Camponotus vagus (Mika)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Camponotus vagus (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb 2 kolonies van deze soort, die ik via JimmyVe verkregen heb vorig jaar. In het begin was er niet veel vooruitgang in die kolonies. Er werden maar weinig werksters geboren (1 versus 2 werksters in de eerste generatie), en nadien de maanden erna ging het ook al niet veel sneller. Ik heb ze laat in het jaar actief gehouden, en de planning was dan ook om een lange winterslaap te geven.

Momenteel zijn de kolonies zeer goed bezig, beide hebben 30 tot 40 werksters, en ongeveer evenveel poppen en laatste fase larven. Bovendien leggen de koninginnen goed bij. Ik verwacht een goede aangroei dit jaar.

Beide kolonies vertonen een sterke groei, vergeleken met de kolonie Camponotus pennsylvanicus die ik al een jaar langer bezit. Deze kolonie is al veel langer actief dit jaar, heeft enkel nog maar een tiental larfjes van vorig jaar grootgebracht. De koningin heeft een grote hoop eitjes gelegd, die er wel lang overdoen om te ontwikkelen.

Afbeelding

Camponotus vagus: de koningin legt een eitje.

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Nu al reeds jonge larfjes van dit jaar in de snelste kolonie, dus die halen onmiddellijk die C pennsylvanicus in. In de iets tragere kolonie nog geen larfjes van dit jaar, maar wel meer grotere poppen.

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Een zeer goede aangroei dit jaar (foto's omdat ik ze zelf zo'n mooie soort vind):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze gyne mist blijkbaar de klauwtjes aan haar linkervoorpoot.

Afbeelding

Einde van trophallaxis tussen een minor en een net uitgekomen media. De minor zelf is ook nog niet zo oud, afgegaan op de rode kaken, en pootgewrichten.


vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Afbeelding

Een overzichtsfoto van de grootste kolonie. De oudere poppen zijn van eitjes van vorig jaar, de jongere van de eerste 'batch' van dit jaar. De grote hoop eitjes rechts is het tweede legsel van dit jaar.

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Ik ben gewoon laaiend enthousiast van de vooruitgang van de laatste kolonie. Twee weken later zijn er 80 werksters, waarvan 6 majors, en eentje met een kop die die van de koningin al overklast. Verder liggen de 2 laatste kamers volgestapeld met broed. En nieuw formicarium is absoluut nodig deze week. En zeggen dat de eerste generatie vorig jaar uit 1 minor bestond.

Het zijn ook nog absolute vleeseters: prooien worden gretig binnen de kolonie gehaald, en door een vijftal werksters tegelijkertijd verorberd. Dit blijft voor mij de beste Camponotus om te houden (na ervaring met ook C herculeanus, C lateralis, C truncatus, C cruentatus (alhoewel die heel mooi gekleurd zijn)).

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Enkele nieuwe foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Je ziet de enorme aangroei ten opzichte van 6 weken geleden. Dit bedoel ik dus met een exponentiële groei. Het eerste jaar eindig je met 10 werksters, en als alles goed is, zijn het er voor het einde van de maand een 250-tal. Ik weet niet of er na dit legsel nog een legsel komt dat bestemd is voor werksters van dit jaar. Het typerende aan het endogene ritme van Camponotus is dat de larfjes niet verder ontwikkelen. Pas na een overwintering zullen ze verder groeien en evolueren.

Ik weet niet of die 'beslissing' genomen wordt door de larfjes, door de werksters, of geïnduceerd wordt door de werksters op de larfjes. Op dit moment ontwikkelen de larfjes zich nog verder. Er zijn zeker nog meer dan honderd eitjes, als deze zich ook verder ontwikkelen ziet het er goed uit.

Toch ook nog een 'mea culpa': ondanks mijn voornemen heb ik dit jaar toch ook niet geëxperimenteerd met een diurne variatie van de verwarming. Dat zou de actieve periode van de mieren aanzienlijk kunnen verlengen. Ze zijn dus continue verwarmd geweest, in plaats van enkel overdag.


vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Een nieuwe foto:

Afbeelding

Weeral een enorme aangroei, maar nu is de kolonie duidelijk aan het afzwakken qua groei. Ze voeden nog maar enkele larfjes op tot volwassenen.

Er zijn honderden eitjes die nog niet eens uitgekomen zijn. Van zodra er geen enkel larfje meer ontwikkelt, begint praktisch de winterrust.

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

De kolonie is al enkele weken in winterslaap. Er zijn honderden larfjes aanwezig in diapauze. Als ik erin slaag om deze kolonie een voldoende groot nest te geven, zal die volgend jaar duizenden werksters hebben.

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Vandaag heb ik deze kolonie zachtjes gewekt. Tot enkele dagen geleden lagen ze dicht op elkaar gepakt. Ik ben bezig om een Ytong in een aquarium te installeren voor hen.

Ik ben benieuwd hoe snel ze die larfjes kunnen activeren...

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Ze zitten momenteel netjes in hun Ytong in een terrarium, te zien bij de evenementen. De honderden larfjes die de winter hebben doorgebracht in diapauze (enige correcte gebruik van deze term) zijn nu simultaan aan het groeien. Tegelijkertijd is ook de gyne fysogastrsich aan het worden, en is al aan de leg.

Tussen het overlopen naar de terra, en het actief worden van de larfjes ligt geen week.

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Even een vervolg. Een moeilijke fotosessie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding



vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

De larfjes zijn mooi uniform opgegroeid, in elk geval toch veel uniformer dan je ziet bij een normale kolonie. Ik heb deze keer veel minder moeite gedaan om in te zoomen, maar het was ook niet nodig. Omwille van condensatie die vorige keer niet zo fel aanwezig was kon ik toch geen goede foto's maken.

Om foto's te maken moet ik de bak verzetten, en het is grappig op te merken dat dit paniek veroorzaakt in de buitenwereld, terwijl de mieren in het nest bijna niet reageren.

Ook tijdens het nemen van foto's lijkt de mieren niet te deren. De koningin gaat zowat om de 10 seconden een trophallaxis met een andere werkster aan, dat duurt telkens enkele seconden, en ze houdt er niet mee op omdat het nest verlicht wordt.

Op 12 dagen tijd zijn er al veel larven verpopt, en er zijn ook enkele larven uitgekomen van de nieuwe eitjes.

Overzicht van de kolonie: een achttal kamer van het nest blijven nu nog leeg: er is nog wat groeipotentiaal.

Afbeelding

Overzicht van enkele kamers:

Afbeelding

Afbeelding

Poppen kunnen hoger gestapeld worden, omdat ze niet gevoed moeten worden: ze worden ook tegen het glas gelegd om dichter bij het warmtematje te liggen.

Afbeelding

Omwille van condens van water in het onderste deel van het nest kon ik geen scherpe foto's meer maken, maar je ziet toch wel dat er enkele larfjes uitgekomen zijn. Ik heb enkele jongere larfjes gezien bij de oudere larfjes, mogelijks zijn dat er ook nog van dit jaar.

Afbeelding


Afbeelding

Ongeveer eenzelfde foto als vorige keer, met een werkster en een larve redelijk scherp, alleen is de larve nu gegroeid tot een majorlarve. De haartjes van de larve zijn blijkbaar niet meegegroeid.

Afbeelding

Vreemd genoeg prefereert C vagus meelwormen over 'meelwormpoppen': ze eten de eerste vollediger uit.

Afbeelding

Afbeelding


vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

De majoren komen één na één uit! En deze hebben nu ee veel grotere kop dan de koningin! De kolonie wordt volwassen! Ze doen mij echt denken aan diegene die mij vroeger tot bloedens toe beten in Italië.

(te bezichtigen in Schoten)

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Na al dat majorgeweld nu ook het eerste mannetje! Dat vind ik toch ook een prestatie, ik geloof het eerste mannetje in een grote eigen gekweekte Camponotus kolonie.

Het wordt weeral duidelijk dat ook deze over enige tijd meer ruimte nodig zullen hebben.

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Dat mannetje heb ik niet meer opnieuw gezien: als ik vergelijk met de situatie op 13 april, is de kolonie nu meer dan verdubbeld...

Ik schat het aantal individuen dan ook op 2000 - 3000. Vierduizend tot 10.000 individuen staat vermeld als normale grootte van een volwassen kolonie, maar alle kolonies die ik ben tegengekomen in de vrije natuur waren toch nog een heel stuk groter dan dat.

De kolonie vult nu elke kamer, maar zou nog kunnen verdubbelen indien strikt noodzakelijk. Ze drinken en eten enorm veel...

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

De kolonie is al geruime tijd actief, maar ik ben ze pas sinds zondag aan het verwarmen: de kolonie heeft hier zeer snel op gereageerd. De eerste dag was er geen activiteit meer in de buitenwereld, en waren alle werksters zich aan het opwarmen. 's Avonds liepen er al weer werksters rond in de buitenwereld, en ik heb ze dan maar extra veel honingdauwsurrogaat en meelwormen gegeven. Maandag was het al duidelijk te zien dat de larfjes gevoed waren, en ook de gyne begon al fysogastrisch te worden. Vandaag waren beide zaken nog duidelijker te zien... Ik vraag me af hoe ik het zal regelen om de kolonie ergens naar te verhuizen waar er plaats is voor de duizenden nieuwe werksters.

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Ik zou bijna dezelfde tekst kunnen schrijven als hierboven: ik heb de kolonie nog niet verhuisd, maar ze hebben wel gangen gegraven, tot in het waterreservoir.

Ik ga nu een nieuw gips waterresrvoir installeren, zodat ik het nest wel vochtig kan houden, zonder het eerste waterreservoir te gebruiken. Eventueel komt er nog een extra houtnest in de buitenwereld.

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Ondertussen is het waterreservoir geïnstalleerd; ik heb er al water in gedaan, maar ik heb het nog niet kunnen evalueren. De nieuwe talklaag is er ook al. De larfjes zijn wakker, maar nooit echt verwarmd geweest. Als het reservoir werkt , gaat de warmtemat aan, en dan verwacht ik een enorme groeispurt van de kolonie. Voor een minor werkster kan het larvestadium zo weinig als 5 dagen duren... Ik moet eerlijk ook zeggen dat ik veel nieuwe majors verwacht, en heimelijk zelfs de eerste generatie mannetjes en gynes.

Ik ben bezig aan een tweede, grotere bak, waar ik vanboven hout of kurk in wil verwerken: ideeën zijn welkom!!

vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus

Bericht door Mika »

Ik ben de kolonie nu voor het eerst aan het verwarmen, met een spot, en daarna met een warmtematje. Er lag een dikke zwarte tapijt werksters in de straal van de spot, en zelfs de gyne is buiten komen zonnen. Het nieuwe waterreservoir werkt niet optimaal, maar ik waag het erop om ze te verwarmen.


vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie