paren in gevangenschap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

paren in gevangenschap

Bericht door bz12 »

Oke ik heb hier al een tijdje over nagedacht als je nou een onbevruchte gyne in een potje stopt met een mannetje zullen dan ooit gaan paren.
Want het lijkt me wel dat je dan gyne en mannetjes kan verzamelen en ze dan te laten paren zodat je weer een bevrucht gyne hebt .
Zo ja is het moeilijk
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: paren in gevangenschap

Bericht door Artilux »

Beste BZ12

Eerdere vraag betreft bruidsvlucht van het zelfde nest

Ik weet niet hoe je aan een onbevruchte gyne wilt komen, puur toeval of heb je er al een?
De gynes laten zich, naar mijn weten, niet zomaar bevruchten. Alleen tijdens of na een bruidsvlucht...

Mogelijk is zoiets testen het enige antwoord op jouw vraag. En dan heb je kans dat het natuurlijk mis gaat :/

Opzich wel een leuk idee.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: paren in gevangenschap

Bericht door MichaelB »

Zelfs als je googlet: 'Mieren paren in gevangenschap' vind je dit antwoord.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Re: paren in gevangenschap

Bericht door bz12 »

Maar ik vraag: Als je onbevruchte gyne en een mannetje hebt verzameld na een bruidsvlucht, en die dan in een potje stopt, zullen ze gaan paren?
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: paren in gevangenschap

Bericht door Thyxar »

Zie andere onderwerpen

normaal niet.
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: paren in gevangenschap

Bericht door ruttydm »

zelf geprobeerd en het lukte niet
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: paren in gevangenschap

Bericht door Lone »

Ja dit kan in sommige gevallen gebeuren heb het al meegemaakt met Lasius niger en meerdere keren met Lasius fuliginosus, maar dit gebeurt volgens mij ook alleen als je een nest hebt waar geen gyne bij zit. Wat er dan denk ik gebeurt is dat er een overlevings-strategie in werking wordt gesteld wanneer ze merken dat hun nest geen gyne meer bevat, dat mannetjes en onbevruchte gyne's met elkaar paren. Om zo de kolonie te doen voortbestaan. Als je mannetjes mieren en onbevruchte gyne's bij elkaar zet maar geen werksters en geen nest dan zullen ze niet paren. Je moet alleen dan wel ervoor zorgen dat de werksters van dezelfde kolonie zijn als van de gyne's en mannetjes.

Op deze manier kan het misschien zo zelfs zijn dat wanneer je een onbevruchte gyne hebt en deze mannetjes mieren voortbrengt dat deze zichzelf dus bevrucht. Maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.
Lvet schreef: Hieronder een korte samenvatting van het andere topic en derhalve van de koloniestichting:
  • mei 2012: gyne gevonden en geaccepteerd door zo'n 20-30 Lasius niger werksters en wat larven
  • 9 juni 2012: de gyne heeft eitjes gelegd, larven blijken mannetjes te zijn
  • 30 juni 2012: kolonie geboost met een heleboel Lasius niger poppen
  • 20 augustus 2012: eitjes ontwikkeld tot larven
  • winter 2012: kolonie in winterrust gebracht
  • 19 februari 2013: kolonie uit winterrust gehaald
  • 14 april 2013: twee poppen (cocons) ontwikkeld
  • mei 2013: heleboel poppen aanwezig
  • 22 mei 2013: zelf de eerste ontwikkelde imago uit een cocon gehaald (de werkster op bovenstaande foto), deze heeft het waarschijnlijk niet overleefd
  • 5 juni 2013: meerdere Lasius fuliginosus werksters waargenomen: de koloniestichting is geslaagd na langer dan een jaar later
Deze citeer is misschien een aanduiding hiervoor dat een onbevruchte gyne zichzelf kan bevruchten.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: paren in gevangenschap

Bericht door Floris »

Lone schreef:Deze citeer is misschien een aanduiding hiervoor dat een onbevruchte gyne zichzelf kan bevruchten.
Die conclusie lijkt me wat te ver gaan. :) Als mieren zichzelf zouden kunnen bevruchten, lijkt me dat een wetenschappelijke publicatie waard. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: paren in gevangenschap

Bericht door Lone »

Floris schreef:
Lone schreef:Deze citeer is misschien een aanduiding hiervoor dat een onbevruchte gyne zichzelf kan bevruchten.
Die conclusie lijkt me wat te ver gaan. :) Als mieren zichzelf zouden kunnen bevruchten, lijkt me dat een wetenschappelijke publicatie waard. :)
Daarom zei ik ook misschien een aanduiding en dat ik er zelf geen ervaring mee heb.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: paren in gevangenschap

Bericht door Lvet »

Lone schreef:Ja dit kan in sommige gevallen gebeuren heb het al meegemaakt met Lasius niger en meerdere keren met Lasius fuliginosus, maar dit gebeurt volgens mij ook alleen als je een nest hebt waar geen gyne bij zit. Wat er dan denk ik gebeurt is dat er een overlevings-strategie in werking wordt gesteld wanneer ze merken dat hun nest geen gyne meer bevat, dat mannetjes en onbevruchte gyne's met elkaar paren. Om zo de kolonie te doen voortbestaan. Als je mannetjes mieren en onbevruchte gyne's bij elkaar zet maar geen werksters en geen nest dan zullen ze niet paren. Je moet alleen dan wel ervoor zorgen dat de werksters van dezelfde kolonie zijn als van de gyne's en mannetjes.

Op deze manier kan het misschien zo zelfs zijn dat wanneer je een onbevruchte gyne hebt en deze mannetjes mieren voortbrengt dat deze zichzelf dus bevrucht. Maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.
Lvet schreef: Hieronder een korte samenvatting van het andere topic en derhalve van de koloniestichting:
  • mei 2012: gyne gevonden en geaccepteerd door zo'n 20-30 Lasius niger werksters en wat larven
  • 9 juni 2012: de gyne heeft eitjes gelegd, larven blijken mannetjes te zijn
  • 30 juni 2012: kolonie geboost met een heleboel Lasius niger poppen
  • 20 augustus 2012: eitjes ontwikkeld tot larven
  • winter 2012: kolonie in winterrust gebracht
  • 19 februari 2013: kolonie uit winterrust gehaald
  • 14 april 2013: twee poppen (cocons) ontwikkeld
  • mei 2013: heleboel poppen aanwezig
  • 22 mei 2013: zelf de eerste ontwikkelde imago uit een cocon gehaald (de werkster op bovenstaande foto), deze heeft het waarschijnlijk niet overleefd
  • 5 juni 2013: meerdere Lasius fuliginosus werksters waargenomen: de koloniestichting is geslaagd na langer dan een jaar later
Deze citeer is misschien een aanduiding hiervoor dat een onbevruchte gyne zichzelf kan bevruchten.
Oei, ik zie dat mijn post niet helemaal duidelijk geschreven is, waardoor misinterpretatie mogelijk is, zoals nu. Dat ga ik straks even aanpassen.
Ter verduidelijking: de larven die mannetjes bleken te zijn, zijn de Lasius niger larven waarmee ik de Lasius fuliginosus gyne geboost had. Het zijn dus niet de larven die uit de eitjes van die koningin zijn gekomen. Die zijn gewoon tot werksters ontwikkeld (m.a.w. die gyne was al bevrucht toen ik haar ving).
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: paren in gevangenschap

Bericht door Artilux »

Dus dit betekent dat het nog niet aangetoont/gebeurd is onder de leden hier.
Mogelijkheid of geen mogelijkheid, het is nog niet vaak genoeg getest denk ik.
Wel een zeer interresant om te onderzoeken, maar zelfbevruchting, zoals eerder genoemd ( Klonen) lijkt mij vrij ver gaan ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: paren in gevangenschap

Bericht door GvG »

Zelfbevruchting is volgens mij niet hetzelfde als klonen, aangezien de gyne diploid is zijn haar eicellen niet allemaal hetzelfde. Een eicel die bevrucht is door haar eigen zoon kan een ander genotype hebben dan zijzelf.

volgens mij hebben Wilson en Holldobler wel eens met succes een Formica sp. met succes laten paren in een laboratorium door hun onderlijven over elkaar te wrijven. Ik moet het even nalezen, het staat geloof ik in "the Ants".
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: paren in gevangenschap

Bericht door Lone »

Artilux schreef:Dus dit betekent dat het nog niet aangetoont/gebeurd is onder de leden hier.
Mogelijkheid of geen mogelijkheid, het is nog niet vaak genoeg getest denk ik.
Wel een zeer interresant om te onderzoeken, maar zelfbevruchting, zoals eerder genoemd ( Klonen) lijkt mij vrij ver gaan ;)
Lone schreef:Ja dit kan in sommige gevallen gebeuren heb het al meegemaakt met Lasius niger en meerdere keren met Lasius fuliginosus, maar dit gebeurt volgens mij ook alleen als je een nest hebt waar geen gyne bij zit. Wat er dan denk ik gebeurt is dat er een overlevings-strategie in werking wordt gesteld wanneer ze merken dat hun nest geen gyne meer bevat, dat mannetjes en onbevruchte gyne's met elkaar paren. Om zo de kolonie te doen voortbestaan. Als je mannetjes mieren en onbevruchte gyne's bij elkaar zet maar geen werksters en geen nest dan zullen ze niet paren. Je moet alleen dan wel ervoor zorgen dat de werksters van dezelfde kolonie zijn als van de gyne's en mannetjes.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Plaats reactie