Hallo

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Nish
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 april 2012
Gender:
Leeftijd: 22

Hallo

Bericht door Nish »

Hallo

Mijn naam is Yoran en ben 10 jaar. Ik wil heel graag een mierenkolonie hebben. Mijn mama vind het zielig en mijn stiefpapa vind het vies dat ik altijd in de tuin beestjes aan het zoeken ben en in potjes doe. Mijn mama deed zelf als klein meisje en nu zaagt ze pff. Ik mag wel van haar een mierenkolonie houden als ik het goed doe en eerst alles op zoek wat ik moet doen. Ik heb al heel veel gelezen op de forum samen met mijn mama maar ik kan niet kiezen tussen 3. Wat kan ik het best kiezen? messor barbarus of camponotus ligniperda of formica fusca? De lasius niger koningin ga ik deze zomer zelf proberen te vangen.

groeten Yoran
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door Floris »

Welkom op het forum, Yoran!
Voor beginners raden we Lasius niger, Formica fusca of Myrmica rubra aan.
Messor barbarus en Camponotus ligniperda zijn wat gevoeliger.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Hallo

Bericht door efbi »

Welkom!
In het geval van een Camponotus sp. is Camponotus Vagus meer aan te raden voor beginners. ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Nish
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 april 2012
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hallo

Bericht door Nish »

bedankt :) ik wil toch heel graag barbarus en mijn mama wil mij helpen en in de zomer gaan we hier een lasius niger konigin zoeken
mijn mama zegt dat ik nog moet wachten omdat kalita nu geen mieren met post doet :(
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallo

Bericht door SirLenz0r »

Welkom,
Ik durf je moeder bijna niet tegen te spreken, maar kalytta heeft mij in februari al mieren (ook messor barbarus) verstuurd, ze worden goed ingepakt
Ants never lend, ants never borrow.
Nish
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 april 2012
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hallo

Bericht door Nish »

Hallo

Ik ben de mama van Yoran en heb op de site van Kalytta iets anders gezien : Houdt u er rekening: De verzending kan worden uitgevoerd pas weer na 02.05.2012. We stellen uw begrip. Stond deze vermelding er doen ook?

Yoran vond het trouwens grappig dat je zei dat je mij bijna niet durft tegen te spreken. Hij zei van "Die kent je zeker mama ?!

Ik ga me nu niet verder tussenkomen want volgens reglement mag ik dit niet doen dus sorry teamleden :oops:
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallo

Bericht door SirLenz0r »

Haha

Mama's tegenspreken is bijna nooit slim,
dat blijkt ook wel, want ik had inderdaad de melding niet gezien.
Ik dacht dat je meer bang was voor de kou o.i.d.

Hij is vast gewoon twee weekjes op vakantie :)
Bij Antstore zou je ook kunnen bestellen, daar heb ik ook messor barbarus besteld.
Antstore is ietsje zakelijker (van Kalytta krijg je nog van die 'gezellige' persoonlijke mailtjes terug), maar de mieren die ik daar heb besteld doen het tot nu toe beter dan die van Kalytta.
Voordeel daar is ook dat je wat meer benodigdheden zou kunnen meebestellen als je dat nodig vind.
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hallo

Bericht door ProXi »

Hallo Yoran en mama van Yoran,

Beide welkom op dit forum.
Als je zou moeten kiezen tussen: Messor barbarus of Camponotus ligniperda of Formica fusca, dan zou ik in het begin kiezen voor Formica fusca.

Messor barbarus is een soort die toch wel vraagt om de nodige aandacht. Ten eerste moet de kolonie worden verwarmd door middel van warmte matjes.
Daarnaast is deze soort erg schrikkerig. Vooral in de startfase van de kolonie kan dit tot problemen leiden, omdat storen tot veel stress leidt. Hierdoor kan de koningin haar broed opeten. De stress kan zelfs leiden tot haar dood. Juist bij wat jongere mensen is het misschien lastig om de kolonie heel veel rust te geven. Dat verschilt natuurlijk per persoon.
Daarnaast kan dit soort ook graven in Ytong. Daar moet dus ook rekening mee gehouden worden. Je kan ze ook houden in een zandnest, alleen zie je dan een stuk minder. Houdt je ze in een Ytong nest dan moet je dus zorgen dat het nestgedeelte afgesloten wordt door middel van glas of plexiglas. Tevens sterven ze als ze in contact komen met vloeistoffen. Je moet dus alles met watjes aanbieden. Ook moet je de vochtigheid van het nest goed reguleren. Er moeten hele droge gebieden zijn voor de zaden die ze eten en ook vochtige plekken.

Camponotus ligniperda is ook een soort die niet heel eenvoudig is. Dit soort is ook zeer stressgevoelig. Je kan dus zeker als de kolonie heel klein is, ze niet vaak storen, dus ook niet zien hoe het ermee gaat. Je moet ook zeer veel geduld hebben met dit soort. De ontwikkeling van ei tot mier duurt heel lang en voor je een kolonie hebt duurt het dus ook wel erg lang. Daarnaast kunnen ze ook erg kieskeurig zijn wat betreft het aanbieden van voedsel. Veel mensen die dit soort hebben verwarmen ze ook.

Het voordeel van Formica fusca of Lasius niger kolonie is dat deze kolonies zich snel ontwikkelen. Na een jaar heb je dan ook al echt een kleine kolonie. Deze soorten hoef je ook niet te verwarmen en kan je dus gewoon op kamertemperatuur houden. Ze zijn ook niet heel erg stressgevoelig. Ze reageren wel al je ze stoort. Maar het broed wordt niet opgegeten en de ontwikkeling gaat gewoon verder. Je kan dus vaak kijken en je hoeft minder geduld te hebben. Daarnaast nemen ze voedsel makkelijk aan. Dit zijn dan ook echte beginnerssoorten.
Plaats reactie