regenwormen en wandelende takken als voer?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vergrootglas
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 39

regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door Vergrootglas »

Beste mensen,

Deze lente ga ik mijn eerste 3 kolonies vangen. Lasius niger.
aangezien we een kelder hebben zit ik te denken om regenwormen te kweken voor mijn toekomstige mieren.

Ook zit ik te denken aan wandelende takken. Aangezien ik geen plagen wil hebben start ik met beide begin maart.

Heeft iemand ervaring met het voeren van regenwormen en of wandelende takken?

Ik weet dat ze ze in het wild opeten regenwormen dan he, maar zouden ze als ik ze in stukken knip voldoende eiwitten opleveren voor beginnende kolonies. 5-20 mieren. ik heb al 2 grote tonnen gekozen voor mijn wormen. de wandelende takken kan ik krijgen via mijn zus ;D.

Als niemand hier ervaring mee heeft zal ik mijn eigen ervaring hier wel op posten.
1 kolonie met jonge geknipte regenwormen
1 met fruitvliegjes
1 met jonge wandelende takjes. die ik eerst aan stukjes knip.

Mochten de twee kolonies het niet trekken ga ik ze ook fruitvliegjes geven.

Ik hoor graag advies.


nog een vraagje, ik las dat je cocons van andere kolonies kunt gebruiken om te boosten. Lukt dit met larven ook.
Laatst gewijzigd door Vergrootglas op 11 jan 2013, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
3x beginnend lasius niger
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door ameiseman »

Ik heb geen idee of kolonies goed kunnen groeien op een dieet van wandelende takken of wormen. Er zit in ieder weinig vlees aan de takjes.

Je kan in principe boosten met larven, maar als blijkt dat ze de takken of wormen niet eten zullen ze niet groeien. En dus ook geen pop worden.
Laatst gewijzigd door ameiseman op 13 jan 2013, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door Floris »

Ik denk dat je kolonies zowel wormen als wandelende takken zullen eten. Voor kleine kolonies zul je ze wel moeten helpen door ze in stukjes te knippen of snijden.

Boosten heeft niets te maken met de oorspronkelijke vraag.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Vergrootglas
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 39

Re: regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door Vergrootglas »

Dank jullie wel voor het snelle antwoord.

Via vogel/reptielen forums ben ik er nu achter dat wandelende takken waarschijnlijk rond sprinkhanen/krekels zitten kwa eiwit en vetten.
Het ligt wel aan het voedsel dat de takken krijgen. Dus ik ga ze geen laurier geven i.v.m. giftig. Maar nu zeker wel gebruiken als voeder.

Wormen ben ik nu aan het verzamelen. Ik wil ongeveer met 30-40 beginnen. Om de 4 weken komt een nieuwe generatie uit dus ik hoop over 2 maand een gezonde kolonie wormen te hebben.
3x beginnend lasius niger
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door pjpj002 »

Veel geluk met je wormen en wandelende takken kweek ;)
Laat het ons weten als het lukt en welke kolonie het het beste doet.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door Lvet »

Wat voor wandelende takken zijn het eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat de soort uitmaakt, gezien er aan Carausius morosus weinig vlees zit, maar aan Extatosoma tiaratum bijvoorbeeld niet. De laatste wilde ik ook als voer gebruiken, maar ik ben gestopt met het houden ervan omdat ze zoveel voedsel vergden. :D
Maar ze lijken me inderdaad wel voldoende voedzaam.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Vergrootglas
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 39

Re: regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door Vergrootglas »

Bij mij in de buurt groeien beel bramen en klimmop, dus kwa voer geen probleem.
IK heb van die simpele stokjes. makkelijk hanteerbaar en hebben niet veel aandacht nodig.
Plus veel mensen doen ze gratis weg.

Ik vind het belangrijk dat het voedsel van mijn mieren weinig aandacht en kosten vergen.
mijn regenwormen zitten nu ook lekker in het zand.

Ga verder nu hierover in mijn blog.
3x beginnend lasius niger
Gebruikersavatar
Vergrootglas
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 39

Re: regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door Vergrootglas »

Ik ben nu een tijdje verder. De wandelende takken hebben nu een paar hondert eitjes waarvan de eersten binnenkort uit zullen komen. 40-70 dagen incubatie. Ongeveer 1-3 eitjes per volwassene per dag. Bij elke verschoning zuig ik ze op met twee rietjes aan bijde kanten van een gesloten bakje. 1 keer per week verschonen -+5 minuten werk.

De regenwormen zijn ook erg makkelijk te kweken, maar zoals ik op mijn blog al aangaf zijn ze erg plakkerig dus gevaar voor sterfte bij mieren en ze drogen daarnaast extreem snel uit (geen probleem bij vochtige nesten denk ik). waarna mijn mieren ze links laten liggen als lange harde stukjes vlees. Als ik meer ervaring heb zal ik ze aan een groter soort geven die ik dan ga houden. Aangezien ze erg makkelijk voor mij te kweken zijn. De hele winter onder mijn huis 50+ extra wormen echt 0,0 nawerk behalve dat je vooraf voldoende voeding en vocht in de bak moet doen. 3 schepjes grond uit een plantsoen +wat compost bij mijn opa weg was blijkbaar voldoende voor deze batch. had ongeveer 40 wormen erin gedaan :oops: maar op een gegeven moment toch te koud onder mijn huis veel sterfte. Het filteren van de wormen kost wel tijd :(

Nou verder over de takjes, ik wil mijn eerste volwassene takken een natuurlijk dood laten sterven -+500 eitjes per stuk. Maar zal ze daarna uiteraard opvoeren. voor mijn volgende generatie denk ik dat ik veel meer ga houden. en de verschillende generaties takkjes voer aan mijn mieren afhankelijk van de grote van mijn kolonie.
3x beginnend lasius niger
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door Lvet »

Ik ben benieuwd hoe de wandelende takken aangenomen zullen worden, ik denk dat ze qua voedzaamheid wel in de buurt komen van sprinkhanen en krekels.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Re: regenwormen en wandelende takken als voer?

Bericht door kendecleer »

Ik zou wel oppassen met wandelende takken (vooral PSG 1) want als je ze klimmop heeft zullen je mieren waarschijnlijk dood gaan omdat klimmop giftig is
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
Plaats reactie