Bijplaatsen Myrmica Rubra gynes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reticula
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mei 2012
Locatie: Stein, Limburg (NL)
Gender:
Leeftijd: 31

Bijplaatsen Myrmica Rubra gynes

Bericht door Reticula »

Dag allemaal,

Enige tijd geleden (medio mei) heb ik een Myrmica Rubra nest opgegraven. In mijn formicarium had ik 2-3 koninginnen zitten, echter is er me eentje gestorven, waardoor er nu nog maar 1-2 gynes in het nest zitten. Graag had ik dit aantal vergroot, om de kansen van de kolonie te versterken.

Het nest waaruit ik gerooft heb (onderkant van een beeldje dat op aarde stond), vertoonde een tijdje geen activiteit meer m.b.t Rubra's (daar er wel enkele Lasius Niger werksters te zien waren) maar vandaag zag ik dat er weer massa's rode mieren te zien waren.

Nu is mijn vraag als volgt: Is het mogelijk om nógmaals uit de originele vindplaats enkele koniniginnen op te vissen en deze geaccepteerd laten worden door de mieren in mijn formicarium? Of is na verloop van tijd wellicht de geur van het nest/de mieren zo veranderd dat ze herkent worden als vijanden, en ze aangevallen worden?

Ik houd natuurlijk in de gaten of er geen nieuwe koninginnen uitvliegen, maar dit is op heden nog niet gebeurd en als ik de kans mis om deze te vangen, zal ik moeten zoeken naar een andere oplossing...

Heeft iemand een idee?

Groetjes!
  • Camponotus Vagus
  • Messor Barbarus
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Bijplaatsen Myrmica rubra gynes

Bericht door boboy123 »

hoelang zijn ze al weg van het originele nest
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
Reticula
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mei 2012
Locatie: Stein, Limburg (NL)
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Bijplaatsen Myrmica rubra gynes

Bericht door Reticula »

boboy123 schreef:hoelang zijn ze al weg van het originele nest
"Medio mei";)
  • Camponotus Vagus
  • Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Bijplaatsen Myrmica rubra gynes

Bericht door Phantom »

Probeer het met één gyne. Als die niet gelijk wordt aangevallen kan je meerdere gynes proberen. In de natuur worden onbekende gynes ook aan de kolonie toegevoegd na de bruidsvluchten, al weet ik niet zeker of dit ook werkt eenmaal ze een kolonie hebben. Ik zou geen werksters proberen toe te voegen, ik weet niet hoe het daar mee zit.
Gebruikersavatar
Reticula
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mei 2012
Locatie: Stein, Limburg (NL)
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Bijplaatsen Myrmica rubra gynes

Bericht door Reticula »

Ik heb enkele uren geleden een opgeviste gyne toegevoegd aan de kolonie. Ze werd echter na een poosje "aangevallen" in de zin dat meerdere mieren haar vast namen met hun kaken en haar de hele tijd vastgepint hielden/rondsleepten (hoewel ze niet zo aggresief leken als bij een prooidier, volgens mij werd ze ook niet echt gestoken). Na enkele uren geen verschil te hebben gezien, heb ik het arme diertje maar apart gezet even, ze ziet er erg zwakjes uit.

Iemand enig idee? Word gewoon niet geaccepteerd dus?
  • Camponotus Vagus
  • Messor Barbarus
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Bijplaatsen Myrmica rubra gynes

Bericht door boboy123 »

ik heb het ook geprobeerd maar wert ook niet egt aan gevallen maar gewoon buiten gegooit :?
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Plaats reactie