Messor Barbarus (Roschambo)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Messor Barbarus (Roschambo)

Bericht door Roschambo »

Hallo lieve mensen,

Ik heb begin december een messor barbarus gyne gekocht bij Antstore, ik heb deze koningin heb ik direct in mijn berging gelegd welke op 13 graden zat, de enige koudere plek die ik heb is mijn koelkast 3 tot 5 graden. Vandaag heb ik haar de warmte in gebracht. Ze is zelf vanuit haar reageerbuis naar mijn Ytong blok verhuisd. Ik heb een warmte matje onder een hoek van het Ytong blokje gelegd, een andere hoek staat in een schaaltje met water. Nu laat ik haar met rust. Ik hoop dat ik haar niet te vroeg uit de winterslaap heb gehaald en dat de winterslaap koud genoeg was. Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes
Roschambo
vragen en opmerkingen
PS: Ik post binnenkort foto's
1x Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Roschambo)

Bericht door Roschambo »

Hallo,

Nu maar even een update.

Sins vorige keer heb ik de gyne maar terug laten verhuizen naar een reageerbuisje, omdat ik niet genoeg water kon geven. Nu heeft deze koningin 6 werksters. Het reageerbuisje ligt in het buitenverblijf van mijn beton nest, ik laat haar zelf verhuizen als ze dat wil.

Ik heb een probleem, ze zit nu al de hele dag als een gek aan het watje in het reageerbuisje te trekken... ze heeft er een sliert uit getrokken en nu blijft ze eraan sjorren. Straks raakt ze totaal uitgeput...
Wat moet ik doen?
1x Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Roschambo)

Bericht door Roschambo »

Een nieuwe Update, dit keer met plaatjes.

De mieren zijn in gisternacht verhuisd van het reageerbuisje naar het beton nest.
Afbeelding
Het lijkt goed met ze te gaan, er zijn een paar poppen en een klompje eitjes en larfjes. Ze hebben de kamer dicht gemaakt met steentjes en zijn nu heel rustig. Er ligt suikerwater en wat zaden in de buitenwereld. Ik heb eerder geprobeerd om ze een stukje meelworm te voeren maar ze waren er bang voor en gooide het buiten. Het nest word momenteel bevochtigd met een stuk katoenen doek. Ik probeer ze binnenkort nog wel een stukje meelworm te geven.
Afbeelding

Ik houd jullie up to date.
1x Messor Barbarus
Plaats reactie