stevia

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

stevia

Bericht door kendecleer »

mieren zijn zoetebekken en eten/drinken graag suikerwater, Toen ik dat voor de eerste keer las dacht ik : als ze graag suikerwater drinken, zouden ze dan ook graag de bladeren van stevia (suikerplant) eten ?
Moest dit kunnen zou dit een gemakkelijke manier zijn om je mieren eten te geven, Gewoon blaatje van plant plukken en in buitenwereld leggen en klaar. (Natuurlijk ook nog wat insecten)

Zodra ik mijn mieren heb ga ik dat eens testen (of heeft iemand dit al gedaan ?).

Verslag volgt nog. ;)
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: stevia

Bericht door ProXi »

Ik heb het nog nooit gehoord, dat mieren dat eten. Het is wel leuk om te proberen. Ik denk alleen dat het niet lukt. De bladeren kunnen ze niet snijden/kauwen en verteren ben ik bang ;)
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Re: stevia

Bericht door kendecleer »

of je kan ze ook gewoon afkooken ;)
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: stevia

Bericht door Thyxar »

Ok maar dan heb je een oplossing van water met stevia niet?
Is het dan niet makkelijker om gewoon wat water te mengen met suiker?
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Re: stevia

Bericht door kendecleer »

Ja als je het zo bekijkt is het idd makkelijker om water met suiker te mengen, maar ga toch eens proberen om een blaadje er in te leggen. Wie niet waagt... ;)
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: stevia

Bericht door Mika »

Stevia is een zoetstof, en geen energiebron(voor zover ik weet). Het smaakt zoet voor ons, maar het is helemaal niet zeker dat het ook zoet smaakt voor mieren, die waarschijnlijk andere receptoren hebben. Bovendien bevat het geen of relatief weinig energie, dus het is redelijk waardeloos voor mieren.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: stevia

Bericht door Thyxar »

Mika schreef:Stevia is een zoetstof, en geen energiebron(voor zover ik weet). Het smaakt zoet voor ons, maar het is helemaal niet zeker dat het ook zoet smaakt voor mieren, die waarschijnlijk andere receptoren hebben. Bovendien bevat het geen of relatief weinig energie, dus het is redelijk waardeloos voor mieren.
Een vriend van me heeft onderzoekscompetentie gedaan naar stevia.
Stevia zijn naar wat ik heb opgestoken van zijn werk een soort moleculen die heel wat suikerringen bevatten met een paar extensies van andere atomen die je niet in een suiker terug gaat vinden.
Het is deze unieke structuur die de zoete smaak gaat versterken.
Ik denk als je een schepje pure suiker en een schepje pure stevia hebt dat deze ongeveer dezelfde energiewaarde hebben. Er zal natuurlijk wel een verschil op zitten maar ik weet niet of het zoveel scheelt.
Verder weet ik ook niet tot hoe ver wij, of de mieren deze moleculen kunnen afbreken om er zoveel mogelijk energie uit te halen.
En ik ben het met je eens over de receptoren van de mieren. Wie weet zijn ze niet in staat de "zoete" smaak van stevia waar te nemen.

@ kendecleer
Probeer het eens. Een experimentje dat zeker eens de moeite waard is.
Maar ik zou wel voorzichtig zijn omdat je de werking van het metabolisme van de mier niet kent. Stel nu dat de mieren niet instaat zijn om stevia af te breken. Dan gaan de mieren niet kunnen in leven kunnen blijven met alleen de stevia ondanks de hoeveelheid die ze opnemen.
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Re: stevia

Bericht door kendecleer »

Dat is een mond vol ;).
En natuurlijk ga ik niet alleen stevia geven maar ook nog gewoon suikerwater, gewoon de stevia er wat vroeger inleggen dan het suikerwater.
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: stevia

Bericht door Thyxar »

Dit kwam ik vandaag tegen:

Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: stevia

Bericht door ricardovdh »

Wat staat er dan? want ik kan niks zien of openen :| .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: stevia

Bericht door Floris »

ricardovdh schreef:Wat staat er dan? want ik kan niks zien of openen :| .
Wat bedoel je precies? In het vorige bericht staat een video. Als je die niet kunt zien, kun je het beste hulp vragen bij 'Vragen over en problemen met het forum'.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie