Hallo allemaal!

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Sierra
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 40

Hallo allemaal!

Bericht door Sierra »

Hoi!

Mijn naam is Sierra, ik ben 28 en woon in Brabant. Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door kleine kruipbeestjes, van spinnen tot natuurlijk mieren.
In een boek wat ik aan het lezen ben heeft de hoofdpersoon een formicarium, iets waar ik tot dan toe nooit van gehoord had. Mijn interesse werd weer aangewakkerd, en ook vriendlief vond het een leuk idee. Wij hebben ook een dochtertje van drieenhalf, en ook voor haar vind ik het leerzaam om naar te kijken en ik hoop dat het haar ook leert dat zelfs de kleinste kriebelbeestjes heel mooi kunnen zijn. Natuurlijk alleen kijken met de oogjes, voor de verzorging vin ik haar nog iets te jong, haha.

Ik ben van plan met Lasius Niger te beginnen, bijvoorbeeld een bevruchte koningin met wat werksters. De enige site die ik heb gevonden dien ze aanbiedt is die van mierenboerderij, als iemand anders alternatieven heeft hoor ik het graag.

Ik had het idee om in een kleine aquariumbak met een buizennestje te beginnen, ik begrijp dat ze hier het eerste jaar wel genoeg ruimte in hebben? Nou kwam ik op de site van de mierenboerderij ook dit tegen http://8338.static.securearea.eu/Global ... 96303.jpeg Zou het mogelijk zijn om dit in plaats van een buizennest te gebruiken, de eerste tijd? Je giet de mal zelf met gips, wat het volgens mij relatief makkelijk maakt om kleine aanpassingen te doen en ook een opening naar de buitenwereld aan te leggen... Wat denken jullie? Ik zou graag voor deze optie kiezen, omdat ik het mooier vind en het ook natuurlijker lijkt.

Zijn er trouwens nog meer vrouwen op dit forum? Heb het idee dat ik een mannenhobby heb gekozen, hahaha!

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :)

Groetjesxx Sierra
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hallo allemaal!

Bericht door Floris »

Welkom op het forum Sierra,

Je kunt op het 'aangeboden' forum beginnende kolonies krijgen tegen verzendkosten. (Ik zal die van mij binnenkort uit winterslaap halen.)
Een buizennest heeft als voordelen dat het gemakkelijk uit te breiden is (de nestruimte moet niet veel groter zijn dan de kolonie, en die begint zeer klein!) en gemakkelijk te bevochtigen is met watjes in de buisjes.
Het gipsnest waarnaar je verwijst, zal in eerste instantie veel te groot zijn voor je beginnende kolonie. Je moet bovendien zorgen voor bevochtiging. De larfjes hebben een vochtige omgeving nodig, anders gaan ze dood.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Hallo allemaal!

Bericht door ameiseman »

Welkom op het forum!
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hallo allemaal!

Bericht door mpower000 »

Welkom op het forum en veel plezier met de hobby! Er zijn 2 betrouwbare internetshops voor mierenhouders: antstore en ants kalytta; naast mierenkolonies is er echter niet echt iets dat je noodzakelijk moet kopen. Een nest is zeer gemakkelijk in elkaar te knutselen en zoals floris reeds zei, kan je bijna altijd Lasius niger-kolonietjes hier op het forum vinden voor verzendkosten (2-3 euro).

Alle informatie over het houden van mieren kan je op het forum vinden en ik raad je dan ook aan om eerst deze informatie eens door te nemen voordat je vanalles op het internet koopt.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Hallo allemaal!

Bericht door Canard »

Welkom!

Ik ben vorig jaar begonnen met mieren en heb toen het onderstaande gekocht bij Mierenboerderij.nl.
http://www.mierenboerderij.nl/Webwinkel ... onie!.html

Leuke aankoop vind ik, wel is het zo dat je eigenlijk genoeg hebt aan een proefbuisje als het gaat om een beginnende Lasius Niger kolonie met koningin en 25 werksters. Het enige wat de mieren deden met de bijgeleverde buitenwereld is korrels zand ophalen en in het voedergedeelte leggen. Wel leuk om te zien.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallo allemaal!

Bericht door SirLenz0r »

Welkom!
De enige vrouwen die verder op dit forum te vinden zijn, zijn onze koninginnen en werksters voor zover ik weet :D
Ants never lend, ants never borrow.
Sierra
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Hallo allemaal!

Bericht door Sierra »

Ah ja, in het echt zijn alle vrouwen ook koninginnen en werksters, dus wat dat betreft :D
Wel jammer, maar ik denk dat veel vrouwen het maar eng vinden ofzo..
Ik heb daar niet zo'n last van, als er een beestje binnen is gevlogen bij ons ben ik ook over het algemeen degene die het weer buitenzet, en niet mijn vriend, haha!
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallo allemaal!

Bericht door SirLenz0r »

Sierra schreef:Ah ja, in het echt zijn alle vrouwen ook koninginnen en werksters, dus wat dat betreft :D
dan ken je mijn exen nog niet :)
Sierra schreef:Wel jammer, maar ik denk dat veel vrouwen het maar eng vinden ofzo..
Ik heb daar niet zo'n last van, als er een beestje binnen is gevlogen bij ons ben ik ook over het algemeen degene die het weer buitenzet, en niet mijn vriend, haha!
Mieren zijn hartstikke leuke beestjes vind ik, er beweegt altijd wel wat. Een goudvis, wat dan weer niet 'ieuw!' is, is veel suffer.
Toch word ik meestal maar raar aangekenen als ik enthousiast over mieren vertel :p
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallo allemaal!

Bericht door SirLenz0r »

Ik dacht, die zien we niet meer terug, maar blijkbaar toch een koningin gevonden?
Ants never lend, ants never borrow.
Sierra
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Hallo allemaal!

Bericht door Sierra »

Ja, ik heb vandaag een koningin met een aantal werksters van Floris gekregen via de post.

ik heb het buisje in de buitenwereld gelegd, voor zover ik nu kan zien doen ze het prima :) Werksters schuifelen een beetje rond en ook de koningin is al een keer buiten komen kijken. Ik moet eigenlijk hard leren, maar merk dat ik de hele tijd gefascineerd naar de mieren zit te kijken, haha!

Ik zal één dezer dagen een blog beginnen, en eens kijken of het me lukt foto's te maken!

Groetjes
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallo allemaal!

Bericht door SirLenz0r »

Haha, succes met leren en hou ons op de hoogte!
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hallo allemaal!

Bericht door Floris »

Geef ze vooral wat suikerwater, ze hebben nog nooit eten gehad. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Hallo allemaal!

Bericht door semar »

Sierra schreef:Zijn er trouwens nog meer vrouwen op dit forum? Heb het idee dat ik een mannenhobby heb gekozen, hahaha!
geeft niets ook in de bijenwereld zijn de meeste imkers mannen. daarom zijn dames extra welkom.

grappig als je bedenkt dat de dames(bijen) de heren in augustus hardhandig de wooning uitgooien! :lol:

welkom vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie