Zelf "slaven" houden

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Zelf "slaven" houden

Bericht door MichaelB »

Was vandaag weer onkruid aan het uithalen.
Plots vond ik onder een steen een hele hoop werksters van lasius niger en wel 200-300 eitjes.
Meteen heb ik een bak je gepakt en zoveel mogelijk opgeschept en in het bakje gedaan.
Nu wilde ik de eitjes weer bij mijn kolonies doen.
Echter heb ik dit al 2 keer eerder gedaan.
Dit zonder resultaat helaas. de eerste keer werden ze naar binnen gedragen door de lasius niger maar vervolgens opgegeten of na uitdroging uit de reageerbuis gegooid.
De 2de keer zijn ze niet eens mee naar binnen genomen alsof dat al te veel moeite was.
Wellicht toch een te sterke andere geur? Of te veel monden in een keer te voeden? Maar dan zouden ze een gedeelte naar binnen kunnen brengen lijkt me.
Ik bedacht me dat ik het jammer vond geen Formica Sanguinea te hebben.
Toen dacht ik het zou zonde zijn ze weer los te laten en bedacht me een makkelijk buizen formicarium te maken totdat de larven verpoppen.
Dan doe ik de poppen nog eens bij mijn kolonie, kijken of deze wel geaccepteerd worden.

Afbeelding
Dit is het gemaakte buizen formicarium.
- 1 buisje met water
- 1 buisje met honingdauw surrogaat
- 1 buisje met eitjes en 1 met werksters, deze had ik appart aangesloten en deze buizen zijn voor makkelijk af te nemen om vliegje toe te voegen ofzo.

Afbeelding
Werksters

Afbeelding
Larfjes zeker 200 ofzo!

Afbeelding

Afbeelding
Larfjes closeup

Overigens wilde ik een 20 tal werksters in eerste instantie.
Die ook met moeite in het buisje gekregen, was er een groepje wat niets deed en een stuk of 4 die als een dolle over de larfjes heen rende.
Dus besloten nog wat meer erbij te doen. (Heb reserve werksters in een aparte bak, wilde er ook niet te veel omdat het dan misschien te lastig werd de poppen eruit te halen)
Maar dacht deze keer doe ik ze even in de vriezer, kwam ik na 2-4 min ongeveer terug viel de laatst net van de rand van het bakje!
Dus schrok want ze lagen met de pootjes gestrekt dood op een hoopje.
Heb ze toch snel in het buisje gekiept en ze met me handen en adem verwarmd.
En zowaar... Ze waren wat verdoofd maar werden stuk voor stuk weer wakker!! Gelukkig maar!

Nu eens afwachten wat het gaat worden en of de poppen wel worden aangenomen!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Zelf "slaven" houden

Bericht door Floris »

Larven hebben verzorging en voedsel nodig. Als je teveel larven toevoegt aan een kolonie, zullen de werksters dit niet kunnen bieden. Larfjes zonder werksters in een buisje, zullen meestal doodgaan.

Als je een kolonie goed verzorgt en flink voert, is boosten niet nodig: een kolonie Lasius niger kan van zichzelf zeer snel groeien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Zelf "slaven" houden

Bericht door MichaelB »

Dank voor het bericht!
Larven hebben verzorging en voedsel nodig. Als je teveel larven toevoegt aan een kolonie, zullen de werksters dit niet kunnen bieden.
Klopt, lijkt mij ook. Vandaar dat ik ook aan mijn experiment meer werksters heb toegevoegd. Denk dat er nu zo'n 50 zitten. (Ik begrijp dat je ook mijn bestaande kolonie bedoeld)
Als je een kolonie goed verzorgt en flink voert, is boosten niet nodig: een kolonie Lasius niger kan van zichzelf zeer snel groeien.
Dat doe ik ook inderdaad. Met een dagelijkse aanvulling van een aantal fruitvliegjes de beschikking van Honingdauwsurrogaat en suikerwater.
Hieruit merk ik op dat ze zich beter zijn aan het ontwikkelen. Er liggen nu ook al een 5-10 tal eigen poppen.
Echter heb ik een formicarium gemaakt van Ytong wat ik heel graag in gebruik zou willen nemen.
Vandaar dat ik eigenlijk op een 100tal werksters wil zitten. Echter zal dat nog wel even duren!
Nu geef ik eerlijk toe dat wachten het beste is, maar de andere kant aan het verhaal is dat ik het ook interessant vind dingen uit te testen.
Bijvoorbeeld of de poppen worden aangenomen. En wat er gebeurd als ik een pop bij mijn lasius flavius leg of mijn Temnothorax crassispinus (Temnothorax crassispinus kolonie trouwens is tot nu toe de enige kolonie die géén aangeboden eitje of larfje heeft laten liggen.)
En nu heb ik makkelijker en beter de mogelijkheid de werksters en larven te bestuderen en te zien waar ze de eitjes leggen bij het water of honingdauw surrogaat.
En kan ik testen hoeveel werksters er nodig zijn voor een x aantal larven, en ook zien hoeveel werksters per keer bij de larven zijn.
Dus het gaat niet alleen om het boosten maar ook de experimentele vragen erachter.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Plaats reactie