Aziatische Oecophyla smaragdina

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door ANThousiasteling »

Hoi Mika en andere lezers,

Ik heb even wat hulp van jou/jullie nodig. Ik heb op dit moment een Oecophyla kolonie maar dan de Aziatische vorm uit Thailand (groene gyne en bruine werksters). Het gaat niet zo goed met de kolonie en ik ben op dit moment een beetje ten einde raad. De kolonie was eerst zo'n 35 werksters groot maar dat aantal loopt erg snel terug. Ik vindt de kolonie ook erg kieskeurig wat voer betreft, ik heb het gevoel dat ze van alles aanpakken maar niets echt eten. Krekels, morio wormen en meelwormen laten ze helemaal links liggen, fruitvliegen pakken ze wel maar ik krijg niet het idee dat ze ze op eten. De hoeveelheid broed loopt snel terug.

Naast commentaar op het boven genoemde zou ik jullie/jou graag een paar vragen willen stellen.

1. Bij welke temp. houd jij de kolonie en zijn er nog dag en nacht verschillen qua temp.?
2. Wat zou jij deze kolonie van deze grote (nu zo'n 15 werksters) aan eten geven, hoeveel en hoe vaak?
3. Hoe regel jij de luchtvochtigheid?
4. Heeft deze soort daglicht nodig om zich te ontwikkelen?
5. Jij hebt de Australische variant maar heb jij ook ervaring met de Aziatische variant?

Ik hoop snel iets te horen.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door Mika »

ANThousiasteling schreef:1. Bij welke temp. houd jij de kolonie en zijn er nog dag en nacht verschillen qua temp.?
Je houdt ze best warm. Ze kunnen tot 28°C gemakkelijk aan. Ik weet niet meer wat de maximum temperatuur was voor het broed. (31°C).
In elk geval een veel snellere groei van de larven bij een iets hogere temperatuur. Bij mij staan ze in de garage, op een warmtemat (zoals bij mijn aziatische kolonie). Ze staan eigenlijk te koud: er sterven soms volwassen werksters van de koude, op het onverwarmde gedeelte. Als ik er een 100 Watt spot op zet, worden ze meteen weel actiever.
ANThousiasteling schreef:2. Wat zou jij deze kolonie van deze grote (nu zo'n 15 werksters) aan eten geven, hoeveel en hoe vaak?
Niet zoveel. Je kan beter maar blijven proberen met fruitvliegjes, en kleine beetjes suikerwater of honingdauwsurrogaat.
ANThousiasteling schreef:3. Hoe regel jij de luchtvochtigheid?
Ze weven zelf de buisjes dicht, en de buisjes met waterreserve staan vlak boven het warmtematje. het moeilijke is dat je larven niet genoeg groeien zodat ze kunnen weven. Best geef je ze een klein buisje, dat je bij een wand zet, zodat het water niet te snel verdampt, en blijft hangen in het buisje. Als dit niet lukt wordt het moeilijk, want ze verhuizen moeilijk in deze grootte.
ANThousiasteling schreef:4. Heeft deze soort daglicht nodig om zich te ontwikkelen?
Ik denk het niet.
ANThousiasteling schreef:5. Jij hebt de Australische variant maar heb jij ook ervaring met de Aziatische variant?
Ik heb nog een blog bij Oecophylla.
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door ANThousiasteling »

Mika bedankt.

In de opzet die ik had gemaakt voor deze kolonie had ik zeer waarschijnlijk niet genoeg controle over de temperatuur en de luchtvochtigheid. Ik heb nu een laatste noodgreep toegepast in de hoop het tij te kunnen keren. Zoals jullie misschien in mijn kennismakings topic hebben kunnen lezen ("Dit ben ik" http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=4241 ) heb ik ook als hobby het houden van tropische Pijlgifkikkers (Dendrobaten) en Daggekko's (Phelsuma).

De glazen bak waar de kikkers en de hagedissen in zitten, is een staande zuil met een lxbxh van 60 x 60 x 115 cm. Deze bak staat op een onderkast van dezelfde omtrek maten en een hoogte van 65 cm. Pijlgifkikkers komen uit de tropen en hebben van nature ook een hoge luchtvochtigheid en hoge temperaturen nodig. Het terrarium is ingericht als een stukje tropisch regenwoud met planten en veel klim mogelijkheden voor de kikkers en hagedissen. Ik bedacht mij dat het misschien een goed idee zou kunnen zijn om het buisje met de Oecophyla kolonie in het terrarium te hangen.

Ik heb alle werksters in het buisje gedaan en afgesloten met een propje watten. Ik heb het buisje even goed schoongemaakt zodat ik er weer goed door heen kon kijken. Toen heb ik met plakband er een nieuw buisje met een vol water reservoir onder geplakt zodat ze eventueel zouden kunnen verhuizen. Hun huidige buisje stond al maanden droog maar ze wilden maar niet verhuizen naar het nieuwe buisje. Deze 2 buisjes heb ik met binddraad opgehangen aan een tak zodat kikkers en hagedissen niet bij het nest kunnen komen (de buisjes hangen dus nu los in de lucht). Via deze binddraad en via wat beplanting die tegen deze buisjes aanhangt (Tillandsia en Ficcus benjamina) kunnen de werksters het buisje verlaten. Toen ik bezig was met het schoonmaken van het reageerbuisje waar ze nu inzitten zag ik dat de gyne zo'n 12 eitjes had gelegd. Zo'n 9 eitjes zijn in de afgelopen dagen uitgekomen en zijn kleine larfjes geworden.

Mijn grote angst met deze opzet was hoe de Gekko's en de Kikkers op deze nieuwe bewoners zouden reageren. Zouden ze de mieren opeten of laten lopen? Het was dus een grote gok die ik nam maar ik had gewoon geen andere keus. Het was erop of eronder. Zover ik heb kunnen observeren laten de kikkers en de gekko's de mieren met rust. Ze komen soms erg geïnteresseerd kijken als er over en tussen de beplanting ineens een paar bruin/oranje werksters komen lopen maar ze ondernemen geen actie om tot de aanval over te gaan. De werksters lopen vaak met de kaken wijd opgesperd en met opgeheven achterlijf door de bak. Het is echt een fantastisch gezicht om deze mieren in hun natuurlijke omgeving te zien lopen. Van tak naar tak en van plant naar plant. Ineens zag ik ook veel meer typisch Oecophyla mieren gedrag.

Ze nemen levend voer nog steeds nagenoeg niet aan, maar goed de larven zijn ook nog maar heel klein dus misschien is er geen behoefte aan bouwstoffen en komt dat later als de larven groter zijn. Zodra het terrarium van zo'n 22 graden 's nachts naar 26 graden overdag gaat zie je de werksters ook actiever worden. 's avonds keren ze allemaal terug naar hun buisje waar de gyne zit, blijven daar de hele nacht om dan in de loop van de volgende ochtend weer het buisje te verlaten en rond te lopen in de bak. Er zijn altijd 2 a 3 werksters die met de kaken wijd open de ingang van het buisje bewaken.

Zodra ik de gelegenheid heb zal ik wat foto's posten.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door Verduveltje »

Klinkt gaaf om de mieren op deze manier te houden in hun "zo goed als mogelijk" natuurlijke omgeving met bijbehorende andere dierensoorten.

zelf als de gekko's de mieren later wel pakken is het nog steeds een cool idee om dit met een kolonie die groot genoeg is om de verliezen te verwerken uit te voeren.

Groet,
Verduveltje
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door Mika »

Met deze mieren moet je op termijn eerder oppassen voor de kikkers.
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_4805.JPG
DSC_4775.jpg
DSC_4773.jpg
DSC_4774.jpg
DSC_4776.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door Mika »

Zeer interessant: het heeft me aan het denken gezet. Mijn kolonie groeit namelijk relatief niet goed genoeg aan: mogelijk heeft het te maken met een te droge lucht. Er is veel sterfte van de volwassen werksters. Ik heb vroeger gelezen dat kolonies daarvan zouden uitsterven, maar dat doen ze niet bij mij, en ik nam aan dat het in orde was...
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door ANThousiasteling »

Met de vraag " heeft deze soort daglicht nodig om zich te ontwikkelen" bedoelde ik eigenlijk "heeft deze mierensoort daglicht nodig om voedsel te vergaren?" Ik heb namelijk gemerkt dat deze mieren heel goed zicht hebben en reageren op bewegingen van voorwerpen of andere zaken binnen een straal van zo'n 15 cm. In eerste instantie hield ik deze kolonie in een setup in een kamer die meestal vrij donker was. Als deze soort alleen gaat jagen als er voldoende licht is (vooral ook omdat ze in de vrije natuur in kruinen van bomen leven waar daglicht rijkelijk voor handen is, en niet zoals veel soorten in het donker onder de grond) dan zijn ze bij mij dus waarschijnlijk verhongerd. Er lag wel voedsel maar de mieren bleven misschien continue in de "nachtstand" staan.

