Wanneer komen ze boven de grond?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc2410
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Wanneer komen ze boven de grond?

Bericht door Marc2410 »

Ik heb hier een terrarium staan, geen formicarium.
In dit terraruim probeer ik een zo natuurlijk mogelijk systeem te maken, met Nederlandse soorten (flora en fauna).
Mieren kunnen in dit systeem natuurlijk niet ontbreken, daarom heb ik twee weken geleden 2 gynes (L niger) besteld. Vorige week heb ik er nog zeker 10 gynes bij gedaan. Deze laatste 10 waren bedoeld als voer voor de kikker, maar de meesten hebben zichzelf bijna direct ingegraven.

Nu is mijn vraag hoe lang duurt het voordat de eerste werksters boven de grond zullen komen?
En kan ik een episch 'battle of the ants' verwachten, als er ruim 10 verschillende (beginnende) kolonies op een klein oppervlak moeten leven?
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: -Wanneer komen ze boven de grond?-

Bericht door Lollol3r »

In het begin waarschijnlijk niet, maar zodra ze wat groter worden zeker. Houd er rekening mee dat mieren door kleine openingen in het terrarium kunnen ontsnappen.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: -Wanneer komen ze boven de grond?-

Bericht door Mika »

Episch wordt het gevecht waarschijnlijk niet, en je zal er weinig van zien, behalve lijkjes die zich buiten opstapelen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: -Wanneer komen ze boven de grond?-

Bericht door Lvet »

Hoe groot is je terrarium en heb je foto's? Ik ben wel benieuwd. En welke andere soorten zitten erin? Let wel, een aantal kikkersoorten van het geslacht Rana zijn beschermd in Nederland; dus ook de groene en de bruine kikker. Het zal lastig worden om een ecosysteem te laten lopen in een terrarium, hoewel tot op zekere mate verschillende soorten wel samen kunnen leven.

Je mieren zullen over een aantal weken wel naar buiten komen, maar omdat je dan maar een klein aantal werksters hebt is het nog de vraag of je ze tegen zal komen. Pas over een jaar zullen ze in grotere aantallen buiten komen, denk ik.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie