Ytong Formicarium Messor barbarus

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Hallo,
Zoals jullie misschien is opgevallen heb ik mijn Messor barbarus binnen.
Deze heeft een populatie van ongeveer 25-30 werksters en wat broed/poppen.
Ik gebruik momenteel een glazen accubak van ongeveer 20x10x10.
Dit is nogal geen gepriegel. En ik stoot nogal vaak tegen het randje aan etc etc.

Vandaar het idee van mijn eerste Formicarium.
Omdat de Messor barbarus door ytong kan knagen, wil ik een ytong in een buitenwereld plaatsen.
Dit heeft als voordeel dat wanneer het eenmaal zo ver is dat ze door een stuk heen bijten, ze niet gelijk op kamertocht kunnen ;)

Omdat ik mij bewust ben van het feit dat ik nog maar een kleine kolonie heb, wil ik daarom wat vragen stellen.
Ik heb even met wat tekeningen mijn idee in beeld gebracht.

De bak, plastic terrarium/aquarium

Afbeelding

Vooraanzicht ytong in terrarium
Afbeelding

Zijaanzicht + helling
Afbeelding

Het warmte matje wil ik onder het nest leggen, links of rechts, zou dit met een dimmer kunnen qua temperatuur? Kunststof op 35°C? (Warmte moet nog een stuk door ytong alvoor het bij de eerste kamer is. 27°C)

Is dit veel te groot? Of is dit een nest waar ze redelijk in kunnen groeien?
Ik dacht het niet veel kleiner te maken omdat dit zo wel goed te maken is. En een kleiner nest in zo'n grote bak weer erg vreemd is.
Hoe diep moeten de gangen en ruimtes worden? ( Ik ga voor vierkante ruimtes, geen rondjes, hier komen nog wel tekeningen van. Maar het is nu vrij laat om te tekenen. Weinig licht etc.

Alvast bedankt voor de tips ;)
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door AntF »

In mijn opinie is dit te groot voor een kolonie van rond de 30 werksters. Zoals je waarschijnlijk al weet kunnen de mieren afval gaan dumpen in leegstaande ruimtes wat voor schimmelvorming kan zorgen.

Vraagje: hoe wil je het gaan bevochtigen? Waarschijnlijk heb je er al iets voor bedacht maar ik vraag het toch even ;) .

Offtopic: De vorm van het ytong vind ik mooi verzonnen. Er ontstaat als het ware een mierenhoop-effect. :D
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Reactie op het offtopic gedeelte, is inderdaad precies wat ik voor ogen had ;)
Bevochtiging door een gleuf in het 10cm diepe vak. ( zijaanzicht, iets meer naar rechts of links.. dan kunnen ze kiezen waar ze willen zitten ;) )
Dit afgedekt door bijvoorbeeld watten of een stukje plexiglas.

Ik snap dat het redelijk groot is... Maar dit zou dan ook een permanente/2 a 3 jarige setup wezen.
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door AntF »

Het is natuurlijk wel zo dat Messor barbarus een aantal kamers zal gebruiken voor de opslag van zaden.
Was ik even vergeten. Misschien dat het dan wel een goede maat is maar ik denk dat andere forumleden hier met meer zekerheid over kunnen spreken.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Ik wacht ook tot ik wat meer info krijg van andere leden ;)
Niet dat ik jouw mening niet waardeer hoor ;) Zeker wel ;)

Ik hoop ook wat antwoorden te krijgen betreft het warmte matje. Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Gelukkig kreeg ik al een goude tip betreft het gebruiken van een dimmer.
Alleen is kunststof materiaal toch weer anders dan het glazen bakje.

En het verhaal betreft diepte kamers, 20mm diepte en ook voor de gangen? Of 25mm diepte? Ik hoop hier van wat leden wat over te horen.
Bijvoorbeeld Barbet, welke aardig wat mooie video's heeft staan en ook over Messor barbarus beschikt.

Ik zal het morgen wel zien ;) Bedankt voor de reactie, Reputatiepunt komt jouw kant op :)
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

schets van mogelijk gangenstelsel.
Afbeelding
Elk blokje is 2,5cm hoog en breed. (Ongeveer)
Zijn deze kamers veel te hoog? 5cm hoge kamer is redelijk wat... Ik zat ook te denken om alleen 2,5cm hoge kamers te maken.
Of is dit alsnog veel te hoog? En is dit nest veel te groot?

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Floris »

Een kamer hoeft niet hoger te zijn dan de koningin. De grootte van het nest, met lage kamers, zal pas goed zijn voor een kolonie vanaf een paar honderd werksters.

Is het bedoeld als horizontaal of als verticaal nest?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Verticaal tegen de wand van een kunststof terrarium/aquarium.
Momenteel heb ik nog te weinig mieren om dit nest te bewonen.
Ik zit te denken om een kleiner nest te maken, maar wel al te beginnen met de bouw van dit nest in de bak. Dan stop ik de ingang af met watjes oid,

Is het dus verstandiger om meerdere smalle gangen te maken bij een verticaal nest voor Messor barbarus ?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Floris »

De meeste soorten maken de kamers niet hoger dan de koningin nodig heeft. Het probleem dat bij een verticaal nest optreedt, is dat je de kamers niet al te groot kunt maken als je goed zicht wilt houden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Dus, niet dieper dan 4mm diep freezen? Anders gaan ze natuurlijk de diepte in werken en zie je dat allemaal niet.
Of is 5mm een mooie diepte?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Floris »

Uitgaande van de beperkte hoogte (ze zullen de hoogte hooguit gebruiken om broed te stapelen), is voor de zichtbaarheid is een horizontaal nest beter, maar daar past minder in. Twee mieren naast elkaar kun je natuurlijk wel zien.

In mijn onderwerp over een verticaal formicarium, ik heb vast wel wat geschreven over de voor- en nadelen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door salamalfayed »

Ik heb mijn kamers ongeveer 1cm diep en heb ze ruim 4cm hoog. Vergelijkbare grootte met jouw tekening en ruim 50 werksters.
Tot op heden geen enkel probleem met opslag van afval. 8-) Gewoon zorgen dat er genoeg zaden zijn(ik gebruik graszaad) en ze leggen alle kamers helemaal vol hiermee. Afval ligt netjes buiten op een hoopje.

Wel is een beetje vocht bij in ieder geval een beginnende kolonie noodzakelijk. Ook bij mij grotere kolonie heb ik gemerkt dat ze een stukje vochtig wel erg prettig vinden.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Ik denk dat ik een kleiner ytong horizontaal nestje maak.
Dit omdat ik momenteel genoeg ytong heb om 3 nesten te bouwen, 60cm lang blok voor 2 euro. Koopje ;)

Ik moet Floris wederom bedanken, Ik denk dat ik mij qua design van de kamers meer ga houden aan wat jij gemaakt hebt.
Dus wat ik uit die foto kan zien, een gang van 1cm breed, diepte was bij jou ook dieper stond er, dit zal ik dan aanpassen.

Mijn horizontale ytong zal achter een glazen plaat zitten van 10x15. Ik denk 4 kamers en ongeveer 4-5mm diep.

Salamalfayed, waar koop jij graszaad? Ik heb een zakje, deze pakken ze 100x sneller naar binnen dan de speciale Japanese Hirse, waarschijnlijk makkelijker te kraken voor de kleine makkertjes ;)
Ik zal je er ook een PMtje over sturen.

Als tip van een maat wil ik rood oker kleurige leem gebruiken om mijn ytong nest mee te kleuren.
Eind resultaat zal ik nog laten zien.
Omdat mijn huidige setup ook werkt zit er voor mij totaal geen haast achter. Wat wel erg fijn is ;)
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Na enig denkwerk kwam ik met het volgende probleem,
welke silicone kit kan ik gebruiken om mijn glasplaatje op een ytong blok te plakken?
Kan ik dit zelfde gebruiken om ytong aan een kunststof aquarium te plakken? En werkt dit ook om een tube aan het ytong vast te kitten?

Ik heb de zoekfunctie hard misbruikt, alleen leid dit momenteel alleen tot meer frustratie dan antwoorden.

Hopelijk kan iemand mij hier bij helpen en antwoord geven op bovenste stukje ;)
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Lone »

Persoonlijk ben ik meer een voorstander van het stutten van y-tong dan het vastkitten dit is dan gemakkelijk om te vervangen wanneer je een grotere y-tong nest nodig hebt of wanneer de kolonie sterft. En je ziet dan niet zo'n kwak silicone wanneer je de kolonie wilt bekijken.

Afbeelding
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Floris »

Ik gebruik transparante siliconekit voor badkamers. Als je zorgt dat het oppervlak van het Ytong goed vlak is, hoef je het maar op een paar punten vast te zetten.
De glasplaat van mijn nesten hoeft pas los wanneer het Ytong niet meer goed is. Ik kan dan het nest wegbreken. De kit hoeft dus nooit meer los te laten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Super bedankt voor de tips.

Ik vind stutten niet echt mooi. Het is wellicht een makkelijke oplossing alleen weet ik niet hoe sterk mijn kunststof bak is. En dit wil ik niet testen (Ouderdom klapt het misschien uit elkaar.)
Voor de prijs van die bak, haal ik gerust een nieuwe wanneer het tijd is voor een vergroting.
En ik denk wanneer ik moet vergroten, ik aan een andere setup moet gaan denken dan mijn kleine bakje :P

Ik heb het filmpje van Barbet betreft Formicaria bekeken. Hij heeft een 1,5cm dep nest gemaakt voor horizontaal.
Dit garandeerd wel de goede doorgang van alle mieren, gyne en prooidieren. En ze zullen zo genoeg zaad kunnen opslaan.
Wellicht maak ik het iets ondieper. Maar dit ga ik bekijken wanneer ik aan het frezen ben ;)
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door AntF »

Om nog even op je vraag betreft silicone terug te komen:
ik gebruik net als Floris transparante siliconenkit voor badkamers. Dit werkt ook om een tube vast te zetten aan ytong.
Om het beter te laten hechten kan je ervoor zorgen dat het ytong compleet droog is. Ook is het goed om het stof weg te zuigen/blazen.

Alvast succes gewenst,
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Bedankt!

Ik was van plan om het gemaakte blok ook goed uit te drogen.
Met een borstel eerst goed grove korrels weg te vegen en daarna met een stofzuiger langs de te plakken randen.

Ik weet nu in ieder geval wat voor siliconenkit ik moet hebben, zeer fijn ;)
Ook goed om te zien dat het zelfde spul door meerdere mensen wordt gebruikt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door GvG »

Je kan het blok beter grondig spoelen om het stof weg te krijgen. Met de stofzuiger krijg je het niet weg en het schijnt schadelijk te zijn, ook voor mieren. Daarna goed laten drogen anders laat de kit los.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Oké. Ik wil het ook schilderen met rode oker. Dus ik zal het sowieso goed moeten schoonmaken.
Een flinke gieter erover :) Thanks!
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door barbet »

Artilux schreef:Oké. Ik wil het ook schilderen met rode oker. Dus ik zal het sowieso goed moeten schoonmaken.
Een flinke gieter erover :) Thanks!
Ik doe 'm altijd even onder de douche. Spoel goed de hoekjes uit.

Maak even een test stukje om je schilderwerk uit te proberen. Niet alles wordt mooi met oker.

Good luck!
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Thanks!

Ik was sowieso van plan om het inderdaad eerst een test ronde te geven.
Waarschijnlijk rode oker en misschien ook wat gele...
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door barbet »

Zelf vind ik geel het mooiste. Rood op ytong wordt een soort baksteen.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Thyxar »

Nu ik er aan denk:
Messor barbarus heeft brede gangetjes nodig om zich van kamer naar kamer te verplaatsen.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong Formicarium Messor barbarus

Bericht door Artilux »

Thanks voor de tip, ik denk ook om de gang vrij groot te maken, zodat wanneer ze een prooidier naar binnen willen slepen, dit ook kan ;)

Ik heb toch Romeins rode oker gekocht. Of ik nog een andere kleur ga gebruiken, denk ik niet. De kleur van die rode oker komt een beetje overeen met rode aarde, Africa kleurtjes :P
Ik laat er vast nog wel een update van zien ;)
Plaats reactie