Messor barbarus (Tim)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Messor barbarus (Tim)

Bericht door Tim »

Via Mika krijg ik een kolonie Messor barbarus. Ik heb gisteren een formicarium voor ze klaargemaakt. Het is een klein glazen formicarium, met daarin een beton nest. Op de grond ligt een mengsel van zand met een paar stukjes hout en kleine steentjes. Bovenop het betonnen nest ligt een flesje water die via een veter het nest bevochtigt. Aan één zijde van het nest zit een klein 7W warmtematje. Er komt in de arena nog een waterreservoir.

Een aantal foto's.

Vooraanzicht.
Afbeelding

Achteraanzicht.
Afbeelding

Het warmtematje.
Afbeelding

Ik ga hier het reilen en zeilen van de kolonie bijhouden.

Vragen en opmerkingen kan je hier plaatsen.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Messor barbarus (Tim)

Bericht door Tim »

De mieren zijn inmiddels aangekomen, en wonen in hun reageerbuis in de arena. Alleen schrikken ze als ik de deksel van de arena pak. Ik denk toch dat daar te veel trillingen van waarneembaar zijn. Als ik het deksel eraf laat, zitten de katten heel de dag te hengelen naar mieren. Ik moet eens kijken of ik daar een slimme oplossing voor kan bedenken.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Messor barbarus (Tim)

Bericht door Tim »

Ze hebben inmiddels met houtjes de ingang van de reageerbuis dichtgebouwd zodat er nog maar een kleine opening over blijft. Er zijn al veel verschillende zaadjes naar binnen genomen. Ik geef ze een mix zaadjes voor kanaries, aangevuld met paardebloemzaadjes en groentezaadjes. Ze hebben ook al kleine stukjes Blaptica dubia naar binnen gesleept. Het is me nog niet gelukt om een mugje of iets anders kleins te vangen, het komt hier in de tuin nog niet echt lekker op gang.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Plaats reactie