Lasius sp.[China](Ameiseman)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Lasius sp.[China](Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

Hallo allemaal,

Vandaag is de Lasius sp. kolonie uit Chengdu aangekomen! Vol enthousiasme maakte ik de enveloppe open, en zag ik een mier rondlopen. Het buisje was helemaal versplinterd. Ik vreesde even voor het leven van de gyne, maar ze leefde gelukkig nog. Uiteindelijk heb ik maar een dode werkster kunnen vinden. De mieren lijken erg op Lasius niger, maar ze zijn toch wat zwarter.

Binnen een kwartier waren ze verhuisd naar een proper buisje, en hadden ze ook wat gedronken van het suikerwater. Ze hebben nog een pop, en een stuk of acht larven.

Foto's duurt nog even, het bestand is te groot enzo. Ze zijn toch niet mooi. Ik zal later eens de tijd nemen om proberen goede foto's te maken.

Vragen of opmerkingen
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius sp. [China](Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

De kolonie doet het goed, er zijn nu twee poppen en wat larven. Er is al een pop uitgekomen. Volgens mij heeft de gyne eitjes gelegd, maar dit weet ik niet zeker. De werkster houden de larven en eventuele eitjes steeds vast, maar de poppen niet.

Dit weekend hebben ze even geen buitenwereld, want ze staan stiekem bij mijn vader (waar ik ook gewoon ben). Na de grote ontsnapping van mijn Camponotus vagus mocht ik geen mieren meer meenemen, maar dit doe ik toch...

Ze hebben trouwens liever kleine spinnetjes dan fruitvliegen, geen idee waarom. Alleen zijn spinnetjes iets moeilijker te vinden.


Vragen of opmerkingen
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius sp. [China](Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

De twee poppen zijn uitgekomen. Er zijn nu een stuk of tien larven, en tien eitjes. De larven groeien niet snel, maar ze groeien in ieder geval ;)

Fruitvliegen worden weer goed aangenomen. Ze zijn echt verschrikkelijk in het drinken van suikerwater, ze gaan erbovenop liggen. Dan zorgen ze ervoor dat al het suikerwater wegloopt, het gips in. Ik blijf maar bijvullen!
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius sp. [China](Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

Volgens mij kan deze blog gesloten worden, want de gyne ligt in het buisje, op haar zij. Af en toe beweegt ze een poot. Dus ik hoop dat iets tijdelijks is, en dat ze morgen weer goed is, maar ik denk het niet...

Overigens leken de werksters de laatste tijd weinig aandacht voor haar te hebben, ze zaten allemaal in een rijtje in de bovenkant van het buisje.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius sp. [China](Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

De gyne is dood, en de werksters leggen de larven op haar. Ik neem aan dat die haar opeten.
Plaats reactie