Toch maar even voorstellen...

Voorstelling van de leden
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Toch maar even voorstellen...

Bericht door GvG »

Hallo allemaal,

Ik lees al heel lang mee op het forum. De laatste tijd krijg ik steeds vaker het idee dat ik iets te melden heb dus ik denk dat het tijd wordt mezelf voor te stellen.

Ik ben, ook als kind al, altijd geïnteresseerd geweest in insecten. Toen ik klein was heb ik eens in een boek van Midas Dekkers gelezen hoe je een mierennest kan maken van een houten kist, gips, en een glasplaat. Dat ben ik nooit vergeten.

Toen ik wat ouder werd ben ik bijen gaan houden. Dat hield na een paar jaar op toen ik een allergie voor bijengif had opgebouwd. Als student (docentenopleiding biologie) heb ik in Peru een (laagdrempelig) onderzoek gedaan met parasolmieren (Atta sp.).

Inmiddels ben ik getrouwd, heb ik twee zoons en werk ik als docent biologie. Ik had een paar jaar geleden een mooi kistje met een glazen deksel opzij gelegd met het idee daar ooit mieren in te gaan houden. Hoe precies wist ik niet. Ik dacht dat het beter zou zijn om een pas bevruchte koningin te vangen dan om mieren uit te gaan graven. Toen ik vorige zomer na een bruidsvlucht een koningin in mijn tuin zag lopen besloot ik dat ik het plan maar eens moest uitvoeren. Ik heb de koningin opgepakt en, omdat ik nog geen gipsnest had, in een potje met aarde gestopt. Beetje water er bij, folie eroverheen, een paar gaatjes geprikt... klaar! Toch?

De volgende dag ben ik gaan googlen en kwam ik al snel hier terecht. Ik merkte niet alleen dat ik het helemaal verkeerd deed, maar ook dat het houden van mieren meer liefhebbers kende dan ik dacht. Ik ben begonnen met lezen en ben daar vele vrije uurtjes mee doorgegaan. Ik heb reageerbuisjes geregeld (school was jammer genoeg dicht) en heb bij een latere bruidsvlucht nog wat gynes gevangen. Vanaf toen is het balletje gaan rollen en inmiddels heb ik een paar kleine kolonies Lasius niger en Lasius flavus. Ik kwam ook nog een Formica fusca gyne tegen en die heeft na wat startproblemen nu een paar poppen. Ik wilde natuurlijk ook een Ytongnest maken dus ik heb een flinke kolonie Myrmica sp. opgegraven, die hebben zich inmiddels verdubbeld. Ook heb ik een kleine kolonie Temnothorax sp. en (vermoedelijk) Leptothorax sp.

Ik vind het heerlijk om naar de mieren te kijken en er mee bezig te zijn. Een geweldige hobby!

Groeten,
GvG.
Plaats reactie