Hoe houd je het beste Pheidole Pallidula?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Hoe houd je het beste Pheidole Pallidula?

Bericht door Gortello »

Ik ben van plan over 2 weken een kolonie P. pallidula te kopen bij een Duitse jongen voor 15 euro.
Maar ik heb natuurlijk al veel gelezen op dit forum, maar ik heb graag nog even een bevestiging voordat ik het zelf doe.

-Zo heb ik gelezen dat ze alleen moeilijk over PTFE heen komen, alleen heb ik wel veel gelezen over hoe je dit aanbrengt maar hellaas is dit me nog nooit gelukt. Dus graag tips over hoe je dit het beste kan aanbrengen en het beste kan testen.
- Ik heb ook veel gelezen over y-tong uitbraak, hier zit ik natuurlijk voorlopig nog niet aan, maar voldoet een cement nest met genoeg bevochtigingsgangen ook? Of hoe kan ik het beste deze soort houden, voorlopig natuurlijk. Naarmate ik meer ervaring op doe zou ik daar zelf ook achterkomen.
- Wat eten ze het liefst? Fruitvliegjes, meelwormen, meelwormpoppen of andere vliesvleugeligen.
- En tot slot hoe kun je ze het beste verwarmen? Ik heb wel een thermostaat, maar hier heb ik er 1 van en deze gebruik ik liever bij mijn M. barbarus en C. vagus. Omdat dit niet de snelst groeiende soorten zijn zonder verwarming.

Misschien schieten me nog wat dingen te binnen, maar dit was het voor wat ik me nu even kon bedenken.

Edit:
Nu gereserveerd bij XToF, hij was goedkoper :) .
Laatst gewijzigd door Gortello op 29 jun 2011, 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door mn »

Allereerst wil ik verwijzen naar de Caresheet. Hierin staat al redelijk wat informatie. Verder zul je heel wat in de blogs vinden.

Pheidole pallidula houd je in het beginstadium het best in een proefbuisje welke je gewoon op de warmtemat kunt leggen, zorg voor 26 graden°C in het nest, welke nodig is voor het ontwikkelen van Majors.

Fluon breng je best aan met je vinger, op een stof en vetvrije ondergrond.

Later kun je ze in ongeacht welk nest houden. Zorg voor voldoende vocht, zeker een waterbron in de buitenwereld en die 26°C. Met cementnesten heb ik geen ervaring.

Ze eten echt alles, zelfs zaden! De zaden moeten wel eerst in kleine stukjes breken.

Het is een echte aanrader!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door Gortello »

Oke, bedankt. De caresheet was me ondertussen al weer weg geglipt. Maar ik zal het eens proberen met men vinger aan te brengen. Hoe doe je dit eigenlijk :oops: .
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door mn »

Je gebruikt een voldoende groot flesje waar de fluon in zit (eventueel verdunnen met water). Dan steek je gewoon je vinger in de fluon, zodat er voldoende fluon aan hangt. Vervolgens gewoon je vinger langs de zijde van de buitenwereld smeren. Wanneer er ergens op die zijde te veel hangt kun je er nog over gaan voor het is op gedroogd. Dit gewoon herhalen tot de hele buitenwereld gedaan is. Zo doe ik het.

Je zou ook gewoon met een fijn verfborsteltje langs de rand kunnen gaan, of een oorstokje. Maar met de vinger krijg je het bestje laagje ondervind ik.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door Gortello »

Oke bedankt, ik deed het nu steeds met dat kwastje wat bij het antstore fluon zat maar dit is bij mij nog nooit gelukt.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door Mika »

Ik zou ze niet on ongeacht welk nest zetten: ik zou ze in een nest zetten, dat volledig uitbraakproof is: dat wil zeggen: een nest bijvoorbeeld volledig in een plexiglas bak, waar ze niet uit kunnen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door Gortello »

Oké, bedankt. Ik wou ze voorlopig toch nog in een buizen nest houden tot ± 10 buisjes van 18 bij 180. Daarna wil ik ook daar eens mee gaan experimenteren, omdat ik dat nog nooit heb gedaan. En anders maak ik een cement nest of een y-tong nest volledig omgeven door glas/plexiglas. Alleen bij beide is de bevochtiging lastig. Omdat de 1 nog weinig van bekent is, en de 2e omdat ze eventueel naar het water reservoir kunnen graven en dan heb je weer niks.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door Mika »

Het leuke van deze soort is de enorm snelle recruitment: ik zou zeggen: experimenteer eens met verschillende buitenwerelden, die met lange buizen verbonden zijn met het 'centrale' nest.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door Gortello »

Zou ik zeker doen, maar moet eerst nog even wachten op XToF tot hij ze kan verzenden. Ik heb vandaag ook eens fluon met de vinger aangebracht en geloof het of niet, maar ik zie geen fluon en de M. barbarus komt er voor nu nog niet overheen. Misschien dat ik vannacht een ontsnapping krijg, maar dit verwacht ik eigenlijk niet omdat ik (beetje wreed) de hele kolonie in de buitenwereld had uitgeklopt en er in die paniek geen 1 over de rand is geraakt en er zijn ook geen klontjes of luchtbelletjes. Je kunt fluon dus werkelijk onzichtbaar aanbrengen. Nu hopen dat ik dit zo goed blijf aanbrengen, bedankt mn.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door Mika »

Messor barbarus kan je gewoon niet vergelijken met Pheidole pallidula. Ik raad je daarom 'plafluon' aan, namelijk fluon op het plafond.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door Gortello »

Dus je bedoelt fluon op een dekseltje?

Maar mn heeft hier toch ook geen fluon ondersteboven? Of is plafluon een ander soort fluon?
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Hoe houd je het beste Pheidole pallidula ?

Bericht door Gortello »

Ben er al achter. Stond aan het einde van de caresheet :oops: .
Plaats reactie