Ytong op de groei.

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
kraai
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 september 2011
Gender:
Leeftijd: 57

Ytong op de groei.

Bericht door kraai »

Beste allemaal,

Een jaar terug kreeg ik als cadeau zo'n zielig gel-formicarium. Onwetend als ik was heb ik daar een paar mieren in gedaan die het toch een tijd volgehouden hebben. Voor mijn gevoel moest het toch wel op een mier-vriendelijkere manier kunnen en na een lange pauze ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik hier uit.

Dit wordt een verslag van mijn 1e ytong formicarium. Ik denk slim te zijn en bouw gelijk een iets grotere dan klein. Ik las echter dat je niet met een te groot nest moet beginnen.
Mijn oplossing; een nest op de groei!
ytong1_resize.jpg
De basis is een blok van 60x20x5 cm ik begin met het deel rechtsboven van 4 kamertjes en daarna komt het deel links boven en daarna het onderste deel erbij.
Bij elke uitbreiding wordt er een doodlopend gangetje (de rode blokjes) geopend en de bovenkant afgesloten met een op maat gesneden plaatje glas.

Het blauwe is een waterbakje wat tot in het centrum loopt. Eventueel gebruik ik daar een fles met woldraadje voor.

Voor de buitenwereld ben ik nog op zoek naar een mooi plastick bakje waar ik de bodem uit ga halen en als 'lijm' gebruik ik aquarium-siliconenkit.
ytong2._resize.JPG
Ytong3_resize.JPG
ytong4_resize.JPG

Nu een paar vragen;

De randen zijn wat krap, hebben mieren de neiging om door siliconen/ytong heen te graven? (dan heb ik een probleem)
Heeft iemand ervaring in het lakken van de onder/zijkanten van het blok zodat de vochtigheid zoveel mogelijk in het blok bijft?
Ik weet dat het een slechte periode is om te beginnen maar ik ben zo enthousiast geworden ( en mijn kinderen ook) dat ik eigenlijk toch het nest wil bevolken. (Iemand een beginnersmier/volkje over?)

Wordt vervolgd.....

Groet, Bob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Ytong op de groei.

Bericht door Gortello »

Allereerst welkom op het forum.
De mieren kunnen door sileconen heen graven maar dit ligt aan de soort, verder heb ik geen ervaring met het lakken van de randen.
Maar de ervaring leert dat je blok zonder randen ook prima vochtig blijft.

Verder weet ik niet of je hier al over had nagedacht. Maar naarmate je kolonie groter word, word deze ook actiever.
Dus als je dan 1 zo'n wantje door wil breken moet je het al heel snel opruimen, en ook nog heel snel het nieuwe glasplaatje bevestigen. Of je moet je idee wat duidelijker omschrijven als ik het verkeerd zie.

Ook gaat het lijmen van de glasplaatjes niet zo makkelijk meer wanneer je het blok al vochtig hebt, maar verder wel een heel mooi nest.
Misschien is het handig om er gewoon 1 nest van te maken en tegen die tijd dat je een goede kolonie grote voor dit nest hebt, dan pas het nest te gebruiken.

Verder heb ik eventueel wel een startende kolonie voor je (Lasius niger).
kraai
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 september 2011
Gender:
Leeftijd: 57

Re: Ytong op de groei.

Bericht door kraai »

Beste Gortello,

- Het lakken/verven is eigenlijk bedoel om de omgeving van het blok een beetje tegen het vocht te beschermen.
- Het doorbreken van de wandjes had je wel goed begrepen. Ik ben benieuwd of het ook zo gaat als ik bedacht heb. Ik zal één van mijn kinderen met een insectenstofzuiger paraat laten staan als ze willen ontsnappen.
- Ik heb ook net een kolonie bij je besteld via een pb.

Groet, Bob
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Ytong op de groei.

Bericht door Gortello »

Ik heb de blokken op van die dingen staan waar je de pan op zet van de action. Die zijn goedkoop (3euro) en je kan ze altijd nog voor andere dingen gebruiken.
Verder over de wandjes, hoe wil je de glasplaatjes gaan vastmaken? De kit werkt niet al te goed op een vochtig blok, en als je de plaatjes er los op hebt liggen lijkt me ook niet ideaal.
kraai
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 september 2011
Gender:
Leeftijd: 57

Re: Ytong op de groei.

Bericht door kraai »

Het vastmaken ga ik eerst uitproberen op een nat stukje proef-ytong. Als het niet goed hecht dan heb ik 2 mogelijke oplossingen:

1 Nu al een paar plekjes voorkitten op het droge blok en straks met een klein beetje extra kit de glasplaatjes vastzetten.
2 Een kit kopen die ook op vochtige ondergronden hecht. Deze bestaat wel. (Sommige kan je zelfs onderwater aanbrengen.)

Groet, Bob
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Ytong op de groei.

Bericht door Lvet »

Gortello heeft gelijk, zodra je een wandje openbreekt, zal een grote kolonie in paniek raken en alle kanten oprennen. Ik weet niet of je dan alle mieren met een stofzuigertje op kan zuigen. En 'normale' siliconenkit hecht inderdaad niet goed aan vochtige ytong. Met andere soorten kit die dat wel kunnen, is het maar net de vraag of ze geen voor de mieren giftige stoffen bevatten. Het is makkelijker om schotjes aan te brengen die je na verloop van tijd weg kan halen om het nest uit te breiden.

Maar met een boel zorgvuldigheid kan het wel lukken. Bijvoorbeeld het gaatje maken en dan gauw je vingers of een propje watten ervoor, de kit aanbrengen en snel het glas erop zodra je je vinger of de watten weg trekt. Maar dan moet je dus wel zorgen dat je kit hecht en niet giftig is voor de mieren. Normale siliconenkit zal het nest bijvoorbeeld vullen met een azijnzuurlucht zolang het niet droog is.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
kraai
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 september 2011
Gender:
Leeftijd: 57

Re: Ytong op de groei.

Bericht door kraai »

Droog- en 'lucht'- tijd van siliconen zijn inderdaad een probleem. Ik ga van het weekend eens kijken naar 2-componenten lijm voor boten. Eerdere ervaring hiermee is dat het snel droogt, geen luchtjes afgeeft en hecht op een vochtige ondergrond (was alleen voor een heel andere toepassing).

Het schotjes idee is ook veelbelovend maar ik ben bang dat ik daar de wandjes al te dun voor heb gemaakt. Ik ben bang dat het zal afbrokkelen als ik nog wat ruimte maak voor de schotjes. Dan heb ik voor niets 2,5 uur met mijn gamma-dremel de buren zitten pesten.

Ik heb vandaag mijn 1e kolonietje ontvangen (nog bedankt Gortello) en kan mij nu nog niet voorstellen dat de mieren in paniek alle kanten op zullen rennen. (Zitten nog verlegen in hun al open buis-nestje te wachten.)

Groet, Bob
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Ytong op de groei.

Bericht door Lvet »

Een schotje kun je juist plaatsen in een 'gang' die al doorbroken is, zie bijvoorbeeld in mijn nest:

Afbeelding

Het probleem is dat jouw gangen die de verschillende uitbreidingssegmenten verbinden, zich ook in het midden van de blok bevinden, zodat je daar geen schot kan plaatsen waar je bij kan zodra er glas op zit.

Kleine kolonies zijn overigens inderdaad 'verlegen', als de kolonie wat groter is zal deze echter bij storingen behoorlijk gaan krioelen. Peter Boer beweert in 'Mieren van de Benelux' dat de naam 'mier' afkomstig kan zijn van het werkwoord 'mieren', dat 'krioelen' betekent. ;)
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Ytong op de groei.

Bericht door jeroenbeekman »

Hoe heb je die dunne sleufjes gemaakt?
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Ytong op de groei.

Bericht door Lvet »

Met een klein (fruit)mesje 'zagen'. En dan een stukje pillenstrip erin.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
kraai
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 september 2011
Gender:
Leeftijd: 57

Re: Ytong op de groei.

Bericht door kraai »

Lvet schreef: Het probleem is dat jouw gangen die de verschillende uitbreidingssegmenten verbinden, zich ook in het midden van de blok bevinden, zodat je daar geen schot kan plaatsen waar je bij kan zodra er glas op zit.
Ja daar had ik dus nog niet goed over doorgedacht. Maar ja al doende leert men. Ik denk dat ik de schotjes methode misschien toch kan toepassen als ik een klein gleufje tussen de glasplaatjes overlaat.

Het grote nest gaat trouwens nog een paar maanden naar de schuur. Ik begrijp dat een kleine kolonie zich prima vermaakt in een buisje. Ik heb een klein nestje gemaakt en het buisje (omringt met een klomp gips voor de donkerte en het niet heen en weer rollen) in de buitenwereld gedaan. Ze kunnen als ze willen ook naar de kamers onder het glas verhuizen.
klein bakje.jpg
mierendag.jpg
(de vlaggetjes waren voor m(d)ierendag ;) )

Alles staat op mijn computerkast met 2 webcams.

Voor de liefhebber;

http://mier.bojobrano.nl (wanneer de computer uit staat is er geen beeld meer dus niet altijd wat te zien)

De voedselmedicijnstripjes zijn resp limonadesiropp suikerwater en gewoon water.
De eiwitten komen van de verdwaalde fruitvliegjes die boven onze fruitschaal vliegen.

Het beeld van de 2e webcam is wat matig door het weinige licht.

Groet, Bob

ps gleufjes in het ytong gaan ook heel goed met een dremel icm een slijpschijfje.

(update: de limonade na onderstaand advies al weer weggehaald.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kraai op 04 okt 2011, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Ytong op de groei.

Bericht door Lvet »

Het mini-nestje is voorlopig geschikt, maar biedt niet veel meer ruimte dan een reageerbuisje. Voordeel is wel dat je ze beter kan bekijken natuurlijk. Met gleuven moet je oppassen dat mieren zich daar doorheen kunnen wringen en zodoende kunnen ontsnappen. Goed afsluiten dus. De livestream is een erg leuk idee, vooral met een wat grotere kolonie.

De limonadesiroop is een wat minder goed idee, daarin zitten conserveermiddelen (en misschien zoetstoffen) die wellicht schadelijk voor je mieren kunnen zijn. Suikerwater voldoet prima.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie