Gelieve wat hulp bij een nieuwe en hopelijk succesvolle star

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Gelieve wat hulp bij een nieuwe en hopelijk succesvolle star

Bericht door FenixGoesEvil »

Hoi ik heb gezien dat u best veel berichten hebt gepost met allemaal nuttige info ,
Ik ben yannick ik ben 15 jaar en wilde graag om wat hulp vragen
ik ga een gel boerderij kopen van 40 CM en wilde graag weten welke van deze rassen mieren het beste zijn om mee te beginnen en of een van deze soorten NIET plastic kan kruipen of door silicone door bijten. Ik wilde graag mijn gel boerderij aansluiten op een grote plastic bak omdat het anders wat klein is vind ik dat ze enkel in een klein bakje moeten met gel en dan via aan plastic darm naar hun "tuin" (plastic terrarium) kunnen dit zijn de rassen die ik graag zou willen gebruiken of tog 1 ras ervan zoals je zult zien zijn het allemaal rode mieren omdat men zegt dat die iets actiever zijn. en ik vind ze persoon lijk ook mooier.
Rassen:
- Rode kale bosmier
-Manica rubida
-Myrmica ruginodis
-ormica (Raptiformica) sanguinea
-Camponotus cruentatus
-Aphaenogaster spec.
-Temnothorax spec.
Dat zijn zowat de rassen die ik best HEEL intressant vond zou u misschien me kunnen vertellen welke het beste is voor beginners en ook liefst eentje ervan die geen winterslaap doet of geen warmte bron nodig heeft en gewoon op kamer temperatuur kan staan wat ik verder nog wilde zeggen/vragen is dat ik liefst uit veiligheid en preventief tegen ontsnappingen mijn buiten wereld afdek hoe kan ik dat het beste doen want ik heb gezien dat de vochtigheiddsgraad best belangrijk is en als laatste vraag hoe moet mijn koninging precies in het proefbuisje zitten achteraan natte watten? en moet de proefbuis VOLLEDIG donker zijn of is rode folie donker genoeg en moeten de watten vervangen worden zoja wanneer of hoe zie je dat je ze moet vervangen
alvast hartelijk bedankt, bedankt voor je tijd
Yannick
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gelieve wat hulp bij een nieuwe en hopelijk succesvolle star

Bericht door GvG »

Hoi Yannick, welkom op het forum. Goed van je dat je informatie en advies zoekt voordat je iets koopt.
FenixGoesEvil schreef: ik ga een gel boerderij kopen van 40 CM
Wij zijn geen grote fans van "gel-boerderijen". Dit is geen geschikte leefomgeving voor mieren. Als je een mooie gezonde mierenkolonie wilt kun je beter beginnen met een beginnende kolonie (koningin met klein aantal werksters) in een reageerbuisje. Als het goed gaat kun je die volgend jaar in de zomer, als het een grotere kolonie is geworden in een groter nest overplaatsen.
FenixGoesEvil schreef: Rassen:
- Rode kale bosmier
-Manica rubida
-Myrmica ruginodis
-ormica (Raptiformica) sanguinea
-Camponotus cruentatus
-Aphaenogaster spec.
-Temnothorax spec.
Dit zijn mooie soorten (en geslachten, géén rassen ;) )

De kale rode bosmier mag je niet houden, die is beschermd. Camponotus cruentatus is niet geschikt voor beginners. Als je op zoek bent naar een mooie actieve soort zou ik Temnothorax sp. niet aanraden, die zijn erg klein en nogal rustig. Met Manica sp. en Aphaenogaster sp. heb ik geen ervaring.

Het beste, makkelijkste en goedkoopste is om te beginnen met het bekende zwarte miertje, Lasius niger. Deze kan je bij een van de forumleden tegen verzendkosten krijgen (onder anderen bij mij, maar ik vemoed dat je in België woont, dus misschien kan je het beter bij een van onze Belgische leden proberen). Lasius niger heeft geen verwarming nodig en kan zonder winterslaap (mét is beter).

Wil je toch met één van de mieren uit je lijstje beginnen kan je volgens mij het beste beginnen met Myrmica ruginodis, of Myrmica rubra (lijkt er veel op). Deze mieren zijn goed te houden zonder verwarming en zijn niet heel moeilijk in leven te houden. Ze zijn ook niet heel duur. Formica sanguinea lijkt erg op de kale rode bosmier, maar deze mag je wel thuis hebben. Deze is wat moeilijker te houden dan Myrmica sp. Ze houden wel van wat extra warmte. Beiden hebben een winterslaap nodig.
FenixGoesEvil schreef: wat ik verder nog wilde zeggen/vragen is dat ik liefst uit veiligheid en preventief tegen ontsnappingen mijn buiten wereld afdek hoe kan ik dat het beste doen want ik heb gezien dat de vochtigheiddsgraad best belangrijk is en als laatste vraag hoe moet mijn koninging precies in het proefbuisje zitten achteraan natte watten? en moet de proefbuis VOLLEDIG donker zijn of is rode folie donker genoeg en moeten de watten vervangen worden zoja wanneer of hoe zie je dat je ze moet vervangen
Voor deze vragen verwijs ik je naar de "handleidingen". Zie "proefbuisje vullen met water" en "uitbraakpreventie". Als je er niet uitkomt kan je het altijd vragen.

Succes!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Gelieve wat hulp bij een nieuwe en hopelijk succesvolle star

Bericht door ProXi »

Ik zou in ieder geval eerst goed de beginnershandleiding doorlezen over het houden van mieren.
Hier staat heel veel handige informatie en ook doorverwijzingen naar andere delen van dit forum waar handige informatie staat.
Via de link van GvG kan je de beginnershandleiding vinden.

Een gel-nest raad ik af. Dit is alleen leuk als je wil zien hoe een kolonie gangetjes graaft.
Dit nest is echter niet geschrikt om een kolonie voor een langdurige tijd te houden.

De lijst met soorten die je noemt zijn mooie mieren, maar geen mieren waarmee je moet beginnen.
De kans is namelijk groot dat het zal mislukken. Daarmee gooi je niet alleen vaak geld weg, maar dit zorgt ook voor grote frustraties en teleurstellingen wat vaak nog vervelender is dan het geld.
Je kan beter met beginnerssoorten beginnen, zodat je kennis opdoet van het houden van mieren en ook vaardigheden en handigheden leert.
Als je met succes een mooie kolonie kan opbouwen met een beginnerssoort zou je pas één van die soorten die jij noemt kunnen proberen.

Lasius niger en Mymica rubra zijn hele leuke beginnerssoorten. Je kan daar hele mooie grote kolonies mee opbouwen in een snel tempo als je ze goed verzorgd.
Daarnaast vertonen ze ook interessant gedrag om waar te nemen. Zelf heb ik deze soorten ook met zeer veel plezier gehouden en nog steeds.

Bij sommige soorten is luchtvochtigheid inderdaad heel belangrijk. Bij de beginnerssoorten hoef je daar niet heel veel rekening mee te houden. Het gedeelte waarin de mieren wonen kan je inderdaad het beste verduisteren. Dan bevorderd de koloniegroei. Bij sommige soorten is het meer belangrijk dan bij andere. Bij Lasius niger mieren maakt het weinig uit. Die hoef je niet te verduisteren.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Gelieve mij een beetje te helpen :)

Bericht door FenixGoesEvil »

Hallo. Ik wilde graag wat info hebben ik wilde mijn mieren houden in een Plastic doos best een grote vind ik zelf en aan de achterste zijden een ytong en de 2 andere zijden met een ytonblock en dat de lege plaats tussen de drie ytong muren/blokken dan de buitenplaats is . Is dit een goed idee zo nee waarom niet en wat kan ik best in de binnenplaats leggen (dit idee is voor later ,heb nu helaas een gelboerderij gekocht en wist niet echt dat dit niet zo goed is om het lang houden van mieren)
ik heb een gelboerderij van 40 CM en wilde graag weten welke van deze rassen mieren het beste zijn om mee te beginnen en of Ik wilde graag mijn gel boerderij aansluiten op een grote plastic bak omdat het anders wat klein is vind ik dat ze enkel in een klein bakje moeten met gel en dan via aan plastic darm naar hun "tuin" (plastic terrarium) kunnen dit zijn de rassen die ik graag zou willen gebruiken of tog 1 ras ervan zoals je zult zien zijn het allemaal rode mieren omdat men zegt dat die iets actiever zijn. en ik vind ze persoon lijk ook mooier.
Rassen:
- Rode kale bosmier
-Manica rubida
-Myrmica ruginodis
-ormica (Raptiformica) sanguinea
-Camponotus cruentatus
-Aphaenogaster spec.
-Temnothorax spec.
Dat zijn zowat de rassen die ik best HEEL intressant vond zou u misschien me kunnen vertellen welke het beste is voor beginners . (iedereen raad de lacius niger aan maar die lijkt me niet echt heel actief of heb ik dit fout)en ook liefst eentje ervan die geen winterslaap doet of geen warmte bron nodig heeft en gewoon op kamer temperatuur kan staan wat ik verder nog wilde zeggen/vragen is dat ik liefst uit veiligheid en preventief tegen ontsnappingen mijn buiten wereld afdek hoe kan ik dat het beste doen want ik heb gezien dat de vochtigheiddsgraad best belangrijk is en als laatste vraag hoe moet mijn koninging precies in het proefbuisje zitten achteraan natte watten? en moet de proefbuis VOLLEDIG donker zijn of is rode folie donker genoeg en moeten de watten vervangen worden zoja wanneer of hoe zie je dat je ze moet vervangen. Als laatste vraag had ik : Ik heb al veel ytong nesten gezien maar ik vind SOMS dat de nesten overvol zitten of denk ik dit maar ik vind het denk ik persoonlijk intressanter als er niet 200 mieren op elkaar gepropt zitten om het zo te zeggen?
alvast hartelijk bedankt, bedankt voor je tijd
Yannick
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gelieve mij een beetje te helpen :)

Bericht door GvG »

Een groot deel van deze vragen is al behandeld. Het is overzichtelijker als je dat weglaat.

Als je nu mieren in een gelfarm plaatst moet je er niet op rekenen dat je deze over een tijd in een groot Ytongnest kan overplaatsen. Ze zullen niet goed groeien in gel. Als je een grote kolonie wilt kun je beter beginnen met een reageerbuizen nest.
FenixGoesEvil schreef:zou u misschien me kunnen vertellen welke het beste is voor beginners . (iedereen raad de lacius niger aan maar die lijkt me niet echt heel actief of heb ik dit fout?)
Lasius niger is het beste voor beginners. Daarom raden we die aan. Ik zag dat je bz12 al een verzoek hebt gestuurd! Prima, Lasius niger is een heel actief miertje, een stuk actiever dan sommige mieren uit je lijstje.
FenixGoesEvil schreef: Ik vind het denk ik persoonlijk intressanter als er niet 200 mieren op elkaar gepropt zitten om het zo te zeggen?
Een nest moet goed gevuld zijn. Een te groot nest is niet goed (gezond) voor de mieren. 200 is trouwens niet zo veel hoor. Één van mijn Lasius niger kolonies heeft zeker 500 werksters en die zitten nog altijd met zn allen in een reageerbuisje.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Gelieve mij een beetje te helpen :)

Bericht door Artilux »

Beste Fenix,

Gelukkig heeft GvG al een hoop puzzelwerk gedaan. Ik weet dat het lastig is, maar zinsbouw en interpunctie is echt HEEL belangrijk. Ik had enorm veel moeite met het lezen van de vragen.
Elke zin moet je ook hardop kunnen voorlezen ;) Als dit lukt, dan is het ook voor iemand te begrijpen. Althans, zal dit doorgaans zo zijn.

Ik moet mij bij de aanrader van GvG en de rest van het forum houden. Ideale starter is nu eenmaal Lasius niger.
Zelf heb ik een nestje pas weg gegeven waarin ik zonder enige aandacht van 1 gyne zonder broed naar broed, larve, poppen en 12 nanitics (eerste werksters) ben gekomen. Zonder voeding, alleen vocht in het buisje.
Nu eens denken hoe het geweest was als ze wel voeding hadden gehad! :P

Ik weet niet goed waar je het idee van actievere mieren vandaan haalt.
De mieren zijn actiever naarmate hun kolonie groter wordt. En actief als in buiten het nest dan wel. Soms zit in mijn Messor barbarus bak ook wel een werkster of 10 buiten. Wat enorm veel is voor mijn vrij kleine kolonie.
En soms zie ik er 1 of 2 rond lopen.

Je vraag over het volledig afdekken van een proefbuis of rode folie gebruiken heeft te maken welke soorten je houd. Niet alles is bekend. We kunnen tenslotte de mier niet vragen of ze (aangezien het toch vrouwtjes zijn :P) er last van heeft.

Ik raad je aan om eens lekker met pen en papier, of photoshop, aan de teken te gaan! Een idee uitgetekend geeft veel beter beeld dan een verhaal.
Alleen is een ytong nest wel groot voor een startende kolonie. Een kolonie in een ytong van beginnend formaat zal toch echt ter grote van het proefbuisje zijn.
(ik heb zelf een groter nest, maar omdat ik oogstmieren houd, slaan ze zaadjes in die ruimtes op en ligt het afval toch netjes buiten het nest.)

Hopelijk nog wat meer verduidelijking :) En doe aub net iets meer je best op het formuleren van de vragen.
Het is moeilijk, ik typ vaak ook veel te veel, maar dit maakt het makkelijker om antwoord te geven :) (Heel even door Word halen voor spelling helpt de puntjes op de i te zetten ;) )
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Gelieve mij een beetje te helpen :)

Bericht door FenixGoesEvil »

Oké bedankt voor de nuttige reacties.
Nu heb ik nog een vraagje over ik kon niet echt iets vinden over een proefbuis nest is hier ook ergens een forum voor want deze heb ik namelijk nog niet gevonden

Groetjes
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Gelieve wat hulp bij een nieuwe en hopelijk succesvolle star

Bericht door FenixGoesEvil »

Oké, hartelijk bedankt voor de nuttige info :mrgreen:
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Gelieve wat hulp bij een nieuwe en hopelijk succesvolle star

Bericht door Floris »

Ik heb je twee onderwerp over hetzelfde samengevoegd.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gelieve mij een beetje te helpen :)

Bericht door GvG »

FenixGoesEvil schreef: ik kon niet echt iets vinden over een proefbuis nest is hier ook ergens een forum voor want deze heb ik namelijk nog niet gevonden
Groetjes
Linksboven zie je in het menu de knop "mierenhobby". Lees de beginnershandleiding, de veelgestelde vragen en de andere handleidingen goed door. Daar vind je alles. Ook over een buizennest.
Plaats reactie