Camponotus Ligniperda nest te warm?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Camponotus Ligniperda nest te warm?

Bericht door RGod »

Nu het volop zomer is met een temparatuur van 30 graden C en meer vraag ik mij af of ik iets moet doen om het nest van mijn Camponotus Ligniperda wat af te koelen. Nu zie ik ze iedere avond de poppen verplaatsen naar de buis (niet de eieren en larven) buiten het nest en zijn er vrij veel werksters in de buitenwereld. Heeft iemand ervaring met deze soort en warme zomers?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door Floris »

Ik zou zeggen dat 30ºC een prima temperatuur is voor Camponotus ligniperda. Dan een kolonie actiever is bij hogere temperaturen is te verwachten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door ProXi »

Mijn kolonie heeft niet zoveel last van de warmte. Ze zitten zelfs in een winterslaap.

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je formicarium niet potdicht zit en de warmte er dus ook uit kan.
Mocht je warmte matjes gebruiken dan zou ik die ook niet aanzetten nu,
Maar ze kunnen best wel even tegen wat hogere temperaturen. In de natuur is dat nu ook.
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door RGod »

Ze gedragen zich nu wel anders dan 2 dagen terug. Veel werksters zitten nu stil in de buitenwereld, niets te doen. Hiervoor heb ik veel gevoerd maar nu pakken ze de vlieg die ik heb gevoerd niet meer. Kan dit ook met de warmte te maken hebben of heb ik wellicht zo veel gevoerd dat ze nu niets meer te doen hebben. Herkent iemand dit gedrag?

Ik heb het matje in ieder geval uitgezet.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door ricardovdh »

Misschien zitten de larven gewoon al vol en zitten de mieren gewoon wat te luieren en te relaxen :P .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door Floris »

ProXi schreef:Maar ze kunnen best wel even tegen wat hogere temperaturen. In de natuur is dat nu ook.
Dat is natuurlijk waar. In een nest in de grond buiten hebben ze echter altijd de mogelijkheid om dieper te graven. Een of twee meter diep in de grond is de temperatuur constant, ik geloof zeven graden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door RGod »

De situatie begint nu wat nijpender te worden. Ongeveer 10 dode mieren. Ze lijken zwakker te worden, te stoppen met bewegen en dan dood te gaan. Ze vallen ook steeds om als ze proberen te klimmen.

Het is al een week warm maar tot 2 dagen geleden waren ze juist heel actief. Ik heb nu het denneschors uit de arena gehaald en flink gelucht. Wat opvalt is dat alleen oudere werksters, met een donkerder middenstuk, dood gaan. De nieuwe lading, te herkennen aan een zeer licht middenstuk zijn, zijn nog wel actief.

Ik heb deze kolonie vanaf oktober, en gekocht met ongeveer 25 werksters. Zou het kunnen dat deze kolonie geboost is en dat nu een grote lading nieuwe werksters geboren is de oude garde aan de kant wordt gezet?
Graag ideeen wat er mis zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door Floris »

Kolonies met een seizoensritme produceren vaak batchgewijs nieuwe werksters, dat zal voor Camponotus ligniperda ook gelden. In de natuur zullen de oudste werksters buiten het nest komen, en daar waarschijnlijk niet lang overleven.
In gevangenschap zullen deze oude werksters doodgaan van ouderdom, en vaak tegelijk.

Mijn grote kolonie Formica fusca heeft af en toe een centimeter hoge berg met meer dan honderd dode werksters. Dit wordt ruimschoots aangevuld met broed.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door ProXi »

Hoe oud en groot is je kolonie?

Werksters worden vaak maar 1 soms 2 jaar oud. Dus als er 20 werksters nu geboren worden rond dezelfde tijd. Zullen dezelfde werksters vaak rond dezelfde tijd weer sterven. Zo krijg je dus soms van die momenten dat veel werksters zullen gaan sterven. Ik schrik daar ook nog wel van soms. Zoals ook dit jaar bij mijn Camponotus ligniperda kolonie.
Maar zolang je veel meer broed nog hebt, zal uiteindelijk de kolonie wel gestaag groeien.

Om andere redenen van sterfte te voorkomen (mijten/schimmels), dien je je formicarium goed bij te houden en zorg voor goede omstandigheden voor je mieren.
Die 30 graden van nu zou niet het probleem zijn.
Heb je trouwens een blog van je kolonie?
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door RGod »

Ik heb geen blog van mijn kolonie. Vorig jaar oktober heb ik hem aangeschaft, ongeveer 30 tot 35 werksters en geen broed.
Ze kwamen dit jaar in april uit winsterslaap en zijn mede door het warmtematje erg actief geweest waarbij. Ik zeer veel poppen heb gezien en ook larven en eieren. Omdat het een zandnest is kan ik echter niet alles zien.( ik zou acheraf voor een gipsnest hebben gekozen maar wilde ze een zo natuur getrouw huisvesten)

Begin deze week veel gesleep met de poppen en uiteindelijk veel nieuwe werksters, te herkennen aan een lichter middenstuk. Ook 2 major werksters gespot. 3 dagen geleden begonnen de problemen. Een groot aandeel van de werksterpopulatie bleef rustig in de buitenwereld zitten. Voedsel waarop voorheen meteen werd aangevallen blijft nu staan. Van de buitenpopulatie zijn nu al 15 werksters overleden. Wat opvalt is dat hier geen nieuwe aanwas tussen zit. Ik heb de gestorven mieren gechecked op mijt, en zie niets.

Op basis van de poppen verwacht ik dat er 20 nieuwe werksters zijn, wellicht iets meer en ook nog een lading eieren.
Na veel leeswerk en opmerkingen op dit forum denk ik dat de recente warmte de stofwisseling van de mieren heeft versneld/ of wat verstoord waardoor grote sterfte onder de oude garde. Ik hoop tenminste dat dit het is.

Om mijten tegen te gaan kook ik de aangeboden insecten altijd. Krekels uit de dierenwinkel vries ik in al zijn de mieren niet zo happig op deze prooi. Hun afval dumpen ze op hun eigen hoop en af en toe ruim ik wat op maar ik wil ze niet te veel storen. Wel zie ik af en toe kleine witte beestjes lopen en ik vermoed dat dit wel een mijtsoort is, al denk ik geen parasiterende want de mieren zij schoon. In de buitenwereld had ik veel denneschors zitten maar hiervan heb ik veel weggehaald na de sterfte omdat ik bang was voor gasvorming ( rook sterk).

Als zoet voer gebruik ik bio suiker, ahorn siroop en bio dennen honing gemixed met water. En natuurlijk hebben ze altijd water.

Ik hoor graag adviezen om de zorg nog verder te verbeteren.
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door RGod »

Een korte update en vraag.

Het grote sterven lijkt gestopt. Ook nieuwe/ jonge werksters zijn dood gegaan, en een is hier nog mee bezig. Toen ik haar met een loep bekeek, 3 keer vergroting, zag ik geen mijten maar op de plek op het bureau waar ze zat zaten even later 3 mijten die met het blote oog te zien waren. Dit kunnen mijten zijn geweest die ongevaarlijk zijn maar ik wil toch het zekere voor het onzekere nemen en denk erover om het zandnest uit te graven, dan weet ik meteen of de gyne nog leeft. Na een periode in een buizennest met schijfjes citroen of knoflookwater wil ik ze vervolgens in een gipsnest huisvesten.

Graag hoor ik of dit naar jullie mening een goed idee is of dat ik geduld moet hebben en moet kijken of de kolonie er zelf, zonder hulp bovenop komt.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door Floris »

Je kunt het proberen, maar ik denk dat de mieren de verhuizing niet zullen overleven.
Zorg voor goede nestomstandigheden, temperatuur, rust, licht en vochtigheid, en geef ze goed te eten. Als de kolonie dan niet herstelt, is er niet zoveel aan te doen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door ProXi »

Het is best moeilijk om je te adviseren. Ik denk zelf niet dat het door de mijten komt. Ik heb wel eens een mijten-probleem gehad en toen zaten ze ook echt op de mieren zelf. Ook toen ze net/half dood waren. Maar goed dit hoeft misschien niet altijd zo te zijn. Dan zou je er meerdere moeten bekijken. Als er bij geen één mijten opzitten, denk ik niet dat dat dat de oorzaak is persoonlijk.

Misschien zit er een schimmel in het zand of is er een ziekte. Misschien kan het dan helpen om ze op te graven. Mocht het wel een mijten probleem zijn dan zou ik dat ook aanraden. Je moet dat wel heel voorzichtig doen. Dit is toch wel een stressgevoelige soort. Dus weet niet wat de gevolgen zijn. Ook het broed kan verloren gaan.

Is het zand heel vochtig. Dit is namelijk ook prettig voor schimmels/bacteriën en mijten. Zeker in combinatie met afval van prooidieren en de warmte. Ook kan als het zand heel vochtig is er door de warmte een te hoge luchtvochtigheid misschien ontstaan. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. Kan de warme vochtige lucht ook weg? Weet niet hoe gevoelig ze daarvoor zijn precies. Maar mogelijk is dat ook een oorzaak. Ik zou de kolonie ook niet verwarmen meer nu het zo warm is.

Dat van ouderdom is ook nog steeds mogelijk. Dat er ook er jongere werkster soms sterft gebeurt in de natuur ook. Gebeurt ook bij mensen, dus vast ook met mieren. Als er veel jonge werksters sterven is er wel echt iets aan de hand.

Heb je foto's van je setup?

Ik heb met mijn kolonie momenteel ook last van sterfte en heb ook geen idee wat nou de oorzaak zou zijn. Ik heb het nest schoongemaakt. Maar dat heeft niet geholpen bij mij.
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door RGod »

Bedankt voor jullie antwoorden. Met het blote oog en een niet zo,n goed vergrootglas zie ik geen mijten op de mieren.
Op dit moment vertonen ze geen normaal kolonie gedrag. Ik zie geen gezonde mieren buiten, de aangeboden prooidieren blijven liggen en ik zie ze ook niet bij het suikerwater of de esdoornsiroop met water als ik ze dit aanbied. Wellicht dat ze leven van de schillen van de poppen, 2 weken terug zijn er erg veel uitgekomen.

De setup is een antstore xl farm met zand leem mengsel. Onderin kleikorrels en om te bevochtigen een rubber slang tot aan de kleikorrels. Dmv een buis verbonden met een vrij grote buitenwereld van antstore met deksel. Inrichting van de buitenwereld is zand met wat schors en een eigen kweek vetplant en wat takken.

De vochtigheid regelen vind ik wel wat lastig, ik houd de kleikorrels in de gaten en als die nog vochtig zijn dan ga ik er van uit dat het goed is. Ik heb ook geen beslagen glas. Ik denk er wel aan een hydrometer Te kopen. Ik laat ze vooralsnog maar even zitten en met rust. Ik hoop dat ze snel weer gaan eten.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door ProXi »

Hoe gaat het op dit moment met de kolonie?
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door RGod »

Ze doen weinig. Af en toe zit een grote werkster, met grote kop, buiten. Een hiervan heeft nog een crème kleurige kop en middenlichaam. In het nest heb ik nieuwe eieren of zeer kleine larven gespot dus dat is goed nieuws al ben ik pas weer wat geruster als ze ook eten komen halen. Vooral afwachten dus.....
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door RGod »

Weer een update, en geen goed nieuws. Omdat ik ook in de kolonie omvallende mieren en enkele doden zag liggen ben ik gaan graven. In het nest hele kamers vol dode werksters.........ik heb nu de gyne over en 3 werksters......
Ik heb nu van gips een nieuw nest gemaakt wat nu ligt te drogen. Hoewel zand het voordeel heeft dat ze lekker creatief kunnen zijn zie je haast niet in het nest waarmee je ze niet in de gaten kan houden. Ook vind ik de vochtigheid lastig te regelen.
Ik hoop dat de kolonie van 4 er weer bovenop komt maar dat zal wel even duren.......
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda nest te warm?

Bericht door ProXi »

Heel erg zonde....
Ik hoop dat ze het gaan redden!
Darkraider
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 juni 2018
Gender:

Re: Camponotus Ligniperda nest te warm?

Bericht door Darkraider »

Hoe gaat het met je ligniperdus na 5 jaar bijna ?
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Camponotus Ligniperda nest te warm?

Bericht door RGod »

Ik heb een nieuwe gyne gekocht na een sterfgeval van de oude met een kolonie van rond de 50 werksters. Door tijm olie te gebruiken in combinatie met de koelkast is ze geaccepteerd. Nu is het een hongerige kolonie van zo'n 400 werksters. Hun gedrag is ook anders geworden. Veel agressiever dan voorheen. Leuke kolonie om te hebben. Volgend jaar, als ze gaan slapen, ga ik een nieuw verblijf in elkaar zetten. Grote mieren dus veel ruimte nodig.
Plaats reactie