Hallo Allemaal

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Elvira
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 41

Hallo Allemaal

Bericht door Elvira »

Ik ben Elvira 31 uit brabant en heb met mijn zoontje (5) The Antbully gekeken.
nu wil hij heel graag weten hoe het nou precies werkt haha.
dus even gegoogeld naar een mierenboerderij, maar dacht eerst even info inwinnen.
en toen kwam ik hier op het forum.
ik hoop veel te leren van jullie voor ik ga starten :P

Groetjes Elvira
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hallo Allemaal

Bericht door ProXi »

Hallo Elvira,

Welkom op het forum.
Veel mensen beginnen al meteen met het houden van mieren en kopen van alles en komen er dan achter dat dat toch niet zo handig was.
Dus erg verstandig dat je eerst wat informatie inwint.

In de beginnershandleiding is veel handige informatie te vinden:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=154

Hier een overzicht met andere handige handleidingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=2041

Leuk dat je dit samen met je zoontje gaat doen.
Alvast heel erg veel succes en plezier met jullie nieuwe hobby!
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Artilux »

Welkom,

Veel plezier met het onderzoeken en kiezen van een soort ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hallo Allemaal

Bericht door GvG »

Goed dat je je voorbereidt! Welkom. En voordat je geld uitgeeft: je kan bij een van ons wel een klein volkje mieren krijgen.

Veel plezier!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Floris »

Elvira schreef:dus even gegoogeld naar een mierenboerderij, maar dacht eerst even info inwinnen.
en toen kwam ik hier op het forum.
Welkom op het forum.
Ik ben blij dat je eerst informatie zoekt. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Elvira
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Elvira »

ben ik heel erg mieronvriendelijk als ik zoon boerderij koop is voor mijn zoontje wel het leukst om te zien namelijk
wilde er 1 met licht of zoon appel
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hallo Allemaal

Bericht door ProXi »

Elvira schreef:ben ik heel erg mieronvriendelijk als ik zoon boerderij koop is voor mijn zoontje wel het leukst om te zien namelijk
wilde er 1 met licht of zoon appel
Ligt er een beetje aan wat je doel is.
Als je voor een korte tijd (tijdelijk) wil zien dat mieren gangetjes gaan graven, dan zou je zo'n product kunnen aanschaffen.
Bij het product zelf staat ook vermeld dat mieren er maar tijdelijk in leven en dat het product niet bedoeld is om langdurig mieren in te houden.

Die gel producten worden dan ook afgeraden voor iedereen die echt mieren wil houden.
Als je namelijk echt een mierenkolonie wil houden die opgroeit van een paar mieren, tot een grote kolonie dan is dit product niet geschikt.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Floris »

Als het mieronvriendelijk is betekent dat vooral dat jullie kolonie niet goed groeit.
Ik weet niet wat je bedoelt met een boerderij met een appel, maar een kleine kolonie woont het beste in een reageerbuisje. Lasius niger, dat zijn de zwarte miertjes die je buiten overal ziet lopen, zijn het makkelijkste te houden. In een reageerbuisje kun je ze goed zien zitten.
De fratsen er omheen zijn voor een kleine kolonie niet nodig, dat maakt het vooral lastiger om ze te zien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hallo Allemaal

Bericht door ProXi »

Floris schreef:Als het mieronvriendelijk is betekent dat vooral dat jullie kolonie niet goed groeit.
Ik weet niet wat je bedoelt met een boerderij met een appel, maar een kleine kolonie woont het beste in een reageerbuisje. Lasius niger, dat zijn de zwarte miertjes die je buiten overal ziet lopen, zijn het makkelijkste te houden. In een reageerbuisje kun je ze goed zien zitten.
De fratsen er omheen zijn voor een kleine kolonie niet nodig, dat maakt het vooral lastiger om ze te zien.
Ter informatie:
http://www.mierenboerderij.nl/Appel-Mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Floris »

Ik weet niet wat dat is, maar het is geen geschikt formicarium.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Artilux »

Floris schreef:Ik weet niet wat dat is, maar het is geen geschikt formicarium.
Het is een mieren gevangenis. Maar ik snap wel, dat voor een mannetje van 5, dat mateloos interessant is.
Zeker als er niet echt de interesse is om mieren te houden, maar wel het zien hoe mieren te werk gaan. (Lijkt mij ook veel te lastig voor een kind van 5 :P )

Vrij apart dat dit soort dingen gemaakt worden, terwijl er zo veel commotie over is.
En ik snap ook best goed dat ouders dit voor hun kinderen kopen ;)
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Thyxar »

Goede zaak dat je je zoon steund in zijn nieuwsgierigheid. Deze wereld kan nog veel wetenschappers gebruiken!
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallo Allemaal

Bericht door AntF »

Inderdaad leuk dat je hier samen met je zoontje aan wil beginnen!

Je zou er voor kunnen kiezen om eerst zo'n gel-formicarium te kopen, om dan later (als er nog interesse voor is) eventueel over te schakelen op echte formicaria :) .
Een gel-formicarium is niet geschikt voor een mierenkolonie, maar voor een zogenaamde 'mierenfamilie' zonder koningin.

Alvast veel plezier toegewenst!!
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hallo Allemaal

Bericht door MichaelB »

Staat er ook bij he!
Dat het bedoeld is voor een mierenFAMILIE niet een mierenKOLONIE.
Er staat duidelijk als laatste:
Dit product is niet bedoeld om een mierenkolonie in te houden.

Dus mocht je zoon gewoon eens willen zien hoe dat werkt met mieren krijg je een aantal werksters en de appel.
Deze gaan binnen korte tijd weer dood welke je vervolgens met mieren buiten kunt aanvullen. (lijkt mij het beste voor je zoon)

Mocht je een daadwerkelijke kolonie willen starten, hou er dan rekening mee dat het het eerste jaar "saai" is. want dan is de kolonie in de begin fase.
Deze dien je dan ook te behouden in de reageerbuis. En kun je dus eigenlijk nergens in zetten. Als je althans wil dat de kolonie een goede start heeft.
Pas na een jaar heb je om en nabij een mier of 50 afhankelijk van hoe goed de kolonie het doet en pas dan is het ook leuker erna te kijken.

Het valt me op dat veel mensen het idee hebben dat het allemaal heel makkelijk is. Ook al is de mier klein, is deze net zo gecompliceerd als de mens!

Veel succes!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Floris »

Het begrip 'mierenfamilie' is hier alleen bedacht om toch deze bakken te kunnen verkopen...
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Elvira
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hallo Allemaal

Bericht door Elvira »

ik wil (wilde) graag de appel of zoiets met licht zodat hij het kan zien en als hij het dan echt interessant vind
een kolonie aanschaffen, maar ik denk dat hij nu een formica nog niet interessant genoeg is en de reageerbuis zeker niet haha
hij is 5 :P
wil hem laten zien dat mieren hard werkende beestjes zijn.
en inderdaad als de mieren doodgaan is aanvullen voor hem natuurlijk leuk als hij ze zelf kan zoeken buiten enzo :)

groetjes Elvira
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hallo Allemaal

Bericht door salamalfayed »

'mierenfamilie' staat voor een groepje werksters en is gewoon een commerciële term.
'kolonie' staat voor een koningin die eitjes legt en waar een grote kolonie uit kan groeien.

Voor kleine kinderen is een gelbakje heel erg geschikt aangezien de mieren daarin een aantal weken/maanden in leven en daarna kan (bij genoeg interesse) het weer opnieuw gestart worden met nieuwe gel en mieren. Er is namelijk gelijk veel actie en goede zichtbaarheid. Bij een beginnende kolonie ga je erg weinig activiteit zien en dat is voor kinderen al snel erg saai.

PS: Let wel goed op als je zelf mieren vangt dat ze uit hetzelfde nest komen en dat je er genoeg in stopt :D
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie