Camponotus ligniperda (thiebout)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thiebout
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 april 2010
Gender:
Leeftijd: 26

Camponotus ligniperda (thiebout)

Bericht door thiebout »

Hallo allemaal,

Vandaag zijn mijn mieren (AntsKalytta) toegekomen samen met een warmtematje (Antstore). :D
Ik heb 1 gyne besteld en wat krijg ik:
1 gyne
2 werksters
4 poppen waarvan er 2 duidelijk voor vandaag of morgen zijn
en een paar larfjes
Ik heb ze eerst twee uurtjes rust gegeven en ik heb dan maar gekeken, ik heb ze ook onmiddellijk mijn warmtematje gegeven.
Er zijn wel wat condens maar dat is normaal. (het watje is dus nog vochtig)

Vragen en opmerkingen?
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=3996
Gebruikersavatar
thiebout
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 april 2010
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus ligniperda (thiebout)

Bericht door thiebout »

Kleine update

Er zijn 2 werksters geboren, wat de teller nu op 4 brengt :D
Ze zien er gezond uit, hopelijk kom ik ver met deze kolonie, ik heb nu nog 2 poppen en een paar larfjes.
Gebruikersavatar
thiebout
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 april 2010
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus ligniperda (thiebout)

Bericht door thiebout »

Het gaat echt sneller dan ik dacht, ik heb nu 5 gezonde en grote mieren.
Ze doen het eigenlijk echt goed, ik zie veel larfjes en een paar eitjes. Ik heb ze gisteren een L. flavus gyne die in mijn huis rondliep (geen idee hoe die daar terecht kwam) en vandaag lag die al in het nestje, ze drinken ook veel suikerwater.

Stand:
1 prachtige gyne, 5 jonge werksters, 1 pop, en een aantal larfjes en eitjes
Gebruikersavatar
thiebout
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 april 2010
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus ligniperda (thiebout)

Bericht door thiebout »

Hallo,

Er lag eergisteren een werkster verdronken in het suikerwater, nog niet lang denk ik want ze spartelde nog een beetje. Ik heb de mier er onmiddellijk uitgehaald en op mijn hand wat laten drogen.
Maar er gebeurde iets vreemds. De werkster kwam weer normaal na een tijdje kuisen en direct daarna ging ze in een bolletje liggen. Zoals je vaker wel dode mieren tegenkomt. Van ouderdom kan het niet zijn want ze was nog niet helemaal op kleur. Ik heb haar toen in het buisje bij de gyne en de overige mieren gestoken en ze hebben ze onder de gyne gelegd. Maar ik heb per ongelijk het deksel van het potje er vergeten op te doen toen ik weg ging. Dat heb ik een ongeveer een uurtje later gezien. Ik heb direct gekeken in het buisje en er waren maar 4 mieren meer en de gyne. :shock:
Zou die mier opgegeten zijn? Of zou ze weer normaal gaan rondlopen en naar de buitenwereld gaan en dan gewoon ontsnappen? Ik heb direct een paar uren gezocht zonder resultaat. Ik heb geen talk of fluon aan de rand van het doosje gedaan.

Verder zijn er nu al nog eitjes bijgekomen. De larfjes groeien. Maar heel traag. En er ligt nog een pop, deze zal voor binnen een week of twee zijn.
Ook zie ik dat de werksters een groot gaster hebben, vol met suikerwater.
Ik ga ook eens honingwater voorschotelen. Momenteel geef ik alleen suikerwater.

Ik ga morgen of misschien vandaag nog foto's proberen te posten.
Gebruikersavatar
thiebout
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 april 2010
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus ligniperda (thiebout)

Bericht door thiebout »

Al een hele tijd geleden dat ik nog eens heb ge-update, dus bij deze: Een kleine update

Er is eigenlijk bijna niets gebeurd sinds mijn laatste post, er zijn wat eitjes bijgekomen, de larfjes zijn al wat gegroeid en fruitvliegjes worden goed geaccepteerd, vandaag zag ik eindelijk nog restjes van fruitvliegjes in het buisje liggen van de nacht ervoor. Er zit ook al een wat oudere mier bij, deze is helemaal zwart en ze is ook de kleinste van allemaal. :)
Plaats reactie