Hoe overtuig ik het thuisfront?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
appelsientje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 42

Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door appelsientje »

Ik zou graag mieren willen gaan houden, met eerst een gyne in een buizennest en later laten verhuizen naar een ytong nest.

Nu heb ik 1 groot probleem: mijn vrouw wil er niets van weten. Het idee dat er honderden mieren in huis zitten en dat deze op een manier zouden kunnen ontsnappen vindt ze niets. Ik heb haar al uitgelegd over de ontsnappings-mechanismen maar ze wil er nog niet aan. Quote: "Ik heb nog liever een vogelspin", maar dat vind ik dan weer niet leuk.

Mogelijke oplossingen:
1. in het fietsenschuurtje. Dit is een stenen schuur van 2,5 bij 4 waar ik ruimte genoeg kan maken hiervoor. Echter geen verwarming en daardoor vorst in het schuurtje 's winters.
2. mijn vrouw overtuigen, maar hoe!

Hebben jullie ideen? Is het mogelijk om een nest warm genoeg te houden voor een fietsenschuurtje? hoe zouden jullie dat aanpakken / wat is jullie ervaring?
Hoe hebben jullie het thuisfront overtuigd dat het helemaal geen probleem is om mieren te houden in huis?
Lasius niger 3x (2013)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door Floris »

Een inheemse soort is prima in een schuurtje te houden, zo lang ze beschermd zijn tegen vorst. Het lijkt me dat je dit met een piepschuimen / isomodoos (je hebt geen woonplaats ingevuld) of anderszins voor elkaar kunt krijgen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door Mika »

Bij mij ging het als volgt: ik hield ze toch, en liet dan (mijn moeder was dat op die leeftijd) zien hoe werksters helpen dat een andere werktser geboren werd uit de cocon: ze was zo vertederd door het tafereel, hetgeen haar echt aan vroedvrouwen en een bevalling deed denken, dat ze mochten blijven.

In de kelder of op zolder gaat ook. Je kan ze houden in een thermosdoos, eventueel met uitloop naar buiten. In de winter moet je ze tegen het vriespunt houden(liefst niet teveel eronder): dat kan wel moeilijk zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door boboy123 »

Ik heb ze ook gewoon gehouden ze moesten maar mee werken .
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door Mika »

boboy123 schreef:Ik heb ze ook gewoon gehouden ze moesten maar mee werken .
Zulke dictatuur werkt misschien niet overal.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door ProXi »

Misschien kan je eens wat praktijk voorbeelden laten zien van dit forum.
Filmpjes, foto's enzovoorts, zodat ze kan zien dat het echt wel veilig is als je het goed doet.
Als je het goed aanpakt, zullen ze echt niet ontsnappen.

Misschien kan je een compromis sluiten met iets?
Als ik dit mag, dan doe ik dat.
Iets in die trend.

Je kan ook gewoon op het gevoel spelen.
Dat je het gewoon heel graag wil en jij haar ook niet zou beperken in haar hobby's.
En dat ze jou vrijheden toch niet wil beperken en het voor haar toch ook belangrijk is dat jij je kan vermaken met een nieuwe hobby, waar je enthousiast over bent en blij van wordt.

Of aangegeven, dat je gewoon klein begint met een kleine kolonie.
En dat als het fout gaat, je er dan direct mee stopt.

Je kan ook aangeven, dat als je het in de schuur moet doen: 'dan heb ik een klein kacheltje nodig zodat het niet te koud wordt in de winter of ik moet de schuur goed isoleren.
Dat zou dan zoveel geld kosten. Vindt je dat dan wel goed als ik het zo doe?"
Dan schrikt ze zo erg van de kosten dat je het toch binnen mag proberen, hoop ik :P
boboy123 schreef:Ik heb ze ook gewoon gehouden ze moesten maar mee werken .
Jij heb vast geen ervaring met relaties.
Gebruikersavatar
OreaCabal
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 juli 2011
Locatie: Zeeland
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door OreaCabal »

Bij mijn vriendin heb ik het kunnen overtuigen, door haar te laten zien over de ontwikkeling van een beginnende kolonie van bijvoorbeeld het begin dat ze haar eitjes legt tot dat ze uit hun eitjes(poppen) komen.

Mogelijk is dit een geheel ander situatie dan dat je allang getrouwd ben zo een paar jaar(of 10). Maar op deze methode heb ik haar kunnen overtuigen om de acceptatie te krijgen om ze te houden.

Ik hoop dat dit ietjes kan helpen.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door MorbidMike »

Ik heb mijn moeder destijds kunnen overtuigen door ze ook eerst buiten te houden. Na een jaartje mocht ik ze binnen gaan houden. Mijn Formica sanguinea kolonie heeft buiten overwinterd op ons terras (dus niet eens in een schuurtje) in een Ytong nest bij temperaturen van -10 graden Celsius, ik was verbaasd te zien dat ze dat overleefd hadden. Mijn Myrmica rubra heeft het echter niet overleefd die winter en dat was blijkbaar nodig voordat mijn moeder het goed vond ze binnen te houden.

Ik denk inderdaad dat je beste kans is je vrouw te laten zien hoe interessant een mierenkolonie in elkaar zit. Mijn moeder is dat pas beginnen appreciëren nadat ze binnen mochten, maar heeft mijn kolonie dan ook een paar maanden verzorgd terwijl ik in het buitenland zat. Ik geloof wel dat dit het makkelijkst te doen is als je al een kolonie hebt, filmpjes op Youtube zijn niet 'echt' genoeg. Ik geloof dat je je kans moet grijpen met het schuurtje, een inheemse soort houden (Lasius niger is een erg goede keuze), en dan laten overwinteren in een piepschuimdoos of iets dergelijks om ze een beetje tegen de ergste vorst te beschermen. Als ze nog in een proefbuisje zitten kun je ze ook laten overwinteren in de koelkast maar ik geloof niet dat je vrouw dat wel goed zou vinden (het proberen waard!), dan ben je zeker dat ze de winter goed overleven.

In ieder geval veel succes!
appelsientje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door appelsientje »

Wow, wat een mooie reacties! bedankt daarvoor!
Mika schreef:...liet dan (mijn moeder was dat op die leeftijd) zien hoe werksters helpen dat een andere werktser geboren werd uit de cocon: ze was zo vertederd door het tafereel, hetgeen haar echt aan vroedvrouwen en een bevalling deed denken, dat ze mochten blijven...
Dat moet een tranentrekkend tafereel zijn geweest! maar daarvoor moet ik inderdaad wel eerst een nest hebben...
ProXi schreef:Misschien kan je een compromis sluiten met iets?
Als ik dit mag, dan doe ik dat.
Iets in die trend.
Dan ben ik toch bang dat ik met die Audi TT moet aankomen, dan wordt het wel een erg dure hobby.
ProXi schreef:Of aangegeven, dat je gewoon klein begint met een kleine kolonie.
En dat als het fout gaat, je er dan direct mee stopt.
Kan helpen, ik neem het mee!
MorbidMike schreef:Ik heb mijn moeder destijds kunnen overtuigen door ze ook eerst buiten te houden. Na een jaartje mocht ik ze binnen gaan houden. Mijn Formica sanguinea kolonie heeft buiten overwinterd op ons terras
...
Ik geloof wel dat dit het makkelijkst te doen is als je al een kolonie hebt, filmpjes op Youtube zijn niet 'echt' genoeg. Ik geloof dat je je kans moet grijpen met het schuurtje, een inheemse soort houden (Lasius niger is een erg goede keuze), en dan laten overwinteren in een piepschuimdoos of iets dergelijks om ze een beetje tegen de ergste vorst te beschermen.
Cool dat het toch kan in de schuur. Een piepschuim-doos is een goed idee om ze tegen de ergste vorst te kunnen beschermen. Ik was ook van plan te starten met een Lasius Niger colonie dus dat komt goed uit. Waardevolle informatie! Bedankt!
MorbidMike schreef:Als ze nog in een proefbuisje zitten kun je ze ook laten overwinteren in de koelkast maar ik geloof niet dat je vrouw dat wel goed zou vinden (het proberen waard!), dan ben je zeker dat ze de winter goed overleven.
In ieder geval veel succes!
Zie het al helemaal voor me:
Ik: "Schat, mag ik anders de mieren in de koelkast bewaren?"
Zij: "WAT! doe ff normaal! wie stelt zoiets nu voor"
Ik: "MorbidMike op AntForum.nl"
Zij: "Oh, vandaar".

Ik ga denk ik voor de schuur (had niet verwacht dat ze vorst konden overleven, maar is aan de andere kant ook wel weer logisch). Heb nog wel wat vragen over daglicht in een dichte doos en of een buitenverblijf met daglicht noodzakelijk is, maar daarvoor open ik tzt wel weer een nieuw topic (als ik de info niet al kan vinden op dit forum).

Allen bedankt voor de reacties! nog meer suggesties zijn uiteraard altijd welkom!
Lasius niger 3x (2013)
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door vhakazar »

Begin met het opkweken vanaf een gyne en laat zo het hele stadium van de ontwikkeling zien. Zo groeit de kolonie van een (relatief) schattige "reuzemier" tot een echte kolonie. Betrek mensen die niet overtuigd zijn bij je hobby: laat zien hoe ze drinken, verpoppen, etc. Althans, zo heb ik een gezin van radicale insectenhaters (en in mindere mate insectenpletters :) ) kunnen overtuigen.
exitus acta probat
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Hoe overtuig ik het thuisfront?

Bericht door jeroenbeekman »

vhakazar schreef:Begin met het opkweken vanaf een gyne en laat zo het hele stadium van de ontwikkeling zien. Zo groeit de kolonie van een (relatief) schattige "reuzemier" tot een echte kolonie. Betrek mensen die niet overtuigd zijn bij je hobby: laat zien hoe ze drinken, verpoppen, etc. Althans, zo heb ik een gezin van radicale insectenhaters (en in mindere mate insectenpletters :) ) kunnen overtuigen.
Ja dit verhaal herken ik. Omdat er ook grote periodes overheen gaan tussen stadia van je kolonie hebben de mensen in kwestie ook tijd om het te verwerken (en te vergeten :twisted: ).
Plaats reactie