdens het uitgraven) dat ze er allemaal uitrennen en als ik bijv. parrafin oil gebruik als dat nat word of vies wat snel gebeurt lijkt mij dat ze er ook uit kunnen rennen.

En hoe jullie er één uitgraven en als je bezig bent hoe weetje dat je al een koningin hebt uit gegraven?

Alvast heel erg bedankt en (die vragen die ik hier boven hebt geschreven leken mij de lastigste punten als je nog meer tips hebt over dingen die ik ben vergeten wat makkelijk kan ;) zet ze er alsjeblieft ook even bij :D )
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door Martijn »

Zelf heb ik geen ervaring met het uitgraven van kolonies, enkel het vangen van myrmica rubra onder een tegel maar daar hoef je niet voor te graven.
Je kunt beter gewoon gynes vangen van de bruidsvluchten daar, ook als je een kolonie gaat opgraven bezorg je de kolonie er alleen maar stress mee.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kolonie uitgraven

Bericht door mn »

Hier zul je je antwoorden vinden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie