Ytong Coating

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Ytong Coating

Bericht door jeroenbeekman »

Ik zit al een tijdje een beetje te brainstormen over een soort van coating voor Ytong.
Dat stof van dat ytong is namelijk een ramp. Hebben jullie misschien een idee? Ik zat te denken aan een rubberachtige verf?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong Coating

Bericht door Floris »

Het zou ook goed van pas kunnen komen om ongewenste verdamping van water tegen te gaan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Ytong Coating

Bericht door ANThousiasteling »

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld "met het stof", ik heb totaal geen last van stof alleen tijden het hakken en breken in het blok maar dat is maar tijdelijk. Waar wil je de coating voor gebruiken en in welke fase van je nest bouw?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Ytong Coating

Bericht door jeroenbeekman »

Ik zou de gangen willen coaten. Messor barbarus bijt na verloop van tijd bijvoorbeeld door Ytong. Dat zou een voordeel kunnen zijn. Maar ook om gewoon de gangen mooi glad te krijgen.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Ytong Coating

Bericht door ANThousiasteling »

Gangen coaten betekend dat je wel af bent van het stof dat ontstaat door het bijten van de werksters in het Ytong maar dan ben je ook de vochtdoorlatendheid van Ytong kwijt waardoor een nest niet meer te bevochtigen is. Dat lijkt mij een erg groot nadeel. Floris toepassing vervalt hier dan ook mee als je gangen gaat coaten. Ik denk dat Floris een coating aan de buitenzijde van het Ytong blok bedoelt zodat vocht in het blok niet meer zo snel ontsnapt. Daarnaast mag die verf geen giftige stoffen bevatten waardoor de kolonie het loodje legt....alhoewel dan ben je wel van het gebijt in je Ytong nest af...dat klinkt zo gek nog niet :D
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong Coating

Bericht door Floris »

Ik bedoel inderdaad een coating aan de buitenkant van het nest. De binnenkant is juist van Ytong om het nest vochtig te houden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Ytong Coating

Bericht door ANThousiasteling »

Als het Ytong blok volledig met (plexi)glas wordt ingepakt ben je welliswaar niet van het gebijt af maar wel van het vochtverlies.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Ytong Coating

Bericht door wouter1 »

Wat dachten jullie ervan om de gehele buitenkant in te smeren met een epoxy of botenlak in te smeren (smerig spul als het nat is maar zodra het uitgehard is geeft het geen nare stoffen meer af) dit wordt ook gebruikt in de aquarium wereld. Denk alleen dat omdat ytong zo poreus is je vrij veel nodig zult hebben.
een andere optie is van dat vloeibaar dakleer? tis alleen een smeerwerkje. Dit dakleer zou ook geen stoffen meer vrij mogen geven na volledige uitharding
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Ytong Coating

Bericht door jeroenbeekman »

Ja het zou inderdaad een probleem worden voor de bevochtiging.

Bedankt voor het meedenken.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Ytong Coating

Bericht door ANThousiasteling »

Ik ben opzoek naar een oplossing voor het gebijt van Messor (en andere soorten) in Ytong. Misschien heb ik een oplossing. Ik kom daar in de nabije toekomst nog even op terug.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Ytong Coating

Bericht door Lvet »

Wat dachten jullie van tegellijm (voor badkamers, maar wordt ook in de aquarium- en terrariumwereld gebruikt). Ik heb er wel eens een achterwand mee gemaakt: heel makkelijk te gebruiken spul, wordt aardig hard en volgens mij ook prima te kleuren met pigment. Ik weet echter niet of Messorsoorten hier doorheen kunnen bijten.Ik weet ook niet hoe het zit met de waterpermeabiliteit. Zelf ben ik alleen van plan om er een buitenwereld mee te creëren.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Ytong Coating

Bericht door ANThousiasteling »

Dit topic was opgestart om te bespreken of er een coating is die gebruikt kan worden in het nest zelf (gangen en kamers) die zo hard zou zijn dat Messor er niet doorheen zou kunnen bijten. Mijn mening is dat zodra iets zo hard is dat Messor er niet meer doorheen kan bijten dit ook automatisch betekend dat de vochtdoorlatendheid in het gedrang komt of bestaan er materialen die wel vocht doorlaten maar niet kapot gebeten kunnen worden? Mij zijn ze nml. onbekend. Als het gaat om de bodem van je buitenwereld dan kun je net zo goed beton gebruiken. Dit is knetterhard, nog enigszins vocht doorlatend, heeft een grijze kleur en kan in vele vormen verwerkt worden. Andere niet vocht doorlatende harde materialen zouden ook gebruikt kunnen worden.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Ytong Coating

Bericht door Lvet »

Messorsoorten hoeven niet heel vochtig. Stel dat tegellijm wel een beetje doorlatend is, maar dat Messor barbarus er niet doorheen kan graven. Dan is het wel geschikt als coating. Maar je hebt gelijk, beton is harder en laat wel een beetje vocht door. Is beton dan niet geschikt als coating?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong Coating

Bericht door Floris »

Ik weet niet of je het ziet als een coating, maar zeer dun metaalgaas is sterk genoeg, maar laat wel water door.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Ytong Coating

Bericht door ANThousiasteling »

Hoe bedoel je Floris? De opzet is dat bijv. Messor niet meer in de gangen gaat zitten bijten. Bedoel je dan dat je zeer fijn metaalgaas in de gangen wilt aanbrengen? het lijkt mij erg lelijk om te zien en extreem arbeidsintensief om aan te brengen. Ik zal het waarschijnlijk wel verkeerd begrepen hebben maar ik lees graag jou uitleg.

Als je een nest in een Ytong blok maakt dan zou je misschien het bijt probleem kunnen oplossen door de gangen en kamers wat ruimer kunnen uithakken en deze dan later bekleden met beton in de verhouding 1:3 (cement-zandmengsel). De gangen en kamers worden dan weer wat smaller en grilliger van vorm en de kleur van het nest is dan niet meer wit maar grijs. Zowel de zwarte mieren als het lichtgekleurde broed is dan goed zichtbaar en beton in de verhouding 1:3 laat nog goed water door maar is aanmerkelijk harder dan het Ytong zelf.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie