Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong

Bericht door ANThousiasteling »

Beste mensen,

Vragen, commentaar en opmerkingen zijn hier welkom.

Groeten Kenneth

Terug naar Blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=4274
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Nog een keer Lasius niger , maar dan in een FLF.

Bericht door Mika »

Misschien dat ik niet duidelijk genoeg was in mijn commentaren (het was wat beperkt), maar het aanbieden van nestmateriaal aan de larven, voor het verpoppen is de regel bij Lasius niger. Meestal wordt er een 'sarcofaagje' gebouwd rond de larf, waartegen deze zich inspint. Na een dag of 2 wordt dat materiaal verwijderd, en zie je de zijden cocon, waarin de larf dan zal verpoppen. Het materiaal wordt nadien gebruikt voor andere larven. Bij Lasius niger heb ik nog nooit gezien dat ze erin slaagden om te verpoppen zonder nestmateriaal. Bij Camponotus vagus slagen larven er bijvoorbeeld wel in om te verpoppen door hun zijde te spinnen tegen andere larfjes, of minder gebruikelijk, andere cocons, met een minimum van nestmateriaal. Voor zover ik weet slaagt Lasius niger daar niet in, en krijg je bij falen van het spinnen van een cocon een naakte larf, en nadien een naakte pop, die meestal wel goed ontwikkelt. Een naakte pop van Camponotus vagus ontwikkelt meestal niet (op een wetenschappelijke manier: ik heb het al ooit eens gezien dat er eentje omwille van omstandigheden wel ontwikkelde, maar ze zijn naakt eigenlijk niet bestand tegen de kaken van de werksters: ze geraken gekwetst tijdens normale verplaatsingen).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Lasius niger , eerst in FLF, nu in een "flat"

Bericht door Unexisted »

Hoe zit het met het afval? Leggen ze die netjes in de buitenwereld of dumpen ze het in een lege kamer?
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger , eerst in FLF, nu in een "flat"

Bericht door ANThousiasteling »

Het afval wordt buiten het nest gedumpt ergens in een hoek van de buitenwereld. 1x per week zuig ik dat af (een slangetje van 5 mm doorsnede , of kleiner indien gewenst, stop ik in de zuigmond van een kruimeldief, hand op de zuigopening en zo heb je je kruimeldief geschikt gemaakt om op zeer kleine oppervlakten te zuigen met indien nodig variabele zuigkracht (valse lucht toelaten of niet). Maak een stokje aan de andere uiteinde van het slangetje vast en je kunt zeer precies afzuigen en sturen).

Zoals je op de foto's kunt zien is het nest in compartimenten verdeeld. Omdat het volkje nog maar 140 mieren sterk is heb ik hen in het eerste deel toegelaten, dat was een ruimte van slechts 2 kamers groot. De rest van het blok is nog afgesloten door schotjes en die kunnen ze dus nog niet bereiken. Pas als de kolonie uit deze 2 kamers barst druk ik het volgende schotje door waardoor er weer 2 kamers bijkomen (4 in totaal dus). Het volgende schotje opent 4 kamers (een verdubbeling dus naar 8 kamers) en het volgende schotje opent kamers (weer een verdubbeling naar 16 kamers) en weer een volgend schotje opent 16 nieuwe kamers zodat je op een totaal uitkomt van 32 kamers. Als die ook vol zijn dan moet het volk verhuizen naar een groter formicarium, maar zover is de kolonie nog lang niet. Zie voor een volledig bouwverslag mijn topic in "Formicarium". Om die schotjes altijd goed bereikbaar te houden zodat je ze op later moment kunt doordrukken, daar moet je op papier wel even goed over nadenken hoe dat er qua gangen en kamers uitziet zodat je zeker weet dat je geen denk fout maakt en je later er achter moet komen dat je wel schotjes hebt gemaakt maar dat de mieren, doordat je een verkeerde verbinding hebt gemaakt tussen diverse kamers van verschillende compartimenten, toch het hele blok ter beschikking hebben terwijl dat nog niet de bedoeling is, of dat je een schotje wilt gaan doorbreken maar dat blijkt dat je het schotje niet kunt bereiken. Zoek dat dus goed uit alvorens te gaan hakken en kerven in Ytong. Eerst uitschetsen op Ytong en als het ware als een mier door je nest lopen zodat je kunt controleren dat de compartimenten ook echt gescheiden zijn en alleen doorbreekbare schotjes toegang geven tot het volgende grotere compartiment.

Terug naar Blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=4274
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door Floris »

Ik weet niet waarom ze bedolven zitten, maar het kan geen kwaad voor de miertjes. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Zou het kunnen zijn dat de mieren zich laten ingraven om zo controle te kunnen hebben op en te kunnen helpen bij het uitkomen van de cocons die onderop liggen. Mieren krijgen toch hulp bij het uitkomen uit een cocon? Als je als zacht teer miertje uitkomt terwijl je helemaal onderop ligt dan ben je echt niet blij. Of zijn ze sterk genoeg om zelf onder uit de stapel te klimmen?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door efbi »

Ik denk dat mieren voldoende 'weten' wanneer een pop bijna gaat uitkomen en er dus voor zorgen dat de poppen die het dichtst bij uitkomen zijn bovenaan liggen ;)
Dit lijkt in ieder geval bij mijn Camponotus zo te zijn.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Wat is dan de reden van dat ingraven? Toch niet dat ze inslaap zijn gevallen en daardoor per ongeluk begraven zijn onder een flinke stapel cocons door hun overijverige zusjes?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door Westdijk »

ANThousiasteling schreef:de koelkast is door mijn vrouw aangemerkt als HAAR territorium die zij met alle middelen, zowel legaal als illegaal, zal verdedigen tegen mijn rare hobby
:o :lol: Sorry, maar ik moest toch wel grijnzen toen ik deze tekst onder ogen kreeg. Als je alleen woont dan komen dergelijke discussies nooit aan bod.
Plaats reactie