3 Lasius Niger Kolonies

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vergrootglas
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 39

3 Lasius Niger Kolonies

Bericht door Vergrootglas »

Ik heb net mijn 3 lasius niger Gyne met elk 10-12 werksters binnen gekregen.
in deze blog zal ik bijhouden hoe elke kolonie zal gedijen op verschillend voedsel.

Uiteraard krijgen alle kolonien suikerwater/honingdauw surrogaat
kolonie 1 op regenwormen
kolonie 2 op wandelende tekken nymfen/jongen
kolonie 3 op fruitvliegjes

Ik heb een Ytong blok die ik aan 3 gelijke stukken ga zagen.
Voorlopig tijdens de winterslaap voldoen de reageerbuizen nog.

Ik heb ze alle drie eerst fruitvliegen geven aangezien mijn takken/wormen nog geen jongen hebben.
Via een pincet voorin de buis gelegt.
Kolonie 1 nam hem meteen gretig aan.
Kolonie 2 had hem na een uur naar binnen gebracht. Het suikerwater is hier een beetje bruin, weet niet of dit normaal is.
Kolonie 3 heeft de fruitvlieg snachts naar binnen gesjouwd.

Alle drie hebben hem bij hun gebroed gelegd, ze zijn alledrie vrijwel gelijk in werksters en eitjes.

volgende update plus foto's volgende week.
3x beginnend lasius niger
Gebruikersavatar
Vergrootglas
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 39

Re: 3 Lasius Niger Kolonies

Bericht door Vergrootglas »

Deze week was er een mier ontsnapt.
Alle drie de kolonies zaten weinig actie in en ik had de deksel en maar lichtjes opgedaan, toen ik vlak voor mijn werk een aantal meters van de buisjes een mier zag lopen. Ik had sterke vermoedens bij welke kolonie hij hoorde en heb hem daar bij terug gedaan.
Alles ging goed.

Ik heb mijn mieren nu maar geteld, zodat ik het de volgende keer zeker weet.

Kolonie 1 ±16 werksters
kolonie 2 ±14 werksters
kolonie 3 ±13 werksters

Bij alle drie zijn ook al een klein aantal larven. Het is echter zeer moeilijk te zien hoeveel.
Ik geef ze om de dag een vliegje en tot nu toe brengen ze hem naar het gebroed en leggen de overblijfselen de volgende dag aan de rand van het nest.
Ik heb de reageerbuisjes aan krekel bakjes gekoppeld zodat het voeden wat makkelijker gaat.
3x beginnend lasius niger
Gebruikersavatar
Vergrootglas
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 39

Re: 3 Lasius niger Kolonies

Bericht door Vergrootglas »

Het is alweer een tijd geleden.

Mijn huis nogal verbouwd en het daarmee druk gehad, het ergste moet zelfs nog komen.

Mijn 3 kolonies leven alledrie nog, ik weet niet zeker of ze nog in rust zijn. Aangezien ze wel steeds larven hebben maar die nog steeds erg klein zijn, en ik tot nu toe nog geen poppen gezien heb. Ik heb zwarte sokken om de buizen gedaan voor de duister
Ik zie ze nooit in het buitenverblijf.
Misschien ook wel omdat ik geen ochtendmens ben en er op het tijdstip dat hun scouten er geen voer ligt dat ze daarna er niet meer op uit gaan.

Kolonie 1 ±12 werksters
kolonie 2 ±7 werksters
kolonie 3 ±21 werksters

Hoe er bij de derde kolonie zo veel zijn gekomen, geen idee.
Ik kijk om de week en soms meerdere keren en heb geen pop of larve van normaal formaat gezien. alleen hele kleintjes.

Het eten van regenwormen gaat erg moeilijk, ze zijn namelijk of te kleverig of te ver uitgedroogd (keihard).
Wandelende takken, gaat goed, een volwassene ging dood die heb ik opgeknipt en gevoerd, 2 kolonies heb ik de gyne ervan zien eten. de eitjes zouden best geschikt kunnen zijn voor iets grotere mierensoorten.

De wormen ook, een groter soort zou een regenworm gemakkelijk kunnen doden en eten.
Ze zijn echt makkelijk te kweken, en je hebt een leuke opbrengst. Ik heb ze allemaal vrijgelaten.

De wandelende takken zijn net krekels alleen duurt het wel erg lang voor je jongen hebt. Dus je moet al gauw beginnen en de eitjes met warmtemat verwarmen. kanibalisme is er bij de wandelendetakken vrijwel niet. En het schoonmaken, als je een takje klimop in water doet kun je het makkelijk om de week doen. Rietje->bakje->rietje kun je eitjes met gemak opzuigen zonder het probleem dat je iets doorslikt.

Ik zal deze week weer tijd hebben en ook meer daglicht dus kan ik (Eindelijk!) foto's maken.

hier vragen/opmerkingen over mijn blog.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=6852
3x beginnend lasius niger
Plaats reactie