Reacties uit omgeving

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Reacties uit omgeving

Bericht door Westdijk »

De mensen uit mijn omgeving reageerden verrast als ik mijn interesse in dit forum met hen deelde. Een groot aantal daarvan keek me hoofdschuddend aan en verklaarden me nog net niet hardop voor gek. Terwijl ik nog over geen enkele mier beschik, maar alleen een beetje over het idee om deze dieren in huis te halen loop te mijmeren. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de mensen uit jullie omgeving, kennissenkring, familieleden, huisgenoten, etc. reageren/reageerden.
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Reacties uit omgeving

Bericht door pjpj002 »

De meeste mensen tegen wie ik over mijn hobby vertel, reageren eerst verbaast maar daarna worden ze nieuwsgierig en willen ze wel eens komen kijken.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: pjpj002

Bericht door Westdijk »

pjpj002 schreef:...maar daarna worden ze nieuwsgierig en willen ze wel eens komen kijken.
Het lijkt me inderdaad bijzonder leuk als je dan in staat bent om deze mensen te laten zien waar je het over had, maar in mijn geval gaat dat niet op. Je maakt me wel nieuwsgierig naar hoe de bezoekers vervolgens reageerden op wat ze zagen en vooral hoe je huisgenoten ermee om gaan. Heb je er bijvoorbeeld veel moeite voor moeten doen om mieren binnenshuis te mogen houden of stonden ze geheel open voor het idee?
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Reacties uit omgeving

Bericht door pjpj002 »

Mijn ouders hebben er geen probleem mee als het maar op mijn kamer blijft staan, ze komen er af en toe naar kijken maar meer ook niet.
Mijn kleine broer is er wat meer in geïnteresseerd hij gaat mij ook bv helpen als er koninginnen te rapen zijn, maar zou er zelf geen geld in willen steken.
Toen ik afkwam met het idee om mieren te houden stonden ze er wel voor open, ze zouden me wel op gang zetten maar daarna moest ik mijn plan trekken.
dat was het zowat.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Voske
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 april 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Reacties uit omgeving

Bericht door Voske »

Bij mij was eigenlijk alles in orde, ik houdt mijn mieren voor een eindwerk en mijn ouders vonden het geen enkel probleem, mijn formicarium staat nu gewoon in de woonkamer.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Reacties uit omgeving

Bericht door jeroenbeekman »

In het begin gekke reacties maar na wat uitleg hebben de meeste mensen wel interesse.
Je hebt natuurlijk altijd vervelende figuren maar laat die mensen je niet tegenhouden!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Reacties uit omgeving

Bericht door Lvet »

Iedereen kijkt je in het begin altijd een beetje vreemd aan inderdaad, maar als ik dan vol passie begin te praten over die diertjes zien ze wel in waarom ik ze heb. Sommige vinden het verder niet zo interessant, maar er zijn ook mensen die heel erg geïnteresseerd zijn. Dat vind ik altijd wel leuk, want ik praat er graag over. Ik heb zelfs gehad dat men ook mee ging zoeken in de tuin naar mieren en gynes.
Ik heb ook een keer op mijn opleiding over deze hobby gepresenteerd. Men was erg geïnteresseerd en iedereen barstte na de presentatie van de vragen. Dat vond ik erg leuk!

Mijn eerste gyne Lasius niger is zelfs gevonden door mijn vriendin. En toen ik een keer op vakantie ging, heeft mijn zus, na een korte uitleg van mij, drie weken mijn mieren verzorgd, wat ze overigens erg goed heeft gedaan.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: pjpj002, Voske, jeroenbeekman en Lvet

Bericht door Westdijk »

Fijn dat er in korte tijd zoveel reacties binnen zijn gekomen. Ik stel het zeer op prijs. De binnen gekomen berichten door mij in het kort samengevat: de reacties op het houden van mieren lopen in het begin uiteen, maar uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid het en wordt de hobby geaccepteerd door je omgeving. :D

Ik kan me voorstellen, pjpj002, dat ze grenzen in huis bepalen. Leuk dat je ouders wel voor het idee om mieren in huis te halen open stonden en je hebt zo te lezen iemand om je te helpen.

Voske, volgens mij heb je het goed getroffen.

Mensen uit mijn omgeving weten dat ik daarvoor te eigenzinnig ben, jeroenbeekman. Om me van mijn plannen af te houden heb je inhoudelijke argumenten nodig en niet een paar laagdunkende opmerkingen over mieren.

Lvet, als ze zelfs met je mee gaan zoeken, dan ben je heel overtuigend met je verhalen over mieren op hen overgekomen en heb je het goed voor elkaar.

Bedankt allemaal voor het achterlaten van een reactie.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Reacties uit omgeving

Bericht door ProXi »

In eerste instantie vindt vrijwel iedereen het een beetje raar. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die het fenomeen 'mierenhouden' kent. En wat iemand niet kent en buiten de normale standaard is, wordt door de meeste mensen vaak meteen als 'vreemd' bestempeld.

In eerste instantie denken ze dus dat het een grapje is. Nadat je duidelijk gemaakt hebt dat het geen grapje is, vinden ze het apart en gaan ze er vaak lacherig over doen. Bijvoorbeeld of je ze ook namen geeft, of je ze uit moet laten. Dat soort opmerkingen. Slechts een enkeling met een brede horizon, gaat er in eerste instantie al wat serieuzer op in.

Nadat de mensen van de eerste 'shock' bekomen zijn, zijn er veel mensen die vervolgens toch ook wat serieuzere vragen gaan stellen. Je merkt dan al snel, dat vrijwel niemand iets van mieren af weet. Veel mensen hebben nog nooit gehoord van vliegende mieren of vliegende mieren gezien. Dat bij sommige soorten al die mieren uit één koningin komen geloven ze bijna niet en dat een koningin wel 20 jaar oud kan worden in gevangenschap (Lasius niger) staan ze ook versteld van. Ook hoe groot sommige kolonies kunnen worden, dat er zoveel verschillende soorten zijn en deze soorten ook erg van elkaar kunnen verschillen enzovoorts wekt vervolgens veel nieuwsgierigheid op. Bij veel mensen slaat door al dat soort informatie, het lacherige/plagerige gedrag vervolgens om in interesse. Daarna gaan ze dan ook dingen vragen over het houden van mieren. Hoeveel mieren ik zelf heb en of ik ze ook eten moet geven en wat ik dan voor eten geef. Of ik ook meerdere soorten heb, hoe groot ze zijn en op welke wijze je mieren kan houden (dus hoe formicariums eruit zien). Vervolgens willen ze dan ook de filmpjes zien.

Als ze dat eenmaal gezien hebben en daarnaast al die informatie verwerkt hebben, vinden de meeste mensen het eigenlijk helemaal niet zo super raar meer en juist wel interessant. Ik maak vaak ook de vergelijking met vissen. Die zitten ook in een aquarium, net als mieren. Alleen is er bij mieren veel meer te zien en gebeurt er meer, wat het veel interessanter en leuker maakt om naar te kijken.

Maar vrijwel niemand op werk, familie en omgeving doet er nu nog lacherig over en er zijn ook mensen die er gewoon naar vragen hoe het gaat uit interesse. Slechts een enkeling maakt er zo nu en dan nog een grapje over, als mijn mieren ter sprake komen. Maar grappenmakers heb je altijd ;)
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Reacties uit omgeving

Bericht door pjpj002 »

das is perfect verwoord zo is het ook bij mij.

Sommigen van mijn kennissen heb ik zover gekregen om de kolonies in hun tuinen met rust te laten en ze zouden ze alleen doden als ze naar binnen komen, ze houden in de zomer ook een oogje in het zeil voor koninginnen en zijn bereid deze te vangen en aan mij te geven. Er was ook eens iemand die zijn oude aquarium heeft komen brengen die ik goed kon gebruiken voor mijn mieren.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: ProXi en pjpj002

Bericht door Westdijk »

Een heel verhaal, ProXi. De opbouw ervan was bijzonder onderhoudend. Ik heb voldoende fantasie om me daarbij het nodige in te kunnen beelden. Ik heb het geheel met aandacht gelezen en kan me slechts aansluiten bij de mening van pjpj002 er over.

Het is mij ook opgevallen dat we eigenlijk vrij weinig weten over mieren. Ik heb deze vraag herhaaldelijk gesteld en velen moesten mij het antwoord schuldig blijven. Het lijkt me niet alleen onderhoudend om mieren te houden, maar ook bijzonder leerzaam.

Het heeft me in ieder geval al een idee voor een kort verhaal opgeleverd. Een versmelting van hobby's. :D De lezers van mijn verhaal weten nu in ieder geval wat een formicarium is.

Bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Reacties uit omgeving

Bericht door Thyxar »

Vaak wordt het onbekende inderdaad als raar aangezien.
Maar dan heb je twee soorten personen:

- Het individu dat geen interesse heeft en het onbekende raar zal noemen. (Ik heb ook niet voor alles interesse. Maar ik ga niet iets raar beschouwen omdat ik er niet veel van af weet)
- Het individu dat wordt gedreven door nieuwsgierigheid en graag nieuwe zaken bijleert.

Ik hoor tot de tweede groep. Mieren (maar ook heel veel andere zaken) zijn zeer interessant.
Zelf raakte ik pas in mieren geïnteresseerd als ik er al iets meer van wist.
Vroeger zag ik mieren als ongedierte. Maar hoe meer je van deze diertjes leert hoe meer respect je er voor gaat hebben.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Thyxar

Bericht door Westdijk »

Ik heb het gevoel zodra je iets kan laten zien dat iemand misschien nog wel de wenkbrauwen zal fronzen als hij of zij het nest bekijkt, maar dat je daarmee een heleboel weg kan wegnemen dat als een barrière kan dienen. Het is inderdaad onbekendheid met het onderwerp dat afstand kweekt.

Bedankt voor het achterlaten van een reactie.
Plaats reactie