Watersloot

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
maxvandersijp
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 juni 2008

Watersloot

Bericht door maxvandersijp »

Hallo allemaal,
Een tijdje geleden was ik in Artis.
En ja :P hetgene wat me het meeste boeide waren de mieren die ze daar hadden. Met namen de Parasolmieren (bladsnijdermieren), en de manier waarop ze te zien waren: in een compleet dichte plastic bak (1m x 1m x 1m), met daarin een eiland van 80cm x 80cm, en daaromheen dus stromend! water. Op het eiland dus een groot, geheel van bladeren gemaakt nest en krioelende mieren, en ook een tunnel, die onder het water doorgaat, 10m een leuning volgt om in een ander deel uit te komen waar ze dus bladeren gevoerd krijgen (die ze door de doorzichtige tunnel terug naar het nest nemen). Een heel mooi spektakel, en nog beter: er leken nauwelijks doden/verdronken mieren in het water te zitten, en ook weinig zelfmoord plegende miertjes aan het waterrand.
Het is op zich niet moeilijk na te doen, en ik denk toch wel uitbraak veilig (zeker als het stroomt!)...
of zouden ze zich zonder enig benul het water instorten?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Watersloot

Bericht door Mika »

Ik heb die methode nog al eens gezien met parasolmieren, en er zijn er wel degelijk die in dat water vallen en verdrinken. Ik neem aan dat de lijken er geregeld uitgevist worden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Watersloot

Bericht door XToF »

Het aanleggen van een watergracht is een mogelijke manier om zich te verzekeren tegen uitbraak van de kolonie. Ikzelf heb er ook in de eerste jaren dat ik bezig was met deze hobby mee geëxperimenteerd. Toch ben ik daar vrij snel van afgestapt wegens de volgende redenen:
  • Er zijn veel praktische, minder omslachtige uitbraakmethoden voor handen
  • Er vielen geregeld mieren (Lasius-soort) in het water
Plaats reactie