Pachycondyla sp. kweken

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Pachycondyla sp. kweken

Bericht door Darkant »

Aangezien ik de mogelijkheid heb om hier in Afrika vele interessante en nieuwe mieren soorten te ontdekken maak ik daar ook dankbaar gebruik van. Ik heb de afgelopen weken al vele koninginnen gevonden. Het regen seizoen gaat bijna beginnen en na iedere regenbui zijn er zowel overdag als 's avonds tot laat nog vele koninginnen te vinden van verschillende soorten mieren en termieten.

Afgelopen week heb ik koninginnen van Pachycondyla sp. gevonden 8-) (foto's volgen uiteraard nog!)

Ik had ze al 3 dagen in verschillende soorten bakjes zitten: i) met nat wc papier in een klein buisje, ii) met zand in een klein buisje, ii) met nat wc papier in een open gesneden waterfles en iv) met zand in een open gesneden waterfles (hier heb ik er 3 bij elkaar met 2 mannetjes erbij). In geen van allen waren na drie dagen eitjes zichtbaar. Enkele koninginnen hadden hun vleugels al afgeworpen en andere hebben ze nog steeds.

Ik vond het lang duren voor de eerste eitjes verschenen, dus ik ging wat extra onderzoek doen op het internet. Al snel kwam ik er achter dat de koningin van deze soort actief jaagt voor voedsel tijdens haar periode van opvoeding van haar eerste werksters. Niet heel gek, aangezien het achterlijf van deze koningin niet extreem groot is en de mieren behoorlijk groot zijn. Er is dus veel voeding nodig om ze op te laten groeien!

Ik heb aan een aantal koninginnen een termiet aangeboden. Deze werd direct aangevallen en op een speciale (altijd dezelfde) manier gedood. De termiet werd door de koningin met haar kaken bij de kop gegrepen. Vervolgens werd met het achterlijf een beetje, gif? een sterke bedwelmende geurstof?, op de kop van de termiet gespoten. Binnen enkele seconden was de termiet levenloos en begon de mier er van te eten.

Jawel, zoals gehoopt hadden een aantal koninginnen eitjes gelegd! De eitjes zijn overigens behoorlijk groot, tot nu toe heb ik 2-3 eieren per koningin waargenomen. Helaas moet ik ze morgen meenemen in een bustocht van 6-8 uur. Hopelijk overleven ze dit spektakel zodat ik jullie verder kan blijven informeren over de voortgang van de kolonies!

Wat me verder opviel:
- De koninginnen van deze soort zijn niet agressief naar elkaar toe. Zelfs in een klein buisje (waarin ik ze heb gevangen) gingen ze elkaar niet aanvallen. Ik heb andere soorten gezien waar dit zeker niet het geval is! Daarnaast leven ze netjes naast elkaar in dezelfde pot (vooralsnog in ieder geval).
- De mannetjes leven nu ook al 4 dagen, anders dan ik gewend ben van soorten in Europa, waarbij de mannetjes vrij snel na de vlucht overlijden, blijven deze dus veel langer leven! Ik ben benieuwd hoe lang dit gaat duren en uiteraard ook naar de achterliggende mechanismen. (Ga ik zeker nog uitzoeken als ik tijd heb).
- Zoals bekend geven deze mieren een sterke (niet heel aangename) geur af.
- Deze soort kan niet tegen gladde objecten omhoog klimmen. Ideaal dus voor ons hobbyisten! ;)
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. kweken

Bericht door Darkant »

Goed nieuws! Alle koninginnen hebben de busreis overleefd. De mannetjes hebben onderweg wel het loodje gelegd, maar dat is niet zo'n groot probleem.

Van de totaal 7 koninginnen zijn er 4 aan het eieren leggen. Na het nogmaals bijvoeren van een termiet liggen er nu ongeveer 6-8 flinke eieren per koningin in het buisjes.

Hier een aantal foto's:

Afbeelding
Eén koningin met vleugels en eentje zonder

Afbeelding
Om een indruk te geven van de grootte van deze koninginnen

Afbeelding
Met eitjes, ze zijn lastig vast te leggen op foto want als je de pot beweegt gaan ze meteen met de eitjes rennen

Afbeelding
Nogmaals met eitjes, hier is iets beter te zien hoe groot de eitjes zijn
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. kweken

Bericht door Darkant »

Zoals jullie gemerkt hebben is er geen nieuws geweest bij deze post. Dit was vooral omdat er wel eitjes gelegd werden maar deze zich niet ontwikkelde in larven. De kans is aanwezig dat de koninginnen niet bevrucht waren, maar ik denk dat het vooral komt omdat ik ze niet van voldoende voedsel voorzag gedurende de ontwikkeling.

Ik heb bij één koningin de voedsel voorziening constant op een hoog niveau gehouden (2-3 vliegen per week) en vorige week waren daar de eerste larven! Het heeft in totaal bijna een maand geduurd om van eieren tot larve te ontwikkelen, en dat bij een constante temperatuur van 28-32 graden en goede vochtigheid. Ik was erg blij met deze ontwikkeling :D.

Vooralsnog zijn er 8 larven uit het ei gekomen, daarnaast liggen er nog zeker 8-10 eitjes naast. Mijn verwachting is dat de ei leg vrij constant is zo lang er voldoende voedsel aanwezig is. Anders dan normaal, wanneer de koningin slechts een beperkt aantal larven groot kan brengen met haar reserves. Aangezien deze soort dus actief jaagt, en de ontwikkeling van de eieren (en larven) vrij lang duurt, kan ik me goed voorstellen dat een constante toevoer van nieuwe eitjes belangrijk is.

De larve groeien vrij voorspoedig, al na een week zie ik duidelijk verschil tussen de eerst uitgekomen en de nieuwste larfjes. De larven zijn behoorlijk behaard en wat me ook opviel was dat ze zelf zeer veel bewegen en actief lijken te eten! Dus in plaats van dat ze door de koningin actief gevoed worden, legt ze een stukje vlieg naast de larven en deze bewegen vervolgens actief hun kop richting het voedsel en beginnen ervan te eten. Hopelijk lukt het me om er binnenkort een goede foto van te maken!
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. kweken

Bericht door Darkant »

Eindelijk tijd gevonden om foto's te maken en te uploaden!

Ik heb een paar weken geleden 1 larf opgeofferd om in de alcohol te zetten en nader te kunnen bestuderen. In de tussentijd zijn er nog een aantal larven opgegeten/verdwenen. Momenteel zijn er nog 3 relatief grote larven over. Helaas merkte ik begin deze week dat er flink wat mijten op de larven zitten. Ik heb ze, samen met de koningin, verplaatst naar een nieuwe woonruimte. Hopelijk lukt het haar om de larve schoon te krijgen en kunnen ze zich uiteindelijk alsnog tot werkster ontwikkelen!

Hier in ieder geval de foto's:

Afbeelding
Koningin met drie grote larven

Afbeelding
Larf onder de microscoop: De kop is afgebroken van de rest van het lijf, maar duidelijk zichtbaar zijn de haren op het lijf en de flinke kaken van de larf. Onder de microscoop doet het me denken aan de larven van roofkevers.

Afbeelding
Zo ver mogelijk ingezoomd op de kop. Helaas niet hele goede kwaliteit, maar ben blij dat ik het uberhaupt op de foto heb kunnen krijgen :)
"Ants will rule the world" - Darkant
Plaats reactie