Alternatief reageerbuisje???

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Alternatief reageerbuisje???

Bericht door AlmeloRW »

Ik kwam een filmpje tegen van iemand die uitleg gaf over het verschonen van reageerbuisjes met daarin een gyne met eieren of met eieren/larven/poppen.
Verderop in het filmpje liet deze persoon een alternatief zien voor mensen die geen reageerbuisjes hebben of er moeilijk aan kunnen komen. Zoals hij het uitlegt zou dit ook wel een leuke manier zijn om een startende kolonie te houden ;)
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door Lvet »

Hoewel reageerbuisjes toch praktischer lijken, moet ik zeggen dat deze methode zelfs een aantal voordelen lijkt te hebben:
- je kan blijven bevochtigen zonder dat de koningin hoeft te verhuizen
- beter zicht op de kolonie zolang er geen krassen op het hoesje komen

Ik denk dat deze methode wel eens handig zou kunnen zijn als je wil onderzoeken/fotograferen/filmen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door AlmeloRW »

Het is (denk ik) zelfs een betere manier als je meerdere (kleinere) kolonies houden wilt. Je zou ze dan simpelweg gewoon kunnen opstapelen. Of ze zelfs in een soort van cd rek kunnen doen wat zelfs een beetje ruimte tussen de cd hoesjes zou creeeren.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door pjpj002 »

Ik heb het al geprobeerd en het gaat redelijk goed,alleen zal het moeilijk zijn als de kolonie groter word en je meer plaats moet maken.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door AlmeloRW »

Waarom dan?? Als je dat cd hoesje hebt bijv. en je hebt al een ytong nest gemaakt. Dan is het alleen nog maar een kwestie van een buitenwereldje hebben die groot genoeg is dat je het cd hoesje erin leggen kan. Dan denk ik haast dat ze wel verhuizen gaan naar het ytong nest. helemaal als je het cd hoesje open neerzet.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door pjpj002 »

als je het cd doosje openzet gaat er grote paniek ontstaan .
Maar je kan gewoon het watje weg halen en ze er rustig uit laten komen in een buiten wereld met y-tong nest bedenk ik me nu.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door ANThousiasteling »

Deze oplossing werkt goed als je een gyne hebt die nog geen kolonie heeft opgestart. De vochthuishouding is geregeld en de gyne kon ongestoord eieren leggen. Zodra er echter werksters rondlopen moet je ook levend voer gaan geven alsook suikerwater. Als er maar weinig werksters rondlopen dan ben je nog wel instaat om via een gaatje in het cd hoesje snel een vliegje te geven om dan het gat weer snel te dichten met een watje, je hebt al snel een 2de gat nodig voor het suikerwater anders vermengt het suikerwater zich met de vliegjes en krijg je een kliederboel. Het probleem is echter dat je op een gegeven moment een ophoping van afval hebt in het nest dat niet door de werksters kan worden afgevoerd. Het doosje openen is ook niet wijs want dan zal de hele kolonie in paniek over naar toe rennen en dus buiten de watten muur komen waardoor je het hoesje niet meer kunt sluiten zonder werksters buiten de kolonie te sluiten. Deze zullen dan sterven en daarmee verlies je bij iedere keer dat je het hoesje moet openen een flink deel van je kolonie.

Een ander probleem is dat als de kolonie echt groter wordt (in zo'n cd hoesje is ruimte voor honderden werksters) en bestaat uit 30 tot 50 werksters het ook niet meer mogelijk zal zijn om door het gaatje voedsel toe te dienen omdat er direct werksters door het gaatje naar buiten zullen kruipen met alle gevolgen van dien. Terug stoppen van ontsnapte werksters zal onmogelijk zijn. Je stopt er 1 weer in en er ontsnappen er weer 3. Hopeloos dus. Daarnaast moet je nieuwe buitenwereld groot genoeg zijn om zo'n heel hoesje te kunnen bevatten en dat is niet altijd mogelijk of wenselijk. Deze oplossing is dus volgens mij echt alleen geschikt voor mensen die geen reageerbuisjes hebben en die heel graag een beginnende kolonie willen huisvesten en die bereid zijn voor zo'n kolonie al direct een Ytong nest met relatief grote buitenwereld te maken.

Ik heb op dit moment 15 startende (juli 2012) kolonies Lasius niger zitten in reageerbuisjes zitten. Deze kolonies van 30 a 50 werksters groot hadden net zo goed in een cd hoesje kunnen zitten ware het niet dat je dan verplicht bent om ze na een vrij korte tijd uit het hoesje te halen en ergens anders in onder te brengen bijv. een Ytong nest. Nou dat is mij te veel werk terwijl de buisjes zelf nog meer dan genoeg ruimte hebben voor vele werksters meer.

Ik heb er dus voor gekozen om bakken van de chinees te kopen (deksel en hoog bakje voor 50 cent...wel in verhouding een beetje duur maar goed). Ik neem een deksel en snij daar een vierkant uit van 5 x 5 cm. 1zijde snij ik niet helemaal door waardoor je een soort klepje krijgt die open en dicht kan. Om dit vierkante gat smeer ik fluon. Daarna neem ik het buisje en plak deze met plakband op de bodem vast zodat het buisje niet gaat rollen. Ik neem een drinkrietje, knip deze in stukken van 2 cm. en trek het watje uit het buisje. Dan stop ik het watje incl. zo'n stukje riet terug in de opening. Ik doe de deksel met plafluon op de bak en klaar is kees.

Door het klepje kan ik vliegjes en suikerwater geven, de mieren kunnen wel uit het buisje maar niet uit de bak. Door de afsluiting door het watje droogt het buisje niet snel uit en de mieren kunnen van alles mee naar binnen slepen door het rietje maar ook de rotzooi weer afvoeren die ik dan weer via dat klepje kan opruimen. Tevens kun je de bakken mooi stapelen. Ook is het plafluon makkelijk te vernieuwen als dit nodig blijkt te zijn. Zo kun je wachten tot de kolonie enkele honderden werksters groot is alvorens een Ytong nest te bouwen. Nieuwe buisjes zijn via het 5 x 5cm. grote klepje ook toe te voegen en te verwijderen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door mier »

Reageerbuisjes zijn echt briljant,maar voor iemand die niet aan die buisjes kan komen is een CD hoesje ook niet slecht.
Ze moet er gewoon 2 gaten in boren,1 bovenop en 1 op een plek waar zo'n doorzichtig slangetje in kan.
Het slangetje leid dan naar de buitenwereld en het andere gat is voor het bevochtigen van het watje,dat onder het gat moet komen.De buiten wereld moet wel groot genoeg zijn dat je er later eventueel een brug in kan plaatsen.
Dan kan je via de buitenwereld voedsel en suikerwater aanbieden, en hoef je het hoesje niet open te doen.
Hier kan je dan je kolonie in houden als je geen reageerbuisjes hebt.

Mier ;)
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door ANThousiasteling »

Reageerbuisjes zijn met grote regelmaat te koop bij leden op dit forum. Vraagt en gij zult kunnen kopen....voor een zacht prijsje.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door mier »

ANThousiasteling schreef:Reageerbuisjes zijn met grote regelmaat te koop bij leden op dit forum. Vraagt en gij zult kunnen kopen....voor een zacht prijsje.
Dat weet ik.
Ik wou gewoon even aantonen dat het ook een oplossing kan zijn.
Alhoewel de reageerbuisjes heer en meester zijn in de mieren hobby.
Toch denk ik dat die CD hoesje's ook niet zo heel erg slecht zullen zijn hoor.
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door pjpj002 »

Ja klopt ik heb het zelf geprobeerd en het lukt aardig goed je kan het ook altijd bevochtigen. :D
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Alternatief reageerbuisje???

Bericht door mier »

pjpj002 schreef:Ja klopt ik heb het zelf geprobeerd en het lukt aardig goed je kan het ook altijd bevochtigen. :D
Ja,want voordat ik de gyne in winterslaap doe,geef ik de gyne een nieuw buisje.
En meestal heeft de gyne dan pas larfjes.
Meestal bij het verhuizen gaat er broed verloren.
Dus dat is dan weer een voordeel.
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
Plaats reactie