V&O bij Messor barbarus (Tim)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

V&O bij Messor barbarus (Tim)

Bericht door Tim »

Hier kan je vragen en opmerkingen plaatsen van mijn blog over Messor barbarus
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: V&O bij Messor barbarus (Tim)

Bericht door Unexisted »

Met een betonnest kun je het nest ook buiten het formicarium plaatsen. Dat zou ik gedaan hebben. Hoe heb je het nest gemaakt gemaakt?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: V&O bij Messor barbarus (Tim)

Bericht door Tim »

Ik heb het nest van antstore vandaan. Het past precies in de bak. Ik heb het met aquarium kit vastgemaakt. Ik vind het mooi staan. Zo weet ik ook zeker dat ze Nooit kunnen ontsnappen, ook niet als ze door het beton heen zouden bijten. Nadeel is wel dat het niet 100% aansluitop het glas. Er zit een hele kleine kier tussen het nest en het glas.

Uiteindelijk vind ik het uitlijk van het formicarium erg belangrijk, ze staan tenslotte prominent in de woonkamer.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: V&O bij Messor barbarus (Tim)

Bericht door Gortello »

Ik weet niet hoe groot je kolonie is, maar als tip zou ik je willen geven om ze allereerst aan een kleiner bakje aan te sluiten tot ze het juiste aantal werksters hebben om jou buitenwereld te verkennen. Zo zullen de mieren minder snel verdwaalt raken en neem je eventueel meer activiteit waar. En voor de volgende keer is het misschien handig een dubbele laag slag te nemen, zo weet je zeker dat je de bak altijd kan blijven gebruiken. Het is tenslotte zonde als je de bak weg kan gooien als het beton blok te klein is, en je er een niet nest ik wil plaatsen. Verder succes met je zeer mooie aanwinst.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: V&O bij Messor barbarus (Tim)

Bericht door Tim »

De kolonie is ongeveer 15 mieren sterk. Ze zitten momenteel nog in het reageerbuisje dat in de buitenwereld ligt. Ze mogen zelf beslissen of en wanneer ze verhuizen.

Als de bak te klein is ben ik dolblij, dan zou het mijn grootste kolonie ooit zijn :) ik vind het niet erg om tzt voor een groter formicarium en nest te zorgen. Ik denk inderdaad wel dat het beton nest veel te groot is.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Tim)

Bericht door barbet »

Ik zie je voeder probleem niet: een kat die de mieren lastig valt + gebrek aan voederdieren is 1+1=2 :D (restjes even invriezen) ;)
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: V&O bij Messor barbarus (Tim)

Bericht door Tim »

:)

Dat is gister dan ook gebeurd. Ik kwam thuis en zag een mier buiten de arena. Ik heb haar teruggezet. Toen zag ik dat het hok er wat chaotisch uitzag. Blijkt dat de kat overdag in het formicarium heeft gestaan om mieren te jagen :(
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Plaats reactie