V&O Messor Barbarus (Barbet)

Vragen en opmerkingen over de blogs
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

V&O Messor Barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

Hier de discussie over mijn M. Barbarus kolonie. :)
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door dondiablo »

Hallo barbet welkom, leuke soort dit alhoewel je een paar dingetjes beter kan aanpassen:

1.Ik zou de kolonie wel verduisteren vooral een beginnende kolonie is stress gevoelig.
2. ik zie dat je je warmte matje onder een dun laagje zand heb, bij mijn eerste messor soort werd dit zo heet dat werksters overleden dus check even hoe heet het is d.m.v. thermometer het moet niet veel warmer worden dan 29 graden.
3. Zaden etc kost voor een beginnende kolonie meer moeite dan fruitvliegjes vooral rijst is lastig te verwerken, maar ze doen het wel op vogelzaad.

-Hoe weet ik nou of het goed gaat met de kolonie? Welk gedrag kan ik van een gezonde kolonie verwachten? kijken wat mieren doen, actief, paniekerig, of zitten ze juist stil wat er ook gebeurd, waar leggen ze hun broed neer, etc.
-Hoe vaak voor je de kolonie eigenlijk? Voor een beginnende kolonie zijn 1 a 2 fruitvliegjes per dag voldoende je kan ook kijken of ze nog hebben of niet.
-Ik zag op internet ook Dola's te koop, iemand die ze heeft als alternatief voor meelwormen? Ze leken me wat beter eetbaar voor een beginnende kolonie zonder echt major's.
Fruitvliegjes zijn het beste, verder geen ervaring met dola's al weet ik wel dat ze veel troep geven wat je weer moet opruimen vooral met dat zand. Let wel op beschadig de kaken/kop want anders zijn de rollen omgedraaid van je voedseldier.

Succes, stel gerust vragen.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

Hi Dondiablo! Ontzettend bedankt voor je feedback. Idd wat ik nodig had. Ik houd inderdaad het nest zo donker mogelijk, het was gewoon een observatie dat ik noteerde. Ik zal er op blijven letten.

Goed punt van die warmte. Dat heb ik nog niet goed onder controle. Ik had 'm tijdelijk bij m'n lasius niger die ik tot 38,5 graden had gestookt per ongelijk (zie mijn blog daar). Toen gingen ze massaal proberen te verhuizen, gelukkig was ik redelijk op tijd. Nu heb ik het warmte gedeelte half onder het reageerbuisje en op die manier is er dan een beetje verloop van warmte naar koude. Verder zit er wat ruimte tussen het bakje/warmte matje en de kast (heb er een potloot onder gelegd) zodat de warmte niet ophoopt. Ik test het nu met m'n vinger een of twee keer per dag op verschillende plekken voorzichtig of het niet te warm is, maar das natuurlijk geen goede indicator. Ik ben nog op zoek naar een geschikte thermometer evt met schakelaar voor de warmte mat (tips?).

Mijn probleem is dat ik hier lastig aan fruitvliegjes kon komen, tot nu toe kon ik alleen meelwormen krijgen in de dierenwinkel (en vergelijkbaar). Ik knip ze doormidden om ze wat 'eetbaarder' te maken, maar ze lijken het niet echt te eten tot nu toe. De zaden daarentegen worden massaal het buisje ingesleept, leuk gezicht is dat trouwens. Ik had niet gedacht dat ze alles zouden meenemen dus nu hebben ze daar voorlopig wel genoeg van in hun nest. Hoe kan ik het beste aan fruitvliegjes kunnen komen?

Grtz,

Barbet
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door dondiablo »

Er zijn leden die gebruiken dimmers of thermostaten, Ikzelf heb een eenvoudige thermometer met buitentemperatuur functie meestal zit er dan een klein sensortje aan een draad die doe ik in een reageerbuisje en dat reageerbuisje leg ik dan op de plek waar het buisje met de mieren ook liggen(wel even opletten in jou geval dat ze niet via het snoer eruit lopen ^^) en dan aan de hand daarvan leg ik boekjes of stukken karton tussen het matje en de bak tot de thermometer 27 graden oid aangeeft.

Ikzelf heb een grote dier en speciaal zaak waar ze heleboel voedseldieren verkopen, wat je kan doen is een dorp verderop naar de dierenwinkel en kijken en wat ook een alternatief is, is bestellen en dan zelf kweken heel makkelijk en in 2 a 3 weken heb je nieuwe kweek geloof ik. Zoekfunctie--> "fruitvliegjes kweken"
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

Thanx dondiablo, ik heb net fruitvliegjes besteld. De maden worden niet gegeten, ook niet als ik ze heel fijn hak of uitpers in een bakje. Hoop dat het beter gaat. De zaden lijken ze wel van te eten voor zover ik kan zien. Onderstaande een timelaps filmpje die ik tussen 15:00 en 17:15 heb gemaakt (20s interval). Volgens mij ziet het er gezond uit, alleen trekken ze weinig naar buiten. Kan iemand er commentaar op geven?

Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door dondiablo »

gewoon kleine kolonie, en pas als ze iets vinden (suikerwater,levend voer) dan zullen ze "rekruteren"... en even zilverfolie om je buisje doen als je dat niet al had gedaan.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
PeterKroezen001
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 juli 2010
Gender:
Leeftijd: 36

Re: V&O Messor Barbarus (Barbet)

Bericht door PeterKroezen001 »

Ik heb ook een kolonie van Mika gekregen en deze zijn ook niet dol op de meelworm of fruitvliegjes. Waar ze wel dol op zijn zijn muggen, dus ik zou zeggen zoek eens om het huis (ze beginnen namelijk hier al weer te vliegen) en gooi er daar eens wat van in.

Hier een filmpje om te laten zien wat ze met een levende mug deden
1x Lasius niger
1x Messor barbarus
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

Hi, thanks peter. Inderdaad de fruitvlieg laten ze ook links liggen. Niet echt een warriors mentality helaas. Check nieuwste filmpje op m'n blog, time lapse. Zie je de fruitvliegen overal rondlopen en zelfs op het suikerwater zitten ze. Ik denk eerder dat de fruitvliegen daar voortplanten dan dat ze tot voer zullen dienen, maar we zien vanzelf. Muggen heb ik hier nog niet gezien, maar ik woon dan ook in de stad. Ik zie hier sowieso geen insecten (alleen een paar ladybugs, en die vreten ze ook niet).
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door Mika »

In het begin eten ze enkel insectjes hoor. Alle kolonies zijn bij mij gegroeid op stukjes meelworm.

Zaden worden wel binnengehaald, maar niet 'gekraakt', anders zou je zaadhulzen moeten zien. Bovendien kan dat zaad nog ontkiemen als het te nat wordt, met problemen voor de kolonie tot gevolg. Ik zou dus in het begin enkel insectjes geven, en geen zaden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door Floris »

barbet schreef:De eerste major is geboren! Ze staat nog wat wankel op de poten en heeft een hele lichte bruine kleur maar is onmiskenbaar te onderscheiden als major door z'n dikke kop. Ik zag het al een paar dagen aankomen maar nu staat ie er dan toch echt!
Gefeliciteerd. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door Artilux »

Enorm mooi!

Een paar vraagjes:

Hebben de mieren niet enorm veel last van die lampjes? Het ziet er wel enorm cool uit!
Gebruik je Fluon op de afdichting van die outworld?
Zijn alle wanden die in contact staan met de voorplaat nu beschilderd? Of is dat lijm?
Gebruik je transparante badkamer siliconekit? Welk merk etc? (Op basis van azijnzuur? Kan dit kwaad?)

Sorry voor de vragenbom, ik vind de nesten die je maakt fantastisch, dat weet je ook al ;) En wie vraag je beter dan de persoon die het maakt zoals je het zelf mooi vind :)
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

1) Wel als ze aan staan. Meestal staan ze uit
2) Ja
3) De muurtjes zijn inderdaad met gele oker geschilderd. Het woord 'ant' met rode. Ik heb geen lijm gebruikt, maar heb geschroefd. Eerst smelt ik de schroeven met een soldeerbout door het plastic totdat ze goed verzonken zijn. Daarna plaats ik het plastic en schroef ik alles met een rustige elektrische schroefmachine vast.
4) Ik gebruik geen lijm of kit. Ik heb wat zijkanten die eventueel wat ruimte lieten voor ontsnapping ingesmeerd met aquarium lijm. Aangezien mieren er niet mee in aanraking zullen komen nog in de buurt zullen komen boeit dat verder niet. Ik heb het voor de zekerheid lang laten drogen. Over het algemeen zijn mieren niet fan van lijm. Ook kan lijm soms schimmelvorming verergeren (heb ik van horen zeggen). Ik vind schroeven 100x mooier, maar je moet wel roestvrij stalen nemen (roest is ook ongezond voor de mier).
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door Artilux »

Thanks!
Ik waardeer de antwoorden enorm! En nogmaals, wat een mooi nest!
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

graag gedaan
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: V&O Messor Barbarus (Barbet)

Bericht door Antsps »

Ziet er prachtig uit, ook hele mooie filmpjes!
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

thanx Antsps!
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door ProXi »

Hoe maak je zo'n bak een beetje schoon als er zoveel activiteit is eigenlijk? :P
Dit ziet er niet echt uit als een soort dat netjes is namelijk.
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

Hi ProXi, eigenlijk maak ik het niet erg veel schoon. Ik zou het wat meer moeten doen. Meestal schep ik met een plastic wegwerp lepel alle rotzooi eruit op een bord. Daar vis ik dan de levende mieren uit en gooi die terug in de bak. Echt schoonmaken lukt niet. Als er iets vies is dan neem ik soms een nat watje met een pincet en wrijf dan de oppervlakte schoon. Vaak is het lastig want de Messor valt alles aan wat ook maar dreigt te bewegen. Als ik al een beetje in de bak adem dan vliegen ze al in paniek. Het nest houden ze zelf schoon gelukkig (als een goed mier betaamd).

Wat wel vreemd is dat de mieren lange vieze strepen trekken over de bak. Soort uitwerpselen of iets dergelijks? Weet iemand wat dat is?

Heb jij nog schoonmaak tips?
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door GvG »

Dat zijn inderdaad uitwerpselen. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat ze vast voedsel eten. Ik vraag me af of Pogonomyrmex dat ook heeft.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door GvG »

Leuk filmpje weer, trouwens. Zie ik het goed dat ze in de buitenwereld komen door een rubber slang?
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

jep, gewoon van dat semi transparanteslang uit tuinwinkel (oorsp. voor vijvers volgens mij)
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door GvG »

Ok, ik vroeg me af of ze daar goed doorheen komen, vooral als ze zaden meenemen.
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

Ja hoor zonder problemen. Een gedeelte van de kolonie woont er soms in als de nest condities niet helemaal optimaal zijn of als zaden worden getransporteerd.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door dondiablo »

He barbet ik vroeg me af wat de afmetingen zijn van je nieuwe nest? Mijn M.Orientalis kolonie begint nu te groot te worden voor het aquarium. En ik zit nog al in dubio de laatste tijd wat mijn volgende stap qua nest wordt.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

Hi don,

Het nest zoals op de foto's is 60*40cm (eenzijdig).

Het huidige nest (ze zijn vorige week verhuisd) is 60*40cm maar 2 zijdig (verwarmd met kabel ipv mat). Als de verhuizing goed loopt en ze blijven in het nieuwe nest, dan zou je het oude nest eventueel kunnen overnemen.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door ProXi »

Dat mooie nest met lampjes enzo??

Hoe krijg je je oude nest leeg dan?
Ik weet van mijn Lasius niger kolonie die ik had, dat als je een andere ruimte toevoegde ze mogelijk wel gingen verhuizen.
Maar omdat de kolonie groot is, bleven ze het oude nest gewoon gebruiken om lekker te wandelen. Die bleef dan ook vol mieren zitten.
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

Er zal altijd wat achterblijven in het nest. Na een tijd maak ik een one way exit (wel uit maar niet in). Dan de verwarming erop en stoken tot bijna 40 graden. Dat doet de meesten wel vertrekken. De laatsten doe ik met de hand, open schroeven en eruit halen.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door GvG »

Heb je nu alweer een nieuw nest nodig? Dat nieuwe nest (state of the art, met de lichtjes) gebruik je sinds september! Is die nu al te klein?

Ik ben erg benieuwd naar je one-way exit. Ik heb daar zelf ook wel eens over nagedacht, maar kon niet bedenken hoe je dat maakt. Kan je daar eens iets over vertellen?
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door barbet »

hi, idd hij werd te klein, maar nu is die andere veel te groot. Gemaakt op de groei. Ook door verhuizing is een deel gestorven en door ontsnapping (lek in buitenwereld).

One way is simpel. Plastic latje over buitenwereld, gat erin, slang er door, beetje fluon rond de randen, en klaar.

Bij vorige verhuizing ging dat goed.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: V&O Messor barbarus (Barbet)

Bericht door dondiablo »

Als ik het goed begrijp is het nest met die lichtjes en "ants" je oude nest ? Die is 60x40? Mijn kolonie zit momenteel in een aquarium met 2 stukken van 50x40 en 1 stuk 30x40. Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen van je nieuwe nest en hoe je hebt voorkomen dat ze naar buiten graven. Ik ben nu bezig met een combinatie van beton en ytong.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Plaats reactie