O ja, de kolonie was bij ontvangst ongeveer 35 werksters groot maar is in de "donkere setup" gezakt naar 7 werksters. Erg triest dus. Tot nu toe heb ik in het terrarium geen sterfte meer gehad en de larven ontwikkelen zich zover ik kan bekijken voorspoedig. Als het weer wat beter gaat denk ik dat ik maar eens een blog over deze soort ga bijhouden. De kleine kolonie is nu op een grote zoals je hem meestal ontvangt als je hem bij Kalytta of Antstore zou bestellen. Ik ben zelf erg benieuwd of ik deze zwaar gehavende kolonie weer helemaal op de benen krijg.

Ze vangen nog steeds geen fruitvliegen of andere insecten en als ik met een pincet een fruitvliegje in hun buisje leg pakken ze deze op en werpen hem eruit. Een geplette spin hebben ze wel aangenomen en ze hebben er even mee rondgelopen maar nu ligt het kadaver maar wat te liggen in het buisje. Ze werken de dode spin er ook niet uit. Misschien houden ze hem als een soort trofee zoals mensen koppen van beesten aan de muur hangen. ;)

Ik heb nu met eigen ogen gezien hoe een werkster langs het raam liep en op een afstand van zo'n 20 cm. een hagedis ontdekte waar ze vlak langs moest lopen. Ze kromde haar achterlijf omhoog, kaken wijd open en ze begon schokkerig te lopen (een stukje rennen, kort stil staan en dan weer een stukje verder rennen). Ze liep op een paar centimeter voorbij de Phelsuma maar deze liet de werkster netjes met rust en deed zelfs geen poging om de werkster te volgen. Blijkbaar zeggen de kleur en het gedrag en de houding van de Oecophylla werkster de hagedis genoeg.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door ProXi »

Ziet er mooi uit.
Ik hoop dat je idee gaat slagen.
Als je zoveel moeite ervoor doet, dan verdien je het gewoon dat het lukt!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door Mika »

Qua vochtigheid en warmte moet het nu wel in orde zijn. Blijkbaar werkt de arrogante dreighouding van de mier op de Phelsuma (of is er een andere reden waarom ze niet opgegeten wordt). Ik zou honingdauwsurrogaat aanbieden. Ik geef mijn kolonie nu zoveel als mogelijk, zodanig dat ze bijna nooit meer honger hoeven te lijden. Het bijhouden van prooidieren zie ik ook bij mijn kolonies. Ze likken vooral sappen die uit de prooien naar buiten lekken, je ziet ze nooit echt de prooien openbreken. Mogelijk werkt die methode enkel in een warme, vochtige omgeving.
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door ANThousiasteling »

Nou mensen, het gaat erom spannen. Bij de laatste up date had ik nog 9 werksters, nu heb ik er nog maar 2. Er is veel broed aanwezig maar zijn 2 werksters wel voldoende om het broed te voeden en te verzorgen. Zover ik kan zien zijn de overige werksters gestorven van ouderdom, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Ik heb geen confrontaties gezien met de kikkers of de hagedissen. Mochten ook deze laatste 2 werksters sterven kan de gyne het trucje waarbij ze op haar eigen voedselvoorraad teert nogmaals uitvoeren na de stichting van haar kolonie of is ze bij wijze van spreken nu uitgeput. Ik hoop dat die laatste 2 het heel lang gaan uithouden maar ik ben er bang voor.

Wat voeding betreft is het nog steeds een drama. Als ik fruitvliegen aanbied dan pakken ze deze aan om dan in 1 streep naar de opening van het buisje te lopen en de buit over boord te zetten. Ze houden de fruitvliegjes dus niet vast op als voeding te dienen maar ze dumpen ze direct. Wat moet ik ze in hemelsnaam geven aan voeding en bouwstoffen voor de larven. De larven groeien goed maar zullen ze op tijd de resterende 2 werksters kunnen vervangen of versterken?!
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door ProXi »

Misschien kan je ze de sappen uit meelwormen geven?
Ik weet niet of dit werkt, zelf nooit gedaan.
Het is alleen het enigste wat ik kan bedenken.
Is alleen een smerig klusje. Dat je dus een meelworm doorknipt en met saté stokje dat binnenste gedeelte eruit peutert en dit in het buisje aanbrengt.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door mn »

Ik vermoed dat de mieren zijn opgegeten door de gekko's en kikkers, ik heb testen met mieren als voeding gedaan bij mijn gifkikkers en gekko's. Ik heb zelf ook een koppeltje Dendrobates tinctorius Citronella en deze aten ze met plezier. Ook mijn williamsi's aten mieren. Het risico dat jij wel hebt genomen is dat wanneer zulke mieren het goed gaan doen en in de meerderheid komen, ze wel eens de kikkers durven aanvallen. Tot soms fataal.

Mooie bak heb je daar staan! ;)
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door Mika »

Tsja, hier heb ik weinig aan toe te voegen. Kan je die mieren niet hun eigen verblijf in die bak geven? Geef je ook honingdauwsurrogaat?

Ik was eraan aan het denken om mijn Australische kolonie in een vergelijkbare bak te zetten, maar toen bedacht ik me dat ze hun territorium afbakenen met uitwerpselen... Ik denk er nu aan om hun een plant op eiland in een bak te geven.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Narak
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mei 2012
Locatie: Gennep
Gender:
Leeftijd: 68

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door Narak »

Hoi Anthousiasteling!
Sorry dat ik je bericht niet eerder zag. Ik hoop dat je kolonie nog leeft. Ik ben maandenlang niet ingelogd geweest, vandaar.
Heb je foto's gezien en het ziet er mooi uit, maar heb ook gelijk het probleem gezien; temperatuur. Best is om één kant van het buisje / de buisjes extra te verwarmen, zodat ze kunnen kiezen uit verschillende temperatuur zones. Zo gaat het in het veld ook; er zijn verschillende bladnesten, bij felle zon verhuizen ze naar nesten meer in de schaduw en vice versa.
Mijn nest gaat als een trein met inmiddels duizende werksters en veel broed en ze eten de oren van de kop, op dit moment vooral krekels die ik ze alleen maar voor hoef te houden, levend.
Groet Ben
en succes
Laatst gewijzigd door Narak op 31 dec 2012, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door Mika »

Narak, kan je eens een beschrijving geven van je opstelling: mijn kolonie groeit maar heel traag aan: ik heb het gevoel dat de werksters sterven door de droge lucht...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Narak
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mei 2012
Locatie: Gennep
Gender:
Leeftijd: 68

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door Narak »

Hoi Mika.
Als ik zo eens om me heen hoor, is dit niet de makkelijkste soort,
Zelf heb ik ze in een klein aquarium met op de bodem aquarium grind. Onder het grind ligt een verwarmingskabel zig zag door de bak, maar aan één kant is het onverwarmd, zodat ze een temperatuur gradient hebben. De dichte kant van de buisjes ligt zo goed als op de kabel, als het koud is in de kamer, brengen ze het broed daarheen. Is het warmer, gaan ze er iets vanaf zitten. Keuze in temperatuur is m.i. het beste. De mieren weten heel goed wat het beste voor ze is.
En wat je zegt, vochtigheid is heel belangrijk, aangezien ze uit een warme vochtige omgeving komen. Het aquarium is afgesloten op een kier na waardoor ze ook naar buiten komen om voer te halen. In het aquarium staan verschillende potjes met water. Dit verdampt door de verwarming en de mieren drinken hier ook van. In de buisjes is altijd wel iets van condens te zien dat je de mieren ook wel ziet opnemen.
Ik zal nog een foto uploaden, zodat je kunt zien hoe e.e.a. in elkaar zit. Als ze het goed doen is het een soort waar je veel plezier aan kunt beleven.
Succes!
Ben.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Aziatische Oecophyla smaragdina

Bericht door ANThousiasteling »

Helaas moet ik bekennen dat de kolonie en de gyne het niet hebben gered. Het aantal werksters nam zienderoog af en de gyne at al haar broed op. Op een gegeven moment zijn ze aan de wandel gegaan en heb ik ze niet meer teruggezien. Erg jammer allemaal.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie