Lasius Niger (Canard)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Lasius Niger (Canard)

Bericht door Canard »

--==( Reacties op mijn blog kunnen hier )==--

Afgelopen maandag 27 juni heb ik 4 Lasius niger koninginnen gevangen in onze tuin. Achteraf gezien had ik op zondag, toen de bruidsvluchten hier in de tuin bezig waren, er nog veel meer willen vangen, maarja... mijn interesse in mieren is ook pas maandag begonnen en toen wist ik nog niet wat bruidsvluchten waren :)

Inmiddels zijn er 3 overleden maar zojuist heb ik volgens mij geconstateerd dat de enige overlevende koningin eitjes heeft gelegd! Dat leek me een mooie start voor een blog.

Ik had vanavond een nieuw potje klaargemaakt om de koningin te verhuizen omdat ik wilde kijken of het watje nog vochtig genoeg was. Ik zag nog geen eitjes dus moet dat kunnen dacht ik.
Met wat moeite is het verhuizen gelukt en het watje bleek nog nat genoeg te zijn. Handig om te weten voor de volgende keer... droogt dus veel minder snel uit dan ik dacht.

Tussendoor nog even wat bladluis uit de tuin gehaald en in het huisje geplaatst, een lekkernij. Ik hoop dat dat geen kwaad kan.

Ik bekeek het oude huisje nog eens goed, zag ik daar opeens hele kleine witgele puntjes op zitten... ik dacht... huh? zijn dat nou eitjes? Ik had ze nl. iets groter verwacht en dus logisch dat ik ze niet gezien heb toen de koningin nog in het oude huisje zat met de eitjes tegen het watje aan. Balen dus... maar uitdrogen is ook fataal natuurlijk.

Er zaten nog zo'n drie eitjes in het potje en die heb ik met een tandenstoker heel voorzichtig kunnen overhuizen naar het nieuwe huisje. Of die het nog overleven vraag ik me wel af. Overigens zag ik de eitjes wel bewegen... zijn het dan larven?
Om de koningin weer rust te geven, heb ik het nieuwe onderkomen afgesloten en wilde ik nog even wat foto's maken... Wat ik toen zag, wat helaas niet zichtbaar is op de foto, leek het wel of ze een hoop eitjes tussen haar kaken had! Dat moet wel, het was witgeel, afgeronde vormen en glad. Kan dus niet van het watje zijn en bladluizen zijn het ook niet. Verder zit er niets in het huisje!
Nouja, snel aluminiumfolie ter verduistering eromheen gedaan en op een rustige plek neergelegd.

Ben erg benieuwd hoe het morgen eruitziet.

PS. Gisteren heb ik http://www.mierenboerderij.nl/Webwinkel ... t-2573625/ besteld. Heb ik meteen wat meer gereedschap en behuizing erbij en had weinig hoop meer dat mijn koninginnen het zouden overleven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Canard op 04 jul 2011, 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Afgelopen zaterdag heb ik mijn Antworld met mierenkolonie ontvangen.
Er zitten zo'n 20 werksters in en natuurlijk een gyne en er liggen een aantal eitjes in. Soms zijn er één of twee mieren die even een kijkje gaan nemen in het voederbakje. Verder houden ze zich erg rustig.
Gisteren heb ik een klein vliegje in het voederbakje gedaan en de dag erna was die weg.

Mijn andere koningin in het kruidenpotje lijkt zich nog steeds op haar gemak te voelen.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Het gaat gestaag met de ontwikkeling van de eitjes. In de kolonie zie je al zwarte puntjes in de eitjes en de werksters zijn ook een stuk actiever geworden, ze zijn veel met de eitjes bezig en zo zie ik soms zo'n drie werksters in het voederbakje. De gewone huisvlieg lijken ze als voedsel erg te waarderen.
Ook lopen ze al naar de buitenwereld om korreltjes zand te halen, dit heb ik zelf niet gezien maar ze hebben een hoopje zand neergelegd bij de ingang van de reageerbuis (zie foto). Waarom weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat ze de gang naar het nest beter willen afschermen.

Afbeelding Afbeelding

De gyne in het kruidenpotje blijft erg rustig en blijft dicht bij haar eitjes. Hier zijn nog geen zwarte puntjes te zien.

Afgelopen dinsdag zijn er bruidsvluchten geweest in het land, zo ook in onze tuin. Er liepen een paar gynes rond (Lasius niger uiteraard) en heb er twee gevangen.
Eén ervan heeft al eitjes gelegd, bij de andere heb ik nog geen eitjes gevonden.

Verder zit in onze tuin een redelijk groot nest wat ik zo nu en dan eens bekijk, zo zag ik eind van de middag gevleugelde gynes en gevleugelde mannetjes bij de uitgang van het nest rondhangen (zie foto) maar ze kwamen er niet uit. Ik denk dat ze uiteindelijk weer terug gekropen zijn. Het werd wat frisser en later begon het een beetje te regenen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

kleine update:

In de kolonie zijn een hoop larven maar nu ook zo'n 6 poppen.
Bij de gyne in het kruidenpotje waar ik vorige keer geen broed zag, zie ik het nu wel denk ik. Ze liggen op het watje en daardoor moeilijker te zien.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

De kolonie heeft er een paar leden bij! Ik zie nl. lege poppenhulzen liggen.

Verder liggen er nog een hoop eitjes, larven en poppen in. Ontwikkeling gaat dus goed!

In de 3 kruidenpotjes zijn ook verschillende poppen te zien en ook eitjes.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Ondertussen zijn we twee maanden verder zonder een update maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is, integendeel!

In alle drie kruidenpotjes waren een aantal poppen uitgekomen, betekent dus dat ze vanaf dat moment gevoed moeten worden. Aangezien de potjes zich daar heel lastig voor leende, heb ik wat transparante slangen bij de Hornbach gehaald (kost maar een paar euro) en met wat creativiteit een uitbreiding gemaakt om makkelijker suikerwater en vliegen te kunnen geven. Mijn idee was ook dat ze daar naartoe gingen verhuizen zodat ik het vieze watje uit het potje kon halen, helaas doen ze dat niet.
Het proefbuisje met iets grotere kolonie ging ook nog goed.

Vier kolonies vind ik teveel om in huis te houden, dus had ik er twee teruggezet in de tuin. (Bedenk me nu pas dat ik ze hier had kunnen aanbieden). Eén werd al vrij snel aangevallen door een kolonie die daar blijkbaar in de buurt zat, de andere kolonie heeft er nog even gezeten en was opeens weg.

Inmiddels zijn de kolonies flink gegroeid, in het proefbuisje schat ik dat er nu zo'n 50 in zitten, in het potje zo'n 30-40 en in beide liggen er nog eitjes en poppen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Mmm... in het voederbakje leg ik altijd een watje gedompeld in suikerwater voor de vochthuishouding. Dit heeft de afgelopen maanden geen problemen gegeven tot nu. De afgelopen dagen heb ik al 3 mieren gevonden die bovenop het watje zitten en erin verstrikt zitten. Deze hebben het alle drie uiteindelijk ook niet overleefd :(
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Het watje heb ik nu een tijdje wat meer in elkaar gewrongen zodat de draadjes wat minder los zitten, dit lijkt te helpen. Ik heb er nu "maar" eentje dood gevonden op het watje en nu gaat het al een tijdje goed.

Inmiddels heb ik de mierenboerderij-buitenwereld losgekoppeld. Dit alvast ter voorbereiding voor de winterslaap, dan kan ik ze makkelijker ergens anders neerzetten. Nu staan ze nl. in de huiskamer. Ik vind de mieren nog redelijk actief overigens. Had ze laatst nog een huisvlieg gegeven en die leek erg welkom te zijn. In no time hadden ze die in stukken en verspreid over het proefbuisje.

Dit in tegenstelling tot de andere kolonie die in het potje zit. Hier zit meestal weinig beweging in op een paar mieren na. Lijkt wel of die al richting de winterslaap gaan ondanks een temperatuur van 20 graden.

Ik denk dat ik ze binnenkort in de koelkast in de schuur ga zetten. Eten hebben ze niet nodig tijdens de winterslaap, wel vocht heb ik hier gelezen.
Nog andere dingen om op te letten? Word de koelkast niet te muf? Deze gaat normaal gesproken bijna nooit open.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Inmiddels heb ze al een tijdje in de koelkast in de schuur staan, maar met dit weer vriest daar dus.
Na een paar dagen kwam ik daarachter en ze zagen er niet zo florissant uit. Toen heb ik ze naar de koelkast binnen verplaatst, dus rond de 6 graden.
Langzaamaan kwam er wat beweging in, maar ik sluit niet uit dat sommigen het niet gehaald hebben. Ook vraag ik me af of de eitjes het overleefd hebben.

Heb ze nu in de kruipruimte onder het huis staan. Daar vriest het niet, heb daar een bakje water staan ter controle. Een thermometer had ik niet zo liggen :)
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Tot nu toe geen schade op het oog. Ik heb ze uit de kruipruimte gehaald... winterslaap gaat daar niet lukken met 15 graden :)

Heb ze nu weer in de huiskamer staan... vorig jaar heb ik huisvliegen gegeven als voedsel... nu heb ik fruitvliegjes gekocht. Kijken hoe dat gaat!
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

De fruitvliegjes gaan er in als zoete koek! Elke keer vliegen ze erop af. Ik zou zelf ook honger hebben na zo'n een winterslaap(je). :)
De fruitvliegjes vermenigvuldigen zich trouwens ook snel. Heb er echt veel te veel! Ben benieuwd hoe lang die nog leven.

De kolonie in het proefbuisje heeft besloten om te gaan verhuizen naar het voederbakje. Ik vermoed dat het buisje te klein is geworden. Ik vermoed dat ze het proefbuisje nu gebruiken als vuilstortplaats.
Verder heb ik het slangetje met het suikerwaterwatje vervangen door een slang met suikerwaterreservoir. Ik denki dat de hogere vochtigheid beter is voor de mieren.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Moet zeggen dat het wel kriebelt om een uitbreiding te maken voor een van de kolonies, bv. een open buitenwereld. Lijkt me nog wat leuker dan door het glas te moeten kijken en ook praktisch wat betreft voeding geven.
Een nest in een Ytong blok vind ik voor mezelf te ver gaan, ik denk dat mijn vrouw daar niet gelukkig van wordt.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Ging ik gisteravond nog even kijken bij de mieren, zag ik opeens een mier op het slangetje lopen!
Kon 'm gelukkig vrij snel vangen, maar van welke kolonie was die? De twee kolonies staan bij elkaar dus moeilijk te zeggen waar die vandaan kwam.
Ik heb 'm teruggezet bij de kolonie waar de mier liep... maar ik denk dat het de verkeerde keus was, de hele kolonie was in rep en roer en bleef dat ook vrij lang. Zelfs zo dat ze zich allemaal, inclusief eitjes, larven en cocons, weer terugtrokken in het buisje (ze waren pas verhuisd naar het voederbakje met deksel).
Ik heb 't even aangekeken en zou verwachten dat ze de mier zouden doden, maar dat heb ik ze niet zien doen (of ik heb naar de verkeerde mier gekeken).

Vanochtend toen ik keek was het rustig en de helft van de kolonie heeft zich weer gesetteld in het voederbakje, de gyne niet.
De opening waardoor de (kleine) mier kon ontsnappen zat vermoedelijk in het koppelstukje net voor het waterreservoir. De diameters sluiten net niet genoeg aan, daarom had ik er al plakband omheen gewikkeld maar nog niet genoeg dus.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Recent heeft de kolonie die in het proefbuisje zit een gaatje gemaakt in het watje. Dit is het watje waar water achter heeft gezeten toen ik de mieren vorig jaar kocht, dat water was dus al lang op. Ze hadden ook al verschillende larven en cocons daarnaartoe verhuisd.

Gisteren ging ik de twee kolonies weer fruitvliegjes geven en toen viel het me op dat de kolonie in het proefbuisje niet echt geïnteresseerd was in het voedsel. Dat is normaal nooit. Ook zag ik de gyne niet zitten, na wat zoeken bleek dat ze ook door het gaatje in het watje wilde maar dat leek niet te lukken.
Wat nu dacht ik? Moet ik helpen, of zal het haar zelf lukken? Ik heb het even afgekeken, maar er zat geen vooruitgang in, dus dan maar helpen.

Ik heb het proefbuisje losgemaakt en de mieren tijdelijk in een potje gezet zodat ik makkelijk bij het watje kon. Ondertussen zag het er toch naar uit dat het de gyne ging lukken om er doorheen te komen, nog even gewacht en ja hoor... ze was er doorheen met haar dikke bips!
Toen kon ik vrij makkelijk het hele watje eruit halen. Toen moesten de mieren in het tijdelijke potje weer terug, dat waren er een stuk of 8 met één cocon.
Eén voor een heb ik ze op een satéprikker laten lopen en via het voederbakje weer teruggezet. De laatste vier kostte wat meer moeite omdat deze erg trouw bij de cocon bleven.

Uiteraard ging dit gepaard met dikke stress, helaas kon dat niet anders.
De mieren die niet in het proefbuisje zaten hadden ondertussen alle larven en cocons verhuisd naar het nieuwe deel wat ik pas gekoppeld heb samen met het waterreservoir. Nu de kolonie weer compleet was gingen ze ook de cocons en larven in het proefbuisje verhuizen naar het nieuwe deel, ook de gyne.

Zojuist even gekeken en de meeste mieren zitten nu helemaal tegen het watje aan bij het waterreservoir incl. de gyne.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius Niger (Canard)

Bericht door Canard »

Ik heb twee weken vakantie gehad en iets meer vrije tijd en van die gelegenheid heb ik gebruikt gemaakt om de huisvesting van de kolonies aan te passen.

Zo had ik een bakje met deksel over waar de fruitvliegjes in zaten, hierin heb ik aan de zijkant een gaatje gemaakt en daar een slangetje met suikerwater op aangesloten. Het kruidenpotje heb ik in dit bakje gelegd. (zie foto 1)
Afbeelding
Nu kan ik deze kolonie makkelijker voedsel geven aangezien ik bij de vorige setup steeds een slang los moest maken. De mieren zijn nu veel actiever geworden in hun nieuwe "grote" wereld :)

Afbeelding
Het zwarte spul aan de achterkant was een jaar geleden nog een watje met water, nu hebben ze daar gangen in gegraven. De resten van de gang zie je vooraan liggen. Aan de achterkant van het watje liggen eitjes.

Bij de andere kolonie (van mierenboerderij.nl) heb ik het (lege) reageerbuisje los kunnen koppelen, daar deden ze niets mee. Dit gaf me de mogelijkheid om aan die kant een slangetje met vers suikerwater te koppelen inclusief ruimte voor de kolonie.
De kolonie zit nl. aan de andere (verduisterde) kant bij het bijna lege slangetje met suikerwater en mijn idee was dat ze gingen verhuizen naar de andere kant, naar het verse suikerwater. Ik heb ze tijdelijk wat meegeholpen door een LED-lampje te richten op de kolonie (die worden niet warm) en de andere kant lichtjes te verwarmen d.m.v. de warme lucht uit mijn laptop :D en te verduisteren.
Toen ik vandaag terugkwam na twee dagen kamperen in Zeeland, zag ik dat de gyne en cocons/eitjes inderdaad verhuisd waren. Een aantal mieren zijn achtergebleven, misschien dat daar nog wat eitjes liggen, dat kan ik niet goed zien.

Last but not least, onder de betonnen voet van onze parasol zit een behoorlijk mierennest. Ik vond het wel een mooi plaatje! Eitjes, cocons (kleine + grote), werksters en geslachtsdieren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Ik heb zojuist een klein zakje meelwormen gehaald bij de lokale dierenwinkel voor maar € 0,15. Had eigenlijk niet verwacht dat ze die zouden hebben, maar die beesten zijn blijkbaar erg algemeen verkrijgbaar.

Tot nu toe voerde ik ze huisvliegen en fruitvliegjes. De fruitvliegjes zijn al een tijdje op en elke keer naar buiten met de vliegenmepper vond ik ook niet zo'n succes. Vandaar dat ik naar iets anders op zoek ben gegaan.
Als ik vliegen tegenkom blijf ik ze die ook wel geven.

Ben benieuwd of ze de meelwormen accepteren!
Iemand ervaring hoe je deze het beste kunt bewaren? Ben nu van plan om ze in de koelkast te bewaren op niet al te lage temperatuur. Het is overigens een koelkast die in de schuur staat die we over hebben, daar staat dus niet ons dagelijks voedsel in. :D
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

Ik heb een meelworm in drie stukken gesneden en bij één kolonie gelegd en die accepteren ze erg goed. Bijna continue zitten er mieren bij.
Binnenkort ga ik de andere kolonie proberen.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

En smullen maar! De andere kolonie vloog er op af!

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Canard)

Bericht door Canard »

De mieren zijn veel minder actief en vooral de "reageerbuiskolonie" neemt geen eten meer aan. Ik heb ze de afgelopen weken meer eten gegeven en vermoed dat ze genoeg hebben gehad. Heb verder geen reden om aan te nemen dat er iets mis is.
De kolonie in het kruidenpotje met pas nieuw "buitenverblijf" heeft besloten om te gaan verhuizen naar het slangetje waar de watervoorraad zit.
Zie nu pas dat ze behoorlijk veel poppen hebben!
Plaats reactie