Begin Formicarium

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Begin Formicarium

Bericht door Artilux »

Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste miersoort besteld, de Messor barbarus.
Ik kan niet wachten tot mijn miertjes worden verzonden!

Besteld

Gyne + 11-25 werkers.
10 testbuisjes
Thermomatje 3w
mini thermometer 20mm
2 kleine voeder schaaltjes om te testen, 14mm (vervanging tot gebruik pildoosje, puur een test.)
De aangeraden pincet ( zeer smalle uiteinden)
Verschillende zaadjes, Japan Hirse en Grass Seeds, welke beide als bijpassend op de site stonden van antstore.
een Antstore food mix set. Waarschijnlijk te duur, maar het is eens om te kijken wat ze er mee doen.
Een 10ml flowered honey. Om te mengen met wat water. (Honingdauwsurrogaat maken met de handleiding leid tot zo'n overvloed aan porties voor mijn hooguit 25 werkers, dat ik niet weet wat ik er mee aan moet...)

Tevens heb ik Talk, paraffine(om te testen) en wat buisjes + een magnetron bakje voor op het warmte matje.

De vragen

Aangezien het voor de mieren vast niet fijn is om over kunststof te lopen, wil ik zand in het bakje leggen.
Wat voor zand kan dit zijn? Gewoon bouwzand? En een heel dun laagje. Moet ik hier een laagje van 1mm voor gebruiken?
Ik wil niet dat ze er in gaan graven.
Moet ik de zaadopslag buisjes ook afdekken met folie/aluminiumfolie?
Waterbuisjes ook afdekken? of alleen bij condensvorming?

Spullen voor Formicarium

Glazen testbuisjes moeten nog komen.
De centrigue buisjes zijn voor mogelijke zaadopslag en voor wateropslag.
Mogelijk ga ik hier toch glazen testbuisjes voor gebruiken.
Afbeelding

Opstelling

Het idee is dus, bakje met wat zand op een warmte matje.
Als de temperatuur te hoog word verhoog ik het bakje iets, waardoor de grondtemperatuur precies 27 graden wordt.
De buisjes worden rechtstreeks in het bakje gelegd.
Mogelijke vergroting van het bakje bij uitbreiding van de kolonie.
Eind winterslaap verhuizen ze waarschijnlijk in dit bakje, als dit nog gaat, naar mijn kamer in Tilburg.



Hopelijk kunnen jullie mij Tips geven.
Ik weet dat er een hoop ophef is over het beginnen met een soort buiten om Lasius niger, of soort gelijke.
Redelijk begrijpbaar, alleen vind ik de polymorfisme bij dit soort geweldig. Althans, het idee ervan ;)
En dat ze oogsten en het opslaan daarvan een mooie reden.

Bedankt voor het lezen ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Begin Formicarium

Bericht door GvG »

Ophef is een groot woord :D. We proberen je alleen te helpen. Zo te zien denk je er goed over na. Een tip: ik zou geen zand gebruiken. De mieren zullen het buisje vullen met zand. Ze kunnen prima over kunststof lopen. Wat ook vaak gebruikt wordt is een laagje gips onder in het bakje. Dit gebruik ik zelf bij soorten die wat meer vocht nodig hebben omdat je gips vochtig kan maken. Bij Messor barbarus is droogte geen (groot) probleem dus is gewoon kunststof het makkelijkste. Je kunt het ook makkelijker schoonhouden.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Formicarium

Bericht door Artilux »

Bedankt voor het antwoord.
Enige vraagtekens die overblijven zijn betreft het verduisteren.

Ik las ergens anders dat ze inderdaad hun buisje hadden afgesloten met zand. En een reactie betreft luchtvochtigheid.
Mijn vader neemt van het lab ook nog een glazen bak mee. Even kijken of dit een succes is ;)
Fijn om te weten dat ze gewoon zonder problemen over het kuntstof marcheren. Dan zal ik dit in het begin ook zo laten.
Dat is inderdaad ook handiger voor schoonmaak.

Tevens zal ik mijn mieren waarschijnlijk ook eens fruitvliegjes voeren welke ik bij een dierenspeciaalzaak een stad verderop kan kopen ;)
Lekker experimenteren!
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Begin Formicarium

Bericht door salamalfayed »

En vooral zorgen voor een trillingsvrije leefomgeving. Helemaal in het begin moet je ze echt absolute rust geven. Dit komt de groei alleen maar ten goede. Als de kolonie groter is zijn ze iets minder gevoelig voor verstoring.

Zorg dus dat je een goed nest systeem hebt wat je echt een tijdje kunt laten staan.

PS ik kan me goed voorstellen dat je voor deze soort kiest hoor. Ik vind het ook echt een gave soort :D
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Formicarium

Bericht door Artilux »

Ze komen op een plank te staan welke is bevestigt aan de muur.
Een simpele test dmv een waterglas en springen in mijn kamer, verteld mij dat er geen enkele golf of beweging in het water komt.
De vraag omtrent verduistering van het nestje blijft aanwezig.
Aangezien ik natuurlijk wel ben geïnteresseerd in het groeien.
Alleen als ik alu-folie rond het buisje doe, zal ik niets zien. Ook niet van het restant water in het buisje.
Ik zal ze, afhankelijk van de staat van de transportbuis, wel of niet verhuizen.


Dus graag nog een antwoord betreft het verduisteren.
Maar het trilvrij zetten was ik mij al bewust van. Ik geloof dat dit voor bijna alle soorten geldt in begin stadia.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Begin Formicarium

Bericht door GvG »

Je moet het nestbuisje verduisteren. Extra buisjes voor zaden of extra water hoeven niet verduisterd. Je kan bij deze soort dus niet goed kijken naar de groei. Ik denk dat je hooguit een keer per week kan kijken door de folie weg te schuiven. Bij een soort als Lasius niger kan dat wel. Elke beginner kijkt graag bij zijn mieren. Ik heb een Formica fusca gyne in het begin eens zo vaak gestoord dat ze al haar eitjes en larven had opgegeten. Alleen omdat ik elke dag even een kijkje nam.

Een buisje met een goed waterreservoir hoef je niet vaak te checken. Alleen moet je dit een paar keer oefenen. Lees de FAQ ook even, daar staat een goeie uitleg in over reageerbuisjes. Op youtube kan je ook goeie filmpjes vinden. Ik zal straks op de pc even een goeie zoeken.

Heeft je vader trouwens helemaal geen glazen buisjes op het lab? Dat zou je niet verwachten...
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Formicarium

Bericht door Artilux »

Op het lab gebruiken ze alleen centrifuge buisjes. Welke van kunststof zijn en niet echt duidelijk transparant.
Vandaar wat buisjes gekocht.
Ik heb een glazen accu bak gekregen. Ik geloof 20x10x10h. Iets smaller dan mijn magnetronbak maar vele malen mooier!
Ook wat waterslangen gekregen, alleen is de diameter daarvan inwendig zo klein, dat hier nooit een submajor door kan. ( Dit was al voor ytong.) Alleen kan ik wel 20mm kopen.

Ik zal ze zeker met rust laten. Ik wil namelijk wel dat ze het goed gaan doen.
1x per week kijken is dan wel voldoende.
Ik kan alleen nergens precieze informatie vinden betreft de reageerbuisjes ( buitenom hoe je deze maakt, met watjes). Ik zal nog even wachten op de filmpjes ;)
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Begin Formicarium

Bericht door Thyxar »

Dit is wat ik doe als ik met een bakje als buitenwereld gebruik:

Ik maak een rond gaatje in het bakje met een diameter die overeen komt met het buisje van het nest. Door dit gaatje schuif ik dan het buisje totdat de opening zich zeer dicht tegen de wand van het bakje bevindt. Door dit systeem ligt 95% van het buisje buiten het bakje en kan je er een zilverpapiertje overschuiven.
Het nadeel is natuurlijk dat het wat meer plaats inneemt en dat er een gat in het bakje zit.
Als je dit doet, zorg er dan voor dat de ingang van het buisje niet hoger dan de lichaamslengte van de kleinste mier ligt.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Formicarium

Bericht door Artilux »

Ik ga er toch voor kiezen om het nest in de buitenwereld te leggen.
Helaas zal ik het nest erg moeten storen als ik dan wil kijken, aangezien het aluminium folie dan van het buisje moet, en ik dit zal moeten oppakken...
Met de glazen accu bak is dit ook niet anders mogelijk.
Wanneer de kolonie zich heeft verdubbelt wil ik gaan kijken voor een ytong.
Dit in een groot formicarium. Of ik een wand maak of horizontaal weet ik nog niet. Maar hier wil ik een heel design aan gaan hangen.
Aangezien dit waarschijnlijk wat langer zal staan. En dan wil het oog ook wat :)

Met verschillende maten buisjes die ik heb, wil ik kijken wat de mieren het fijnst vinden voor oogst-opslag.
En wanneer ik zelf een poosje weg zal zijn, komt er een extra buis water te liggen en een klein voorraadje zaadjes.
(Aangezien ze zaadjes opslaan, zullen ze, wanneer ze echt voedsel willen, deze ook kunnen verorberen. Maar dit kan ik pas zeggen als ik zie dat ze het aannemen etc.)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Begin Formicarium

Bericht door GvG »

Hier zie je één van de manieren om reageerbuisjes met een waterreservoir klaar te maken. Als je een goed buisje hebt kan dat wel een tijdje mee, dat hoef je dus niet wekelijks te checken.



