Messor Barbarus (MichaelB)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Messor Barbarus (MichaelB)

Bericht door MichaelB »

Vanmorgen besloten maar een blogje te maken over mijn gyne-loze Messor kolonie.
Een tijd geleden heb ik van een ander forumlid een kolonie van 300-400 Messor Barbarus ontvangen.
Echter bleek na ontvangst het gaster van de gyne in de buitenwereld te liggen en na een grondige inspectie was de gyne inderdaad niet aanwezig.
Uiteindelijk heb ik besloten de Messor kolonie toch te verhuizen naar mijn Ytong formicarium in de hoop dat het lukte een andere gyne die ik had te introduceren.

Zie post: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=6842

Hoewel het een week is goed gegaan bleek uiteindelijk toch de gyne niet geaccepteerd en is ze overleden.
Ik heb besloten de kolonie te laten zitten totdat ze waren overleden.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een week of 2 de kolonie qua aandacht heb verwaarloosd.
Toen ik laatst het formicarium een beetje was aant kuisen viel mijn mond open van verbazing toen ik 2 werksters met 2 larven zag lopen.
Aangezien ik rode folie geplakt had dacht ik eerst dat ik het niet goed zag, maar het was echt zo!
Gisteren heb ik weer het formicarium gekuist aangezien er toch her en der wat schimmel ontstaat in de buitenwereld (Hoewel ik het ytong NIET bevochtig maar er een buisje met water in de buitenwereld ligt.) En deze kolonie blijft me verbazen!
Momenteel denk ik ongeveer 200-250 werksters te hebben.
En ik heb nu ongeveer 10-15 larven geteld. Een aantal grote en een hoop kleine!
Ik blijf me afvragen hoe dit kan! De gyne is al weken geleden overleden. (1,5-2 maanden)
Het lijkt zelfs alsof de kolonie weer ontwaakt, voorheen zat alles in het nest hooguit 2-3 in de buiten wereld.
Nu zitten er de hele dag door wel 10-20 werksters in de buitenwereld.
Hoewel ze van suikerwater en honingdauwsurograat niets lijken te willen hebben worden verse zaadjes, paardenbloemen en fruitvliegjes massaal mee naar binnen genomen.
Vandaar het besluit toch een blogje te maken. Hoewel het vooruitzicht van de kolonie zou moeten zijn dat ze langzaam uitdunnen is dat alles behalve het geval.

Wat mij opvalt is dat ik maar 1 Major heb als ik goed heb geteld.
En deze lijkt wel een groter gaster te hebben dan het "speldenknopje" wat normaal het geval zou moeten zijn.
Ik heb hier ook foto's van gemaakt. (Zal ik snel uploaden)
Ik heb het gevoel alsof de Major zich voordoet als gyne, ze komt ook nooit buiten lijkt veel langzamer/ rustiger, en wordt heel vaak door 3-4 werksters omringt.
Nu heb ik natuurlijk zelf nog niet kunnen zien dat een van de werksters of de major een eitje legt, dus ik kan me vergissen.
Het enige wat ik zeker weet is:
- Er zit geen gyne in de kolonie.
- Er waren geen larven en nu zijn er 10-15 larven.
Ben echt benieuwd hoe dit gaat lopen. Ik hoop in de toekomst meer eitjes/ larven te kunnen constateren aangezien ik het toch een hele mooie soort vind.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Messor barbarus (MichaelB)

Bericht door MichaelB »

Even een update over mijn Messor barbarus kolonie.
Het gaat heel goed met ze ook al heb ik aardig wat sterfte wegens ouderdom gehad.
Maar ik kan duidelijk en meer dan genoeg eierpakketjes en larfjes zien.
Dus denk dat de oude generatie snel aangevuld zal worden!

Tevens hadden ze van het vorige formicarium een bende gemaakt en er ook aanzienlijk doorheen gegeten
Kon onderandere het waterreservoir niet meer gebruiken omdat ze daar doorheen hadden getunneld.

Heb daarom besloten een eigen formicarium te maken voor ze.
Hierbeneden de foto's:

Afbeelding
Heb een oude plastic bak gebruikt, daar gips met een kleurtje in gedaan als ondergrond. Vervolgens wat nepplanten erin gedaan maar ook 2 echte planten.(rechts voor en links achter)
Was eigenlijk de bedoeling ze uit het potje te halen en ze in de uitsparing te planten, echter wilde ik eerst eens even kijken wat ze ermee zouden doen.
Meteen waren de echte planten volledig in trek en werd er flink in gegraven. Was wel grappig om te zien.
Nu laat ik ze even staan en bemoei ik me er niet mee, tot het een te grote puinhoop zou worden. Dan zal ik ze denk ik weghalen.

Heb een soort baksteen gebruikt als nest in plaats van ytong. De bevochtiging doe ik met een colaflesje op de kop.
Heb ongeveer 5-6 CM diep geboord en dit opgevuld met watten, vervolgens heeft de cola fles ook een stop van een watje zo sijpelt het water door de cola fles via het watje naar de steen, welke goed vochtig wordt gehouden!
Heb aan beide kanten van de steen kamers en gangen geboord en dit aan beide kanten met een glazen plaatje van een fotolijst gedicht.
Er is een ingang, beneden aan aan de voorkant.

Afbeelding
Beetje donkere foto, maar goed.

Afbeelding
Hier zie je de activiteit bij het echte plantje en het lijkt alsof ze niet in de steen zitten. Het gekke is dat ze het aanzicht kant van de steen voor zaad opslag gebruiken en de achterkant(helaas niet in zicht) wel gebruiken als nest.
Momenteel heb ik rode folie aan beide kanten voor het glas zodat ze de rust krijgen om lekker verder te groeien in de steen!

PS: Er waren ongeveer een stuk of 4-5 mannetjes, die zijn ongeveer 4 dagen nadat ze in het nieuwe nest zijn gaan wonen allemaal gedood.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Plaats reactie