Horizontaal Beton Nest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Horizontaal Beton Nest

Bericht door Roschambo »

Hallo,

Afbeelding
Ik ben vorige week donderdag begonnen met het maken van een nest van beton. Ik heb voor beton gekozen omdat ik beton een gaaf materiaal vind.
Ik had bij de glashandel een stuk glas gekregen van 21 bij 39 cm. Ik dacht dit kan ik mooi gebruiken voor mijn nieuwe Formicarium. Omdat het een nest is waar de Messor barbarus kolonie vanaf een vroeg stadium in gaat wilde ik ook een matige klein deel bevochtigen zodat niet alle zaden zouden gaan kiemen. Zoals jullie allemaal weten laat beton minder makkelijk water door dan bijvoorbeeld een Ytong blok. Het nest zal ook met de kolonie mee groeien. Ik heb een brede hoofd gang met daaraan takken extra gangen. De mieren zullen zelf uit moeten gaan breiden. Ik had de hoofd gang beter aan een kant kunnen maken zodat ik er vanaf de zijkant schotten uit zou kunnen halen. Maar aangezien ik hem al gemaakt heb en ik er wel tevreden mee ben laat ik het zo. Misschien vul ik de gangen nog wel met kleine steentjes zodat ze zelf uit kunnen breiden als ze meer ruimte nodig hebben. Ook zou ik op sommige plaatsen ytong stukjes kunnen plaatsen zodat ze daar doorheen moeten graven. Maar ik weet niet hoe goed dit voor ze is. Ik heb als buitenverblijf een bakje van de Ikea gehaald. Het beton moet nog uitharden omdat ik het vrijdag gestort heb ik zal de mieren er op z'n vroegst over een week in zetten.

De beschrijving:

Benodigdheden:

- Glasplaat
- Beton
- Klei (rivierklei heb ik gebruikt 5 euro voor 10 kilo)
- plastic bak voor buitenverblijf
- boor
- Plastic folie
- Emmer
- Planken (voor bekisting)
- Iets om beton mee te mixen zelf heb ik een plankje gebruikt
- schroeven

Werkwijze:
Maak eerst een tekening waarop je de layout van nest maakt. Zodat je weet hoe je het nest ongeveer gaat maken.
Afbeelding

Wikkel het glas in met plastic folie zodat er geen beton aan het glas gaat plakken waardoor het glas zou kunnen gaan barsten.
Het is slim om een het glas wat breder te maken door er wat tape op de randen te plakken. Zelf had ik dat niet gedaan maar dan krijg je hem er later nog wat makkelijk in en uit.
Plak de klei op het folie op het glas in de vorm van de kamers en gangen die je hebt ontworpen. Overal waar klei zit zit straks lucht.
Zorg er voor dat er een plek is waar je straks water in kan gooien zodat je nest bevochtigd kan worden. Deze moet buiten de rand van het glas komen zodat je er ook water in kan stoppen.
Het is moeilijk om je ontwerp precies na te maken. Ik heb ervoor gezorgd dat er 1 hoofd gang is. Deze kun je afsluiten en zo kan je nest meegroeien met de kolonie.

Timmer een bekisting van hout op een vlakke ondergrond, hoe vlakker de grond hoe mooier de afwerking straks. De bekisting maak je ongeveer 4 cm breder dan het glas want dan is je glas mooi ingelegd als het geheel af is.
Ik heb zelf gekozen ook het buitenverblijf op het beton te zetten. Dus als je dat wil moet je daar ook rekening mee houden zodat je buitenverblijf ook past.

Leg de glasplaat op de bodem van de bekisting. Boetseer nog een gang naar je buitenverblijf eraan.
Ik heb ook in alle scherpe hoeken klei gedaan zodat de randen van het beton straks niet zo scherp zijn(het is ook bijna onmogelijk de randen scherp te maken omdat het beton deze hoeken moeilijk zal vullen).
Afbeelding
Ik heb een 20 kilo zak beton gehaald en die heb ik in z'n geheel gemixt. Op de verpakking staat hoeveel water er bij moet.
Afbeelding
Gooi het beton voorzichtig over de mal van klei en tik het een beetje aan met een stokje om de luchtbellen eruit te halen.
Als je een schuurmachine heb is het verstandig deze hard tegen de wanden van de bekisting te duwen zodat de luchtbellen eruit getrild worden.
Strijk de bovenkant (wat straks de onderkant word) glad zodat hij straks goed kan liggen.
Afbeelding
Laat het geheel een aantal dagen staan zodat het beton kan uitharden. Ik heb na 3 dagen de bekisting eraf gehaald.
Afbeelding
Het kost een beetje moeite om het glas eruit te halen maar wees echt heel voorzichtig. Van die glazenzetter zuignappen zouden handig zijn.
Afbeelding
Op de foto wijs ik naar de gang die naar het buitenverblijf loopt.
Afbeelding

Alleen de klei er nog uit halen. Dit kwam er bij mij wel makkelijk uit omdat het iets gekrompen was. De resten heb ik weggespoeld met een oude tandenborstel onder de douche.
Afbeelding
Er zat jammer genoeg een luchtbel tussen het watertrogje en een van de kamers, deze ga ik herstellen met een beetje tegel lijm.
Afbeelding
Het bakje komt van de ikea en ik heb met de handzaag de pootjes er onder uit gezaagd en met de boormachine het gat gemaakt waar ze door naar binnen kunnen, het gat heb ik groter gemaakt met de decoupeerzaag. De barst die in het plastic op de bodem zit komt door het boren. Boren in deze bakjes moet je heel erg voorzichtig doen.
De gangen en kamers vul je met klein grind zodat ze zelf uit kunnen breiden.

Wat zou ik anders doen:

Volgende keer maak ik de hoofd gang aan 1 kant van het beton zodat ik de compartimenten zelf kan vergroten.
Volgende keer maak ik het watertrogje meer naar de begin area toe. Nu zit hij in het midden dus krijgen de mieren op het begin niet zo veel water.
Volgende keer zou ik de folie om het glas wat strakker trekken en het glas verbreden met tape.



Vragen en opmerkingen zijn welkom.

Groetjes,

Roschambo
Laatst gewijzigd door Roschambo op 18 apr 2012, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Horizontaal Beton Nest

Bericht door Floris »

Hoe groot is het nest? Op een foto is dat moeilijk te zien.
Hoe diep zijn de gangen?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Horizontaal Beton Nest

Bericht door Roschambo »

Afbeelding
Het mierennest is zo groot als op deze foto, ik heb er een cola flesje en een zakmes opgelegd als referentie. Het nest is 60 cm lang en 25 cm breed. De dikte van het beton is ongeveer 7 cm. De gangen zijn altijd dieper dan 1 cm en ook altijd minstens 1 cm breed. Het glas dat er in ligt is 4 millimeter dik. De gangen en kamers liggen allemaal minimaal 5 millimeter van de rand van het glas.

Roschambo
Laatst gewijzigd door Roschambo op 19 apr 2012, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Horizontaal Beton Nest

Bericht door Floris »

Door de diepte van de gangen heeft je nest heeft een enorme inhoud (ten opzichte van de grootte van mieren).
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Horizontaal Beton Nest

Bericht door Roschambo »

Floris schreef:Door de diepte van de gangen heeft je nest heeft een enorme inhoud (ten opzichte van de grootte van mieren).
Maar als ik onder een stoeptegel kijk waar gangen van gewone lasius niger onder zijn gegraven zijn deze ongeveer gelijk aan de grote van de gangen die ik hier heb gemaakt.
Ik heb in Zuid Frankrijk deze foto genomen
Afbeelding
Op dit forum is mij verteld dat dit een messor barbarus kolonie is. De mieren die ik heb, hebben alleen niet zo'n fel rode kop. Maar ik heb dan ook nog geen majors.
Maar de rede voor deze foto is dat deze mieren hier volgens mij een pruimen pit hun gang in slepen. De pruimen pit is veel groter dan de gangen die ik heb gemaakt. Ik zou eerder denken dat de gangen te klein zijn dan te groot.
Maar ik kan natuurlijk fout zitten.
1x Messor Barbarus
Plaats reactie