Altijd goed om even te oefenen, dan komt deze ook ook van pas.

Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Formicarium

Bericht door Artilux »

Bedankt,
Eigenlijk precies het idee wat ik in mijn hoofd had ;)
Iets te veel gelezen op het forum? Ik denk dat het alleen maar beter is om te veel te weten, dan straks voor vragen te staan.

Toch fijn!

Update,
Talktestje gedaan. 5 mieren uit de tuin, waarschijnlijk Lasius niger.
Tot nu toe lijken ze te blijven zitten ;) Ze vallen continue.

Met dank aan GvG met personal message wat info betreft dit kalk laagje gehaald. Achteraf hier moeten plaatsen.

Accu setup:


Afbeelding
Afbeelding

De talkpoeder is al op enkele plekken gebroken. Stomme handelingen van mij, te vroeg rechtop zetten etc.
Als ik mijn Messor barbarus in de bak doe, vervang ik mijn proef talk laag.
Dit was meer om het gevoel met talk te krijgen ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Begin Formicarium

Bericht door GvG »

Dat ziet er prima uit. Kan wat smaller, kan wat dunner, maar dat houdt ze wel binnen denk ik.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Begin Formicarium

Bericht door GvG »

Hier de tip die ik per PB gegeven heb, zodat de anderen er ook wat aan hebben:

Ik maak van de talk altijd een dun papje, een beetje als melk. Niet te dik. Dat breng ik aan met een klein zacht penseeltje (speelgoedwinkel). Lekker dun uitsmeren. De rand moet zeker drie keer zo breed zijn als de lengte van de grootste werkster. Ik denk dat het percentage van de alcohol niet veel uitmaakt. Ik heb mijn flesje nu ook al bijna een jaar en dat gaat prima. Ik denk wel dat je het wat langer moet laten drogen. Minuutje of 10.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Formicarium

Bericht door Artilux »

Flits maakt het nog witter dan het is. Fijn een telefoon met camera. Alleen is een fototoestel toch iets beter ;)
De breedte vind ik zelf zo wel prima. het is aanwezig, maar mocht er een vlugge klimmer bij zitten, moet hij toch wel erg behendig zijn ;)

Erg fijn om te horen dat dit ongeveer de richtlijn is ;D
Ik denk ook, zodra er een kolonie inzit, ipv een paar losse mieren, deze zich meer bezig houd met het aanwezige voedsel, dan uitbraak.
Terwijl de miertjes nu alleen maar ontsnap pogingen doen en schuilen voor het licht.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Formicarium

Bericht door Artilux »

Kleine update over de talktest.

Ik heb gedurende de nacht 5 mieren ( waarvan 1tje is overleden) in de bak gelaten.
Toen ik vanochtend een check deed zaten ze er allemaal nog in. Goed nieuws dus, want de talk barriere heeft zijn werk gedaan.
Even zien of ik vandaag nog tijd heb om de streep iets breder te maken. Het is niet perse nodig, maar het idee voelt goed.

Mogelijk post ik nog een fototje hoe ik het heb getest. Alleen lijkt mij dit vrij overbodig.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Begin Formicarium

Bericht door Floris »

Artilux schreef:Ik heb gedurende de nacht 5 mieren ( waarvan 1tje is overleden) in de bak gelaten.
Toen ik vanochtend een check deed zaten ze er allemaal nog in. Goed nieuws dus, want de talk barriere heeft zijn werk gedaan.
Voor een kleine kolonie zal het voldoende zijn. Voor een grote kolonie met honger, dorst of behoefte aan andere nestomstandigheden wellicht niet.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Begin Formicarium

Bericht door Artilux »

Tegen de tijd dat ik over een grote kolonie beschik, zal ik ook een andere opstelling hebben dan een glazen accubak met wat talk ;)
Dan wil ik Fluon gebruiken en mogelijk een deksel op het terrarium/formicarium.

Helaas is de foto van de testopstelling wat wazig, maar toch even erbij gezet. Voor als een andere beginner misschien een idee nodig heeft ;)
Afbeelding
Plaats reactie