Mieren in de achtertuin.

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Mieren in de achtertuin.

Bericht door Krogzax »

Hallo allemaal,

Ik dacht eerst dat de mieren in mijn achtertuin Lasius niger waren niet dus.
Ze lijken er veel op maar ze zijn te groot en ze hebben een grijze gloed.
Heb er een paar in een reageerbuisje gedaan om ze te vergelijken met mijn lasius niger thuis, kon zo bevestigen dat het geen lasius niger waren.
De kleur en de grote waren totaal verkeerd. Ze zijn 5-6 mm groot en zwart met een grijze gloed.
Iemand dacht dat het Lasius paralienus waren. Misschien kan iemand dit bevestigen ?
Ze hebben hun nest onder tegels en in het open. Het nest ligt in Noord brabant en is 5 bij 3 meter groot.
Heb tijdje geleden een filmpje van ze gemaakt, hoop dat dit helpt.



Gr Michael
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Mieren in de achtertuin.

Bericht door Lvet »

Ik denk toch dat het Lasius niger is, hoewel Lasius soorten moeilijk te onderscheiden zijn van elkaar. Maar de werksters in de natuur verschillen veel van de werksters die wij in gevangenschap houden, dat heb ik ook gemerkt. Ze zijn groter en lichter. Grootte en kleur zegt echter niet veel over de soort, voor een juiste determinatie moeten andere eigenschappen geraadpleegd worden.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Mieren in de achtertuin.

Bericht door Krogzax »

Er zijn heel veel lasius soorten die precies op lasius niger lijken. Meestal gaan mensen gelijk uit van lasius niger omdat het een bekend soort is. En ja ze zijn heel moeilijk om ze van elkaar te onderscheiden heb ik al gemerkt.
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Mieren in de achtertuin.

Bericht door Lvet »

Men gaat vooral uit van Lasius niger omdat die het algemeenst is. Maar je hebt gelijk, eigenlijk zou je ze eerst moeten determineren.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie