Formica sanguinea

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Formica sanguinea

Bericht door Leksz »

Komt Formica sanguinea voor in Noord-Holland?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea .

Bericht door Floris »

Ongetwijfeld.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Formica sanguinea

Bericht door Leksz »

Weet je toevallig 2 foto's van een Raptiformica en een Rufiformica naast elkaar? zodat ik ze kan herkennen?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea

Bericht door Floris »

Leksz schreef:Weet je toevallig 2 foto's van een Raptiformica en een Rufiformica naast elkaar? zodat ik ze kan herkennen?
Ik neem aan dat je met Raptiformica Formica sanguinea bedoelt. Wat is een Furiformica?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Formica sanguinea

Bericht door Leksz »

Rufi formica, is de formica sectie van de beschermde Formica soorten. As in Formica rufa.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Formica sanguinea

Bericht door Phantom »

Rufiformica zou zich vertalen als "rode mieren". Ik kan er verder niet zoveel over vinden. Volgens Formicidae.be behoort F.rufa/polyctena tot de Formica sensu strictu, oftewel, geen subgeslacht.

F.sanguinea en F.rufa/polyctena zijn te onderscheiden door de wel of niet aanwezig zijn van een inkeping op de kop (clypeus) van de mier. Hiervoor moet je wel een goede camera hebben om het te kunnen zien en bewijzen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea

Bericht door Floris »

Het verschil tussen Formica rufa / polyctena en Formica sanguinea is volgens 'Mieren van de Benelux' van Peter Boer als volgt te zien:
Formica rufa / polyctena: Kopschild zonder deukje. Kopschildkiel duidelijk.
Formica sanguinea: Kopschild met deukje, deze inkeping kan variëren van zwak tot duidelijk. Geen duidelijke kopschildkiel. Het borststuk is helder bloedrood.

In België staat Formica sanguinea als kwetsbaar op de Rode Lijst. Formica rufa / polyctena is in Nederland door de Flora- en faunawet beschermd, in België als kwetsbaar op de Rode Lijst.
Dit betekent dat in België zowel Formica sanguinea als Formica rufa / polyctena beschermd zijn, in Nederland alleen Formica rufa / polyctena.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Formica sanguinea

Bericht door Leksz »

Thank you, O great one!
Plaats reactie