Meelwormen

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 29

Meelwormen

Bericht door Tamarisk »

Ondertussen zit ik met een overschot aan meelwormen en er beginnen al een heleboel te verpoppen. Nu dat mijn mieren er over een paar weken niets meer met kunnen doen wil ik de populatie reduceren. Dit doordat ik zelf de meelwormen wil opeten. Heb echter niet veel ervaring in de keuken en heb geen idee hoe ik ze moet bereiden. Iemand tips of iemand die het zelf al heeft uitgeprobeerd?

Ik ben ervan bewust dat dit offtopic is aangezien het niet meer over mieren gaat, ben zelf nog relatief nieuw op het forum dus u mag mij altijd de juiste plek aanwijzen.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Meelwormen

Bericht door Lvet »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het lekkerste is om ze te frituren of in een flinke laag vet op te bakken, zodat ze niet meer slijmerig van binnen zijn. Op internet staan vast wel wat recepten.
Wat ik me echter afvraag is of het wel verstandig is om deze meelwormen te consumeren, gezien je ze waarschijnlijk niet in echt schone omstandigheden hebt gekweekt. Ik vraag me af of ze dan geen ziektekiemen bevatten, hoewel een groot gedeelte daarvan natuurlijk gedood zal worden bij het bakken op hoge temperaturen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd en dit is iets wat ik ook altijd heb willen proberen, maar ik vertrouw de meelwormen dus niet. Ik heb wel het gevoel dat mijn angst ongegrond is. Wacht daarom nog even andere reacties af voordat je overstag gaat.

Overigens kun je de populatie ook in toom houden door de meelwormen in de koelkast te bewaren. Ze zullen dan ook niet meer zo snel verpoppen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Meelwormen

Bericht door Floris »

Ik vind het een sympathieke vraag. Ik zou echter durven aanraden om meelwormen die gekocht zijn in een dierenwinkel zelf te eten. Ik weet niet of ze daarvoor geschikt zijn; misschien bevatten ze stoffen die je niet zelf binnen wilt krijgen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Meelwormen

Bericht door Tamarisk »

De meelwormen die ik zelf heb zijn redelijk proper. Ik heb ze al lang genoeg zodat geen voedsel van de kwekerij meer in hun darmen zou kunnen zitten en van mij krijgen ze alleen maar sla en zemelen. Heb ondertussen zelf ook al wat verder onderzoek gedaan en de meeste personen vriezen ze eerst in, op die manier zijn we ook zeker dat schadelijke bacteriën uitgeschakeld zijn.
Wat ik wel moet zeggen is dat de activiteit van mijn meelwormen zeer sterk vermindert is. Ook vervellen vindt bijna niet meer plaats, komt dit allemaal doordat ze volwassen zijn en bijna gaan verpoppen? Anders vrees ik dat ze misschien last hebben van mogelijk insecticiden van op de sla? Hopelijk treft deze mijn mierenkolonie dan niet... Al een geluk dat deze insecticiden mij niet kunnen treffen en mij dus niet zal weerhouden van het uit te proberen. Misschien morgen een hoopje invriezen en dan overmorgen opbakken in een laag boter waarna ik wat peper en zout toevoeg. Toch benieuwd naar de smaak, zal je zeker mijn mening laten weten. En hopelijk valt het in de smaak want ook ik denk dat insecten het voedsel van de toekomst kunnen zijn.
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Meelwormen

Bericht door ruttydm »

Als je iets invriest gaan er geen bacteriën dood!!!!! Aleen als je kookt!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Meelwormen

Bericht door GvG »

Ik heb redelijk wat insecten geproeft en meestal zijn ze best lekker. Het is een vies idee en het voelt gek in je mond maar de smaak is prima. Meelwormen vond ik een beetje naar cashews smaken, maar met de structuur van gebakken ei, met schil. En pootjes. Even wennen dus.

Insecten die voor menselijke consumptie worden gekweekt moeten aan andere eisen voldoen dan de insecten uit de dierenwinkel. Ik kan me echter niet voorstellen dat het heel slecht voor je is, zeker als je ze goed gaar bakt.

http://duurzaaminsecteneten.nl/tag/kweken/
Gebruikersavatar
beijerma
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 augustus 2010
Locatie: Haarlem, Nederland
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Meelwormen

Bericht door beijerma »

Hier zijn wat recepten te vinden:
http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten ... -filodeeg/

Er zijn zo veel streken waar insecten op het menu staan, zoals rupsen, sprinkhanen, wantsen etc dat het mij niet meer dan normaal lijkt om ze te eten als je ze zelf kweekt. Slakken, schelpen, garnalen en kreeften zijn ook ongewervelden die we zonder problemen eten.

Ben benieuwd of het pantser wel lekker is. Lijkt me zo kraken...
mapiho
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 juni 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Meelwormen

Bericht door mapiho »

Ik merk dat de meelwormen die ik voer zwart kleuren op de plekken waar ze zijn doorgesneden. Ik had er een na het dood maken in heet water gehouden, misschien lag het daar aan. Het lijkt mij dat de zwart geworden meelworm bedorven is?
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Meelwormen

Bericht door Lvet »

Lijkt mij inderdaad bederf; op dat moment is de meelworm waarschijnlijk ook uitgedroogd (en dus onbruikbaar voor de mieren).
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Meelwormen

Bericht door salamalfayed »

Als ze schoon gekweekt zijn kun je ze gewoon levend eten. Ze smaken een beetje naar noten, alleen dan anders qua structuur. Bij moria wormen moet je eerst de kop kapot bijten. Deze heb ik een keer in mijn tong gehad... Voel je best:)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie