Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong
Geplaatst: 16 mar 2012, 00:15
Het viel mij op dat er niet zoveel Formica fusca blogs zijn dus in tegenstelling tot mijn Lasius en Messor blogs heb ik met deze blog waarschijnlijk iets uniekers te bieden. Een maandje geleden heb ik een redelijk grote kolonie gekocht (zo'n 60 werksters maar geen broed). Na veel hak en breekwerk had ik een mooi Foto Lijst Formicarium gemaakt in de veronderstelling dat deze kolonie na koppeling redlijk snel zou verhuizen. Niets bleek minder waar. Ze bleven gewoon netjes in hun buisje zitten.
Ik had een zeer klein buitenwereldje aan de FLF gekoppeld en ik dacht dat als ik de mieren in de buitenwereld zou stoppen ze vanzelf snel de lijst in zouden trekken. Niet dus. De mieren bleven in de buitenwereld. Blijkbaar hadden ze het daar naar hun zin want al snel begon de gyne eieren te leggen. Binnen no time had ik een stuk of 15 larven maar van verhuizen was geen sprake. Zoals ze nu zaten vond ik niet ideaal, dus heb ik het plan opgevat een ander Formicarium te maken, een die praktischer is en een veel beter zicht geeft op de ontwikkeling. De kolonie groeit goed aan en ik heb gemerkt dat zodra het goed begint te lopen de kolonie in je eigen ogen erg kostbaar begint te worden omdat je zelf weet hoe lang je erop heb moeten wachten voordat de kolonie zo groot is. Om die reden heb ik besloten niet met deze kolonie te experimenteren wat betreft vochtvoorziening. Ik wilde namelijk proberen om, tegen alle suggesties in van een aantal forum leden, de kolonie geen vocht in het nest te geven maar alleen vocht dat gedronken kon worden in de buitenwereld.Ik vindt het nu echter veel belangrijker dat ik ervaring opdoe met het succesvol opkweken en houden van een zo groot mogelijke kolonie. Als ik het mij kan veroorloven om een kleine kolonie te verliezen als de test mislukt dan kan ik altijd nog gaan experimenteren. Maar nu even niet!
Om die reden ben ik aan het schetsen gegaan. Het nieuwe formicarium moest aan een aantal eisen voldoen: Klein en compact waardoor het snel te bouwen is, niet veel ruimte innemend en ook nog eens makkelijk te verplaatsen. Ook moest het zeer functioneel zijn wat inhoud dat ik makkelijk vocht moet kunnen toedienen en geen losse buitenwereld met bijbehorende slangen. Verder moest het nest zo gemaakt zijn dat de kolonie er in kan groeien (en dus geruime tijd kan blijven zitten) en het nest aangepast kan worden aan de grote van de kolonie. Verder moest het niet een overwegend Ytong blok zijn maar grotendeels glas en aluminium omdat dit mooi in mijn interieur past. Ook wil ik in eerste instantie geen blad en wortels meer verwerken omdat ik bang ben dat dit gaat rotten als het in contact komt met vocht (ik ga dat later bij andere nieuw te bouwen nesten alsnog proberen). Ik ben fan van verticale nesten omdat deze er heel natuurlijk uitzien en mij erg doen denken aan een nest in de grond waar een dwarsdoorsnede van is gemaakt.
Ik heb een Ytong blok gezaagd van 20 cm hoog, 12 cm breed en 7 cm diep. In alle 4 de zijdes heb ik kamers uitgekerfd waardoor aan alle zijden een nest te zien is. Door het nest rond het blok te laten lopen heb ik een blok met een klein sta oppervlakte (12 x 7 = 84 cm2) maar met een relatief groot nest oppervlakte ((5 + 10 + 5 + 10) x 20 hoog = 600 cm2). 600 cm2 liggend oppervlakte komt overeen met een Ytong blok van 20 cm breed en 30 cm lang de buitenwereld nog niet eens meegerekend. Geen losse buitenwereld betekend dat de bovenkant van het blok fungeert als buitenwereld. Het Ytong blok is aan alle zijden ingepakt in plexiglas en dus ook waterdicht aan de onderzijde. Alle randen zijn afgewerkt met alu profielen. Het plexiglas steekt aan de bovenzijde op alle 4 de zijden 5 cm omhoog uit om een buitenwereld te creëren.
De verdeling van de nestkamers is niet symmetrisch of barok achtig maar volkomen willekeurig. Ik heb de oppervlakte van het blok verdeeld in vakjes van 5 x 5 cm. Eerst is slecht 1 zo’n vakje beschikbaar als nest waardoor de mieren maar 2 kamers ter beschikking hebben. Zodra de mieren eruit groeien kan ik een schotje doordrukken en verdubbeld de ruimte zich doordat er een extra ruimte bijkomt van 5 x 5 cm. Groeien ze daaruit dan kan ik weer via de buitenwereld een schotje doordrukken waardoor er 2 vakjes van 5 x 5 cm. bijkomen (weer een oppervlakte verdubbeling, nu 4 vakjes van 5 x 5cm). Dit kan ik nog 3 keer herhalen (4 vakjes wordt 8. 8 vakjes worden er 16 en 16 vakjes worden er 24). Als ook die vol zijn dan moet de kolonie verhuizen naar een groter Ytong nest. Maar zover zijn we nog lang niet. Om bij de door te breken schotjes te kunnen komen heb ik meerdere nest openingen gemaakt die afgesloten zijn als er nog niet doorgebroken hoeft te worden. Deze schotjes zijn maar 1 mm dik en geven dus bij doorbreken ook niet zo’n rotzooi in het nest.
Als de kolonie de eerste 2 kamers bezet kan ik die kamers gewoon van bovenaf via de buitenwereld vochtig houden. Met dieper gelegen kamers kan dat echter minder goed of ik moet er wel heel veel water ingieten. Daarom heb ik een gat geboord vanuit de buitenwereld dwars door het blok heen naar beneden tot de onderzijde. Daar heb ik een alu pijp in gestopt. Aan de onderzijde van het blok heb ik een ruimte uitgehakt die niet verbonden is met de onderste kamers. Door water in het pijpje te gieten kan ik water laten lopen in het reservoir. Dit water zal dan geleidelijk van onderen opgenomen worden in het blok. Zo is de watervoorziening gelijk aan die in de natuur. Vocht van onderen en warmte en droogte aan de bovenzijde. Omdat er een soort reservoir is gemaakt aan de onderzijde kan deze meer water bevatten dan het blok aan de onderzijde na verzadiging kan bevatten met het doel dat ik met dit reservoir vakanties van 3 weken qua vochtvoorziening kan overbruggen.
Mocht het nest te nat zijn dan kan ik altijd door het plexiglas een gat boren en die kamer voor de mieren afsluiten zodat het vocht daaruit kan verdampen. Ook als de buitenwereld echt te klein blijkt te zijn terwijl het gehele nest nog niet is bezet dan kan ik een gat boren in het plexiglas bij 1 van de onderste kamers een daar via een slang van alles op aan sluiten wat ik maar wil (een grotere buitenwereld, reageerbuisjes met suikerwater etc. etc) . Een uitgebreid bouwverslag is te vinden onder de volgende link:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4320
De vocht en voedselvoorziening voor de mieren loopt voorlopig via de buitenwereld.
Gisteren heb ik de buitenwereld waar ze inzaten zeer voorzichtig leeggeschut op het "dakterras" oftewel de buitenwereld van hun nieuwe verblijf. Het duurde niet lang of ze hadden het nieuwe nest ontdekt en alles werd er naar toe verplaatst. De gyne werd aan haar kaken naar het nieuwe nest getrokken en flink wat werksters werden door zussen opgetild en verplaatst naar het juiste adres. Door deze verhuizing kon ik de kolonie eens goed tellen: 65 mieren, 18 larven en 15 eitjes.
Per ongeluk was 1 schotje erg dun geworden en brokkelde al af. Ik heb hem toen maar doorgebroken daarom zitten de mieren nu verspreid over 4 kamers inplaats van 2. Dat doorbreken leverde wat "puin" op maar voordat ik er erg in had was alles al naar de buitenwereld gebracht zodat ik het definitief kon verwijderen. Ik heb besloten het nest niet af te dekken en zoals het er nu naar uitziet moet dat geen problemen opleveren. Alle mieren gaan gewoon hun gang en doen hun ding ondanks het licht. Formica staat bekend om het feit dat ze erg snel schrikken en in rep en roer zijn. Ik moet zeggen dat het mij reuze mee valt, ze zijn volgens mij niet schrikkeriger dan Lasius. Voorlopig valt er niets meer te melden en gaan we rustig afwachten wat de kolonie gaat doen.
Naar vragen en opmerkingen blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4277
Ik had een zeer klein buitenwereldje aan de FLF gekoppeld en ik dacht dat als ik de mieren in de buitenwereld zou stoppen ze vanzelf snel de lijst in zouden trekken. Niet dus. De mieren bleven in de buitenwereld. Blijkbaar hadden ze het daar naar hun zin want al snel begon de gyne eieren te leggen. Binnen no time had ik een stuk of 15 larven maar van verhuizen was geen sprake. Zoals ze nu zaten vond ik niet ideaal, dus heb ik het plan opgevat een ander Formicarium te maken, een die praktischer is en een veel beter zicht geeft op de ontwikkeling. De kolonie groeit goed aan en ik heb gemerkt dat zodra het goed begint te lopen de kolonie in je eigen ogen erg kostbaar begint te worden omdat je zelf weet hoe lang je erop heb moeten wachten voordat de kolonie zo groot is. Om die reden heb ik besloten niet met deze kolonie te experimenteren wat betreft vochtvoorziening. Ik wilde namelijk proberen om, tegen alle suggesties in van een aantal forum leden, de kolonie geen vocht in het nest te geven maar alleen vocht dat gedronken kon worden in de buitenwereld.Ik vindt het nu echter veel belangrijker dat ik ervaring opdoe met het succesvol opkweken en houden van een zo groot mogelijke kolonie. Als ik het mij kan veroorloven om een kleine kolonie te verliezen als de test mislukt dan kan ik altijd nog gaan experimenteren. Maar nu even niet!
Om die reden ben ik aan het schetsen gegaan. Het nieuwe formicarium moest aan een aantal eisen voldoen: Klein en compact waardoor het snel te bouwen is, niet veel ruimte innemend en ook nog eens makkelijk te verplaatsen. Ook moest het zeer functioneel zijn wat inhoud dat ik makkelijk vocht moet kunnen toedienen en geen losse buitenwereld met bijbehorende slangen. Verder moest het nest zo gemaakt zijn dat de kolonie er in kan groeien (en dus geruime tijd kan blijven zitten) en het nest aangepast kan worden aan de grote van de kolonie. Verder moest het niet een overwegend Ytong blok zijn maar grotendeels glas en aluminium omdat dit mooi in mijn interieur past. Ook wil ik in eerste instantie geen blad en wortels meer verwerken omdat ik bang ben dat dit gaat rotten als het in contact komt met vocht (ik ga dat later bij andere nieuw te bouwen nesten alsnog proberen). Ik ben fan van verticale nesten omdat deze er heel natuurlijk uitzien en mij erg doen denken aan een nest in de grond waar een dwarsdoorsnede van is gemaakt.
Ik heb een Ytong blok gezaagd van 20 cm hoog, 12 cm breed en 7 cm diep. In alle 4 de zijdes heb ik kamers uitgekerfd waardoor aan alle zijden een nest te zien is. Door het nest rond het blok te laten lopen heb ik een blok met een klein sta oppervlakte (12 x 7 = 84 cm2) maar met een relatief groot nest oppervlakte ((5 + 10 + 5 + 10) x 20 hoog = 600 cm2). 600 cm2 liggend oppervlakte komt overeen met een Ytong blok van 20 cm breed en 30 cm lang de buitenwereld nog niet eens meegerekend. Geen losse buitenwereld betekend dat de bovenkant van het blok fungeert als buitenwereld. Het Ytong blok is aan alle zijden ingepakt in plexiglas en dus ook waterdicht aan de onderzijde. Alle randen zijn afgewerkt met alu profielen. Het plexiglas steekt aan de bovenzijde op alle 4 de zijden 5 cm omhoog uit om een buitenwereld te creëren.
De verdeling van de nestkamers is niet symmetrisch of barok achtig maar volkomen willekeurig. Ik heb de oppervlakte van het blok verdeeld in vakjes van 5 x 5 cm. Eerst is slecht 1 zo’n vakje beschikbaar als nest waardoor de mieren maar 2 kamers ter beschikking hebben. Zodra de mieren eruit groeien kan ik een schotje doordrukken en verdubbeld de ruimte zich doordat er een extra ruimte bijkomt van 5 x 5 cm. Groeien ze daaruit dan kan ik weer via de buitenwereld een schotje doordrukken waardoor er 2 vakjes van 5 x 5 cm. bijkomen (weer een oppervlakte verdubbeling, nu 4 vakjes van 5 x 5cm). Dit kan ik nog 3 keer herhalen (4 vakjes wordt 8. 8 vakjes worden er 16 en 16 vakjes worden er 24). Als ook die vol zijn dan moet de kolonie verhuizen naar een groter Ytong nest. Maar zover zijn we nog lang niet. Om bij de door te breken schotjes te kunnen komen heb ik meerdere nest openingen gemaakt die afgesloten zijn als er nog niet doorgebroken hoeft te worden. Deze schotjes zijn maar 1 mm dik en geven dus bij doorbreken ook niet zo’n rotzooi in het nest.
Als de kolonie de eerste 2 kamers bezet kan ik die kamers gewoon van bovenaf via de buitenwereld vochtig houden. Met dieper gelegen kamers kan dat echter minder goed of ik moet er wel heel veel water ingieten. Daarom heb ik een gat geboord vanuit de buitenwereld dwars door het blok heen naar beneden tot de onderzijde. Daar heb ik een alu pijp in gestopt. Aan de onderzijde van het blok heb ik een ruimte uitgehakt die niet verbonden is met de onderste kamers. Door water in het pijpje te gieten kan ik water laten lopen in het reservoir. Dit water zal dan geleidelijk van onderen opgenomen worden in het blok. Zo is de watervoorziening gelijk aan die in de natuur. Vocht van onderen en warmte en droogte aan de bovenzijde. Omdat er een soort reservoir is gemaakt aan de onderzijde kan deze meer water bevatten dan het blok aan de onderzijde na verzadiging kan bevatten met het doel dat ik met dit reservoir vakanties van 3 weken qua vochtvoorziening kan overbruggen.
Mocht het nest te nat zijn dan kan ik altijd door het plexiglas een gat boren en die kamer voor de mieren afsluiten zodat het vocht daaruit kan verdampen. Ook als de buitenwereld echt te klein blijkt te zijn terwijl het gehele nest nog niet is bezet dan kan ik een gat boren in het plexiglas bij 1 van de onderste kamers een daar via een slang van alles op aan sluiten wat ik maar wil (een grotere buitenwereld, reageerbuisjes met suikerwater etc. etc) . Een uitgebreid bouwverslag is te vinden onder de volgende link:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4320
De vocht en voedselvoorziening voor de mieren loopt voorlopig via de buitenwereld.
Gisteren heb ik de buitenwereld waar ze inzaten zeer voorzichtig leeggeschut op het "dakterras" oftewel de buitenwereld van hun nieuwe verblijf. Het duurde niet lang of ze hadden het nieuwe nest ontdekt en alles werd er naar toe verplaatst. De gyne werd aan haar kaken naar het nieuwe nest getrokken en flink wat werksters werden door zussen opgetild en verplaatst naar het juiste adres. Door deze verhuizing kon ik de kolonie eens goed tellen: 65 mieren, 18 larven en 15 eitjes.
Per ongeluk was 1 schotje erg dun geworden en brokkelde al af. Ik heb hem toen maar doorgebroken daarom zitten de mieren nu verspreid over 4 kamers inplaats van 2. Dat doorbreken leverde wat "puin" op maar voordat ik er erg in had was alles al naar de buitenwereld gebracht zodat ik het definitief kon verwijderen. Ik heb besloten het nest niet af te dekken en zoals het er nu naar uitziet moet dat geen problemen opleveren. Alle mieren gaan gewoon hun gang en doen hun ding ondanks het licht. Formica staat bekend om het feit dat ze erg snel schrikken en in rep en roer zijn. Ik moet zeggen dat het mij reuze mee valt, ze zijn volgens mij niet schrikkeriger dan Lasius. Voorlopig valt er niets meer te melden en gaan we rustig afwachten wat de kolonie gaat doen.
Naar vragen en opmerkingen blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4277