Mieren onthouden geur van vijand

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Mieren onthouden geur van vijand

Bericht door ProXi »

Zo nu en dan staan er interessante dingen op nu.nl
Zoals vandaag. Zie onderstaande tekst.
Volledige titel:
Mieren onthouden geur van vijand

Gepubliceerd in:
nu.nl

Jaar van publicatie:
2012

Abstract:
De geur van een tegenstander staat na een gevecht in het geheugen van een mier gegrift. Dat niet alleen, de hele kolonie onthoudt het luchtje van de vijand.
Voor het gehele artikel, zie de onderstaande links.

Webadres:
http://www.nu.nl/wetenschap/2745853/mie ... ijand.html
http://www.bbc.co.uk/nature/17099761
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren onthouden geur van vijand

Bericht door Mika »

Heel interessant: ik heb het nog niet gelezen, maar ik geloof niet dat er al een idee is over hoe dit soort van 'collectief geheugen' werkt. nb: het gaat om dezelfde mieren als die uit mijn blog.

Eenzelfde collectief geheugen zie je bij Atta, en hierbij is aangetoond dat het langer duurt dan de levensduur van een enkele werkster.

Voor diegenen die de pdf kunnen openen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren onthouden geur van vijand

Bericht door Mika »

Ik heb het eens ruw doorgelezen. Veel auto-quotes, van zeer basic kennis: in de trant van: mieren gebruiken ingewikkelde communicatie voor de organisatie van hun kolonies (zie mezelf, 2010). Ik ben er nog helemaal niet van overtuigd dat het collectieve geheugen voor dichte vijanden hiermee bewezen is. Eén van de mogelijke pistes interfereert met het verwerven en onderhouden van een soort van 'Gestallt' koloniegeur. Atta sp gebruiken talrijke tijdelijke opslagplaatsen voor bladeren, en afvalhopen, en dit is een methode om een collectief geheugen boven de levensduur van 1 werkster te tillen